וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים לרפואת ילדים: "מבינים את ההורים שחוששים לחסן, העבודה שלנו - לתת את התשובות"

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 8:57

לאחר המלצת ה-FDA לחסן בני 11-5, אמר מנהל בי"ח ספרא בשיבא לוואלה! כי אחת המטרות העיקריות בחיסון ילדים היא לאפשר להם להימנע מבידודים. "יש תחלואת נפש משמעותית, היא תימנע בעזרת החיסון". מנהל היחידה לזיהומים בשניידר: "המטרה - להקטין את התחלואה לקראת הגל הבא"

בווידאו - מומחי ה- FDA מאשרים את החיסון לבני 11-5 נגד קורונה/צילום: רויטרס

ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא בשיבא, תל השומר אמר הבוקר (רביעי) לוואלה!: "אני מבין את ההורים שחוששים לחסן את הילדים שלהם, והעבודה שלנו היא לתת את התשובות הכי טובות". זאת, בהמשך להחלטת צוות המומחים המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) שהמליץ אתמול לאשר את מתן חיסון פייזר נגד נגיף הקורונה לילדים בני 11-5. בעקבות ההמלצה, ראש הממשלה נפתלי בנט יערוך היום דיון בהשתתפות שר הבריאות וגורמי המקצוע במשרדו, כשתאריך היעד לתחילת הפצת החיסון בארץ הוא ה-15 בנובמבר.

"אחת מהסיבות שאנחנו מעודדים את החיסון אצל הילדים היא הצורך לצמצם את מספר האנשים שיכולים להדביק ולהידבק כדי למגר את המחלה", אמר ד"ר פסח. "אך זו לא הסיבה העיקרית - המטרה היא שהילדים לא ידבקו, לאפשר להם להימנע מבידודים ולהחזיר אותם למסלול ולשגרה. בשנתיים האלו אנחנו רואים תחלואת נפש מאוד משמעותית והיא תימנע בעזרת החיסון".

על הססנות ההורים אמר פסח: "הקולות שאני שומע אלו לא מתנגדי חיסונים, אלא הורים שרוצים לשמוע עוד אינפורמציה או לחכות עד שהם מקבלים החלטה. הקבוצה הקטנה של המתנגדים הם קבוצה רעשנית שמתנהגים על גבול הקנאות הדתית ומפיצים דברים שקריים. אני מקווה שההורים יסתמכו על אנשי רפואה ולא על כל מיני פוסטים לא אחראיים".

על החשש מתופעות לוואי הסביר פסח כי הסיכון בחיסון נמוך משמעותית מהמחלה עצמה. "פייזר הציגה אתמול את הדיווחים על הניסוי שלה על 3,000 ילדים, ואף אחד לא קיבל תופעות לוואי חמורות, מלבד תופעות מקומיות - כמו כאב במקום ההזרקה או חולשה, שעברו תוך כמה ימים. כל תופעות הלוואי קלות ומסכנות פחות מהמחלה עצמה שעלולה לייצר סיבוכים רבים".

על תופעות לוואי לטווח רחוק אמר: "אנחנו לא יודעים להגיד מה יהיו התופעות בעוד 40 שנה, בהערכת הסיכון כמו שיש כרגע לא נראה שיש לחיסונים האלו תופעות לוואי".

עוד בוואלה!

מומחי ה-FDA המליצו לחסן ילדים בני 11-5 נגד קורונה

לכתבה המלאה
דוקטור איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא בשיבא, תל השומר. דוברות בית החולים, אתר רשמי
ד"ר פסח/אתר רשמי, דוברות בית החולים

פרופסור איציק לוי, מנהל היחידה לזיהומים בבית החולים שניידר לילדים, אמר כי מטרת החיסון להקטין את שיעור החולים בקורונה כדי שגל התחלואה הבא יהיה קטן יותר. "אמנם אנחנו בדעיכה של הגל הרביעי, אך לפי הערכות הגל הבא יהיה בינואר". הוא הוסיף כי "המטרה היא להגן על הילדים מפני המחלה. בישראל חלו יותר מ-500 אלף ילדים בקורונה, מתוכם 400 ילדים נזקקו לאשפוז ו-80 ילדים קיבלו את הסיבוכים של התסמונות השונות. בעבר חשבנו שילדים לא נדבקים ומדבקים וחולים קל - זה הוכח כלא נכון. הילדים יכולים להדביק ולהיבדק, ויותר מזה -יכולים לחוות אותה באופן קשה".

פרופ' לוי ממליץ לחסן את הילדים בחיסון, שלדבריו בטוח ויעיל, גם לילדים. "אנחנו מדברים על כמיליון ילדים שיכולים להיכנס למעגל החיסונים עכשיו - כל מי ששואל אותי אני בהחלט ממליץ לחסן. לדעתי גם בצט"ם אנחנו צריכים להמליץ לכולם, החיסון בטוח ויעיל מאוד ולכן הייתי ממליץ".

על מתנגדי החיסונים: "אנחנו מתמודדים עם מתנגדי החיסונים כבר המון שנים, גם בחיסון ילדים אחרים, ולכן הם לא מפחדים אותי. קשה להעריך כמה יתחסנו, לפי מה שנראה יותר מ-50%, אני מקווה ששיעור המתחסנים יעלה כשיראו את היעילות והבטיחות של החיסון".

פרופסור איציק לוי, מנהל היחידה למניעת זיהומים במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית. דוברות בית החולים, אתר רשמי
"בטוח ויעיל, אמליץ לחסן". פרופ' איציק לוי/אתר רשמי, דוברות בית החולים

בתום הדיונים ב-FDA שארכו תשע שעות, התקבלה ההחלטה ברוב של 17 תומכים ועם נמנע אחד. בכך, נסללה הדרך למבצע חיסון הילדים בישראל.

במרכז הדיונים, עמדה העובדה שילדים לרוב חווים את הקורונה באורח קל, ומנגד סובלים מתסמונות פוסט קורונה שונות, הגורמות בין היתר לתופעות חמורות. כמו כן, עלה כי הילדים מושפעים קשות מהסגרים והפגיעה בשגרת החיים התקינה. בהתאם לכלל הנתונים, לבסוף הוכרע כי יתרונות החיסון עולים על חסרונותיו.

בניסוי שערכה פייזר בבני 11-5, המשתתפים חוסנו במינון נמוך מזה שניתן לאוכלוסייה הבוגרת, ולפי הנתונים שהציגה עולה כי הושגה רמת הנוגדנים דומה. עוד עולה כי החיסון מקנה יעילות של כ-91% נגד מחלה סימפטומטית, וכן כי הוא יעיל גם נגד זן הדלתא. בקרב הילדים המתחסנים לא נצפו מקרים של מחלה קשה בווירוס ולא נצפו מקרים של הדלקת הרב-מערכתית פימס - תסמונת שנרשמה אצל ילדים לאחר שחלו בקורונה.

באשר לתופעות הלוואי, נרשמו תופעות מקומיות דומות לאלו שנצפו אצל מבוגרים, ותופעות סיסטמיות נמוכות משמעותית בהשוואה לבני 25-16. כמו כן, הדבקה בקורונה מעלה את הסיכוי לדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) פי 16 - גבוה משמעותית מהסיכוי ללקות בדלקת לאחר חיסון.

ד"ר וויליאם גרובר, סגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח חיסונים בפייזר, אמר כי הוא מאמין שלמגפה יש פוטנציאל החמרה במהלך החורף - דבר שיהפוך את הצורך בחיסון ילדים למשמעותי יותר. "בהתחשב בכך שזן הדלתא עדיין מתפשט ועדיין יש מספר גדול של ילדים חשופים, יש את כל הסיבות להאמין ששיעור ההדבקה לא יהיה נמוך", אמר גרובר.

חיסון דיירי בית אבות במגדלי הים התיכון במנה שלישית לקורונה, גני תקוה, 1 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
בקבוקוני חיסון הילדים ישווקו בנפרד עם ההתוויה המתאימה. חיסון פייזר/ראובן קסטרו

בשל הבדלי המינונים בין חיסוני הילדים לחיסוני המבוגרים, פייזר משווקים בקבוקונים עם ההתוויה של חיסון הילדים. בדיון שנערך ביום ראשון, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש עדכן את מנהלי קופות החולים בחוסר בבקבוקונים כאלה בארץ, ואמר כי המשרד נמצא בתהליך רכישה מהיר מול פייזר.

במשרד הבריאות רוצים להתחיל לחסן את הילדים כבר מאמצע נובמבר, כדי להרחיק את מועד הגל החמישי ואת מכת הבידודים וההתפרצויות במערכת החינוך. צוות לטיפול במגפות (הצט"ם) יתכנס בשבוע הבא כדי להכריע האם להמליץ על חיסון הילדים או רק לפתוח אותו להורים המעוניינים בכך. בנוסף ידונו בשאלה אם גם ילדים יהיו תחת התו הירוק או שהם יוחרגו.

הצט"ם החליט לפתוח לציבור את הדיונים על חיסון ילדים, שיועברו בשידור חי, למען השקיפות בתהליך. הדיונים על חיסון ילדים יהיו ארוכים ורחבים מדיונים הקודמים, ואזרחים מן השורה יוכלו להביע את עמדותיהם בפני המומחים. ככל הנראה, שלב ההצבעות עדיין יישאר סגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully