וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט לפני ההצבעה על התקציב: "הרגע החשוב ביותר מאז הקמת הממשלה"

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 23:42

רה"מ ויו"ר האופוזיציה החליפו מהלומות בנאומים בכנסת. "במקום נסים, מקבלים מסים", תקף נתניהו. ליברמן הצהיר כי "ישראל הופכת לנורמלית", ואחריו נאם גם לפיד. עם סיום דבריהם, נפתח מרתון ההצבעות על ההסתייגויות וסעיפי תקציב המדינה, שלוש שנים מאז שאושר בפעם האחרונה

בווידאו: בנט בדיוני התקציב: שעה חשובה ליציבות, נתניהו : במקום ניסים, יש מיסים/צילום: ערוץ הכנסת

ראשי הקואליציה ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נעלו הערב (רביעי) את הדיונים בכנסת לקראת ההצבעה על תקציב המדינה לשנים 2022-2021 בנאומים סוערים. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד ניצלו את ההזדמנות למתקפה על נתניהו, שהתמקדה באי-העברת התקציב במשך שלוש השנים האחרונות לכהונתו, ויו"ר האופוזיציה השיב אש בביקורת על חלוקת הכספים - ועל התנהלות הממשלה.

"הגענו לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה", הבהיר בנט. "זאת שעה חשובה ליציבות המדינה. אחרי שלוש שנים וחצי של בלגן, ניהול כושל ושיתוק מערכות, שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי, שנים של ארבע מערכות בחירות - הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל. אלה שחששו באמת לגורל המדינה. אלה שראו פוליטיקאים משחקים באש".

"אנחנו שומעים שממשלת ישראל מעבירה את כספי המסים לחמאס. מאיפה זה הגיע? מישהו באיזו עמותה קיבל אישור להיכנס לעזה והוא פגש מישהו מחמאס אבל כל האירוע מתרחש בכלל בזמן כהונתו של נתניהו כראש הממשלה. כל הדבר הזה שכבר שבועיים מפמפמים זה הכול בתקופת ביבי. זה ביבי, זה המודל העסקי שלך, תוהו ובוהו. בלי שהעם מפולג, ביבי לא קיים. כל הקיום של נתניהו הוא בלפלג. אם יש אחדות - אין ביבי".

ראש הממשלה נפתלי בנט יו"ר האופוזיצה בנימין נתניהו בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מתקפה על נתניהו. בנט ונתניהו, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בנט המשיך והתייחס לביקורת על השותפות עם רע"מ. "הבעיה היחידה האמיתית שלכם עם רע"מ, זה שביבי לא עומד בראשות הממשלה. 'אבו יאיר' חשב שהדרך הנכונה שהוא ימשיך לשלוט כאן זה להכניס את רע"מ לממשלה. כל החבורה נכנסה להסביר, כל היום ראינו פוסטים וראיונות על החשיבות בשילוב החברה הערבית. ביבי הצטלם על שטיח אצל הבדואים שותה קפה, איזה יופי. ביבי מיתג אותך, מנסור עבאס, כמאמי הלאומי".

"הייתי בחדרים הסגורים במו"מ, כשנתניהו שיבח את אומץ לבו של עבאס, 'זה מנהיג' הוא אמר. ברגע שהתקציב עובר, עידן חדש מתחיל בליכוד. הכל נפתח. זה כל הסיפור", הוסיף.

עוד בוואלה!

שעות המבחן של הקואליציה: ממשלת בנט-לפיד בדרך להעברת התקציב, המשברים כבר מעבר לפינה

לכתבה המלאה
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"הממשלה עושה את ההפך הגמור משהבטיחה". נתניהו במליאה, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דודי אמסלם בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אמסלם במליאה, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אחריו נאם נתניהו, והשיב למתקפה. "אמש בכיכר הבימה בתל אביב התכנסו אלפי ישראלים, אוהבי העם והמדינה. היה שם רגע מרגש - הם הניפו למעלה את הטלפונים הניידים המוארים שלהם ושרו 'באנו חושך לגרש'. ערב ראש חודש כסלו, באנו חושך לגרש", אמר. "במקום שנוכל לברך על הניסים, אנחנו מקבלים בתקציב הזה על המיסים. יש בו גזרות קשות".

"ממשלת השקר עושה תמיד את ההפך הגמור ממה שהיא הבטיחה. אתם זוכרים את תכנית סינגפור של בנט? עוד הבטחה שהחלה בקול תרועה רמה וגוועה בקול ענות חלושה. בנט הבטיח שהממשלה תוריד מיסים, המזל הגדול הוא שאין מס על ההבטחות של בנט, אחרת כלכלת ישראל הייתה קורסת לדורות. מסים וגזירות נגד השכבות החלשות, החברה החרדית, הפריפריה. יש כאן אטימות לב שאין בה שום הגיון לאומי".

שר האוצר אביגדור ליברמן בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"הייתה פגיעה קשה בכלכלת ישראל". ליברמן במליאה, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נתניהו עקץ: "מי כן מרוויח מהתקציב הזה? העשירים. המס על החד פעמי והשתייה המתוקה לא מזיז להם. הכול עולה, חוץ מהמנדטים של בנט. לפיד יצא לג'יהאד נגד הכספים הקואליציוניים. בפועל הכפלתם את הכספים הקואליציוניים. לפיד גם תקף את החוק הנורווגי והביא היום עם בנט שיא עולמי במספר הח"כים הנורבגים. אצל בנט ולפיד הכל פוזה. בנט שיקר לציבור, שיקר לבוחריו, שיקר לכל אזרחי ישראל".

"בנט לקח לועידת האקלים את המשלחת השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב. במשלחת הזאת היו לבנט יותר מלווים ממצביעים. ובשביל מה? בשביל בנט חולצה אפורה. הוא מצטלם במסדרון עם מנהיגים שבכלל לא סופרים אותו". הוא טען כי העם רוצה "ממשלה אמיתית ולא ממשלת ריאליטי. הממשלה הגרועה הזאת היא הכלאה מוזרה בין חתונה ממבט ראשון והישרדות".

שר החוץ יאיר לפיד בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
"ניצחון משותף על שיח השנאה". לפיד/TPS, שלו שלום

"סוף סוף מדינת ישראל הופכת למדינה נורמלית, מדינה עם תקציב", אמר ליברמן במליאה. "אבל השאלה היא למה אנחנו מגיעים לתקציב אחרי שלוש שנים וחצי? זה היה בניגוד לאינטרס של המשק הישראלי, ופגיעה קשה בכלכלת ישראל. הכול בגלל אינטרס אישי פרסונלי של איש אחד שהיה מוכן להקריב את כלכלת ישראל לטובתו האישית. לו נתניהו היה זז הצידה, הליכוד היה בממשלה".

נאומו של ליברמן נקטע על ידי קריאות ביניים מצד חברי הכנסת שלמה קרעי ודוד אמסלם מהליכוד: "אתה גרמת לזה, תתבייש", אמר קרעי. "תסתכלו בגוגל, תגידו לי מי הבחור שצועק", השיב ליברמן. יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, הוציא את אמסלם מהאולם, ואמסלם הגיב: "יא בולשיביקים, זאת השיטה שלכם".

לפיד הצהיר כי "הלילה המדינה כבר לא בממתינה. היא חוזרת למקום הנכון שלה. המקום שבו היא עובדת בשביל האזרחים, לא הם בשבילה. התקציב הזה הוא ניצחון משותף. זה בסדר שתצביעו נגד, זכותכם, אבל זה ניצחון משותף. של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה".

המתנה של לפיד לליברמן: שלט עם הכיתוב "הבוס". ללא, מערכת וואלה
מתנה לקראת אישור התקציב. לפיד וליברמן, היום/מערכת וואלה, ללא

לפני הדיון, התכנסו ראשי המפלגות בחדר סמוך ללשכתו של בנט להכנות ותיאומים אחרונים. אם לא יהיה שינוי דרמטי, הכנסת תאשר את חוק התקציב וחוק ההסדרים עד יום שישי, לאחר שלוש שנים מאז אושרו בפעם האחרונה. בכך הקואליציה תקנה לעצמה יציבות פוליטית לחודשים הקרובים.

בינתיים, בכנסת מתכוננים לאירוע. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קנה לליברמן "לוחית רישוי" שעליה נכתב "הבוס", במפלגת העבודה רכשו קופסאות של מטבעות שוקולד. וח"כ דוד ביטן (הליכוד) פרסם תמונה שלו עם שקיות ממתקים ענקיות - ההיערכות שלו למרתון ההצבעות.

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בישיבת סיעה, 25 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ינסה לשבש את הצלחת הקואליציה. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בישיבת סיעת ימינה, התייחס בנט להעברת התקציב המתקרבת. "אין אגורה מתקציב המדינה שעוברת לעזה, או לחמאס. אין סעיף תקציבי כזה ולא יהיה כזה. זה שקר מהיסוד", אמר. "יש תשובה אחת לכל זה וזה העברת התקציב. ברגע שנעביר את התקציב זה יתן לנו יציבות. לא צריך להוכיח שאנחנו ימניים ולא צריך להוכיח שניצחנו".

הדיונים נפתחו אתמול בבוקר במליאה בנאום של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, וכן בנאומים של יושבי ראש הוועדות שקידמו את הרפורמות בחוקי ההסדרים. הדיונים נמשכים כ-33 שעות, במהלכם נואמים בעיקר חברי האופוזיציה מהליכוד, הסיעות החרדיות והרשימה המשותפת שצפויים להתנגד לתקציב, זאת בהתאם ללוח זמנים שנקבע מראש.

דוד ביטן נערך להצבעה על התקציב. ללא, מערכת וואלה
מלאי חטיפים. ביטן נערך להצבעה/מערכת וואלה, ללא

הדדליין הסופי לאישור התקציב הוא 14 בנובמבר. אם התקציב לא יאושר עד מועד זה - שיציין 145 יום להקמת הממשלה - הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות. הקואליציה החלה את ההצבעות מוקדם מהצפוי כדי להיערך לאפשרות שבו התקציב לא יעבור בהצבעות הקרובות. בנוסף, אישור התקציב דורש רוב רגיל של חברי כנסת, ובמצב של תיקו כמו 60 תומכים מול מספר דומה של מתנגדים, התקציב לא יעבור.

תקציב המדינה לחישוב מגבלת ההוצאה עומד על 432 מיליארד שקל לשנת 2021, ועל 452 מיליארד שקל לשנת 2022. עם זאת, נוספו עוד 10 מיליארד שקל לשנת 2022 עבור התמודדות עם הקורונה. בדרך לאישור התקציב הנוכחי סוכם על כספים קואליציונים בהיקף של 2.2 מיליארד שקל לשתי שנות התקציב (880 מיליון ל-2021, ו-1.22 מיליארד ל-2022), החלטה שגררה ביקורת קשה על הקואליציה שבעבר התנגדה לתופעה. כמו כן, סוכם על מאגר של 150 מיליון שקל למימון הצעות חוק שיוגשו. בתמורה סוכם על קיצוץ רוחבי של 1% בכל משרדי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully