וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שנות מאסר למאבטח בית חולים פסיכיאטרי שביצע עבירות מין בבת 13

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 8:37

המקרה התרחש בינואר כשרפי שרוף בן ה-23, ביצע מעשי סדום במאושפזת בתוך ביה"ח בטירת כרמל. השופטים בחרו עונש נמוך ממה שדרשה הפרקליטות עקב התנהלותו של המאבטח במשפטו, הודאתו והבעת החרטה. מדובר באותה מחלקה בה עבד גם אדוארד קצ'ורה, החשוד ברצח של יעל מלניק

בווידאו: הוארך מעצר החשוד ברצח יעל ליטל מלניק, שמו הותר לפרסום/צילום: יואב איתיאל

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר אתמול (רביעי) ארבע שנות מאסר על רפי שרוף בן ה-23 מעוספיה, מאבטח בבית החולים הפסיכיאטרי "מעלה הכרמל" בטירת כרמל, לאחר שביצע בחודש ינואר עבירות מין במאושפזת בת 13. מדובר באותה מחלקה בבית החולים בה עבד גם האח אדוארד קצ'ורה, החשוד ברצח של יעל מלניק מאושפזת בת 17.

"אין חולק כי מעשיו של הנאשם חמורים", קבעו הרכב השופטים. השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום הזכירו כי מדובר במי שבמהלך עבודתו כמאבטח בבית החולים פיתח קשר מיני, אסור ופלילי, עם הילדה שהייתה מאושפזת במקום, ביודעו את גילה.

האירועים התרחשו בחודש ינואר השנה, הפרשיה התפרסמה לראשונה בוואלה! וזהות המאבטח הותרה אז לפרסום. על פי כתב האישום, הקשר החל בשליחת תמונה מינית מצד הילדה, שבעקבותיה נוהלה בין השניים שיחה בעלת אופי מיני. בהמשך, מעשיו "עלו שלב" והוא ביצע בה מעשי סדום בתוך בית החולים, בשתי הזדמנויות בתוך יומיים, ולעבירות אלה נלוו מעשים מגונים, כשניהל עם הילדה שיחות טלפון בעלות תוכן מיני בכמה הזדמנויות במהלך אותו חודש.

המרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל. מתוך ויקיפדיה, מערכת וואלה!
קיבל עונש נמוך ממה שדרשה הפרקליטות. ביה"ח מעלה הכרמל/מערכת וואלה!, מתוך ויקיפדיה

המשטרה חקרה את שרוף בגין יחסים פסולים עם ארבע נערות. רק כלפי אחת הבשילו החשדות לכלל כתב אישום. מדובר באותה מחלקה בה עבד גם האח אדוארד קצ'ורה, החשוד ברצח של יעל מלניק מאושפזת בת 17. גם כלפיו נטען כי ניהל יחסים פסולים לא רק עם מלניק.

"הנתונים העומדים לחובת הנאשם ברורים", אמר אב בית הדין, השופט יחיאל ליפשיץ, שכתב את גזר הדין. במהלך המשפט טען כי שרוף "פיתח כלפי הילדה רגשות והיו לו כוונות לפתח איתה קשר זוגי". ליפשיץ הזכיר כי אין מדובר ב"מעידה חד פעמית", אלא בסדרת מעשים. הוא הדגיש כי מדובר בנערה צעירה וכן כי המעשים בוצעו בשטח מרכז לבריאות הנפש, כשהילדה הייתה מאושפזת במקום בו הגבר הצעיר שימש כמאבטח. "צירוף נתונים אחרון זה מקנה למקרה שלפנינו את חומרתו היתרה, אף ביחס למקרים אחרים", קבע. "הוא ידע כי מדובר ברקע נפשי. משום כך, חזקה שידע על שבריריותה ועל נזקקותה למסגרת סגורה, בטוחה, מבודדת ותומכת. במקום שימלא את תפקידו כמאבטח במקום, הוא ניצל אותה לסיפוק יצריו, התעלם ממכלול הנתונים שצוינו לעיל, וניצל באופן נפשע את הגישה שניתנה לו אליה, את גילה הצעיר ואת שלל בעיותיה". השופט ליפשיץ הדגיש: "העובדה שהיא יזמה חלק מהקשר ואף 'הסכימה' לו, לאו הסכמה היא".

בסופו של דבר, הילדה היא מי ששיתפה איש צוות בבית החולים במה שאירע, תוך שסברה שמדובר במאושפז אחר. העובד מסר את הדיווח להנהלת בית החולים שפרקה את מצלמות האבטחה והבינה כי מדובר במאבטח. תלונה הוגשה במשטרה.

ליטל יעל מלניק בת ה-17 שגופתה אותרה בקריית מוצקין. פייסבוק, מערכת וואלה!
המעשים בוצעו באותה מחלקה בה נרצחה מאושפזת אחרת. יעל מלניק/מערכת וואלה!, פייסבוק

שרוף נחקר בתחנת טירת כרמל שם הודה בקיום יחסי מין עם הילדה, ושוחרר. אחר כך שוב זומן לחקירה, ונעצר. כתב אישום הוגש בחודש פברואר. עוד בטרם החל שלב ההוכחות, הוא הודה במעשים באמצעות סנגורו, עו"ד מיכאל כרמל.

הפרקליטות ביקשה לגזור על המאבטח שש עד עשר שנות מאסר בפועל. השופטים בחרו עונש נמוך מתחת למתחם ענישה זה, בשים לב להתנהלותו של המאבטח הצעיר במשפטו, הודאתו, הבעת החרטה, הדיווחים שהתקבלו מהמרכז הטיפולי והערכות המרכז להערכת מסוכנות וכן שירות המבחן. "יודגש, כי אלמלא הודיית הנאשם וכלל הנתונים הנוספים העומדים לזכותו, ובכלל זאת הירתמותו להליך טיפולי, היה עונשו כבד וממושך יותר", הבהיר השופט יחיאל ליפשיץ.

אמה של הילדה תיארה בפני בית המשפט תחושות קשות של חוסר ביטחון וחוסר אמון במסגרות הטיפול וההשגחה מאז אותם אירועים, שכן כדבריה, הפגיעה הייתה במקום שהיה אמור לספק לבתה טיפול, השגחה והגנה. עוד מסרה האם: "האירוע נחווה עבור המשפחה כטראומתי, ומאז הפגיעה ההורים מרגישים בצורך להשגיח על בתם מקרוב, והדבר מביא למתחים וקשיים משפחתיים".

לבית המשפט הוגש תסקיר בעניינה של הילדה בו נכתב כי הקשר המיני הפוגעני היה ממושך והותיר אותה עם צלקות ונזקים שמאפיינים נפגעים מינית בכלל וילדים בפרט. הילדה מסרה לעורכת התסקיר כי איבדה אמון באנשי טיפול ובאנשי סמכות, ואף איבדה אמון במשפחתה ובאנשים בכלל.

שרוף אמר לשופטים: "אני מצטער מאוד על כך שגרמתי לילדה נזק ואני מתבייש. עשיתי גם בושה למשפחה שלי. אני נתתי כל מה שאני יכול כדי להשתקם ואני רוצה להשתקם. אני מבקש שאני אוכל להמשיך את החיים שלי כמו שצריך אחרי שאני אשתקם".

מחלקה בבית חולים. דוד כהן, פלאש 90
ביצע בה מעשי סדום בתוך בית החולים, בשתי הזדמנויות בתוך יומיים/פלאש 90, דוד כהן

בנוסף לעונש המאסר בפועל, גזרו השופטים על רפי שרוף גם עונשי מאסר על תנאי של 12 ושמונה חדשים למשך שלוש שנים, וכן פסקו שישלם לילדה פיצויים בסך 40 אלף שקלים.

יודגש כי בית החולים "מעלה הכרמל" נמצא זה שנה בתהליך של הכנה לאיחוד לתוך מנהל האגף הפסיכיאטרי בקריה הרפואית לבריאות האדם, רמב"ם בחיפה, מהלך שעל פי הערכות יקרה ב-2022. אחד החסמים הוא התעקשותם של משרד הבריאות ומנהל מעלה הכרמל בפועל, ד"ר איל פרוכטר, שהוא גם מנהל האגף הפסיכיאטרי של רמב"ם, על תקינה ראויה בתחום במקצועות הבריאות כמו פסיכולוגיה עבודה סוציאלית וריפוי בעיסוק. גורם בכיר במערכת הבריאות אמר לוואלה! כי "תקינה זו אינה מוסדרת כראוי בכלל המחלקות הפסיכיאטריות בישראל והמשמעות היא חוסר משווע בכוח אדם מקצועי במחלקות בתי חולים פסיכיאטריים אלה". לדבריו, מנכ"ל המשרד, נחמן אש, אישר את התהליך והתקינה ועתה ממתינים רק לאישור האוצר.

המנהל בפועל, ד"ר אייל פרוכטר, מסר כי "נעשית פעילות אינטנסיבית בבית החולים כדי לאתר סימנים מחשידים וסימנים להתנהגות לא ראויה בקרב העובדים כדי להבטיח את ביטחונם ובריאותם של המטופלים ולמנוע חס וחלילה הישנות מקרים מעין אלה בעתיד". הוא ביקש להבהיר ולהדגיש כי "ככלל, עובדי בית החולים מסורים ומחויבים מאד לאתיקה הרפואית ולמטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully