וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש הורים שאין להם איך לשלם לילדים בצבא, הלב נצבט"

24.10.2021 / 13:00

הבגדים והציוד שמתיישנים, הוצאות המזון והמחייה. כששכרם של חיילי החובה נותר בגובה שערורייתי, מי שמכסה על כך הם ההורים, המוצאים את עצמם בסבך הפערים החברתיים בתוככי הצבא. בינתיים בעקבות הלחץ הציבורי, בצה"ל מנסים לקדם העלאת שכר כבר במהלך השנה הקרובה

בווידאו: שר האוצר ליברמן מאשים את נתניהו בשימוש פוליטי בחיילי צה"ל/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

הנה לכם דברים מפיה של ד', אם לארבעה מהשפלה, ששניים מהם משרתים בצה"ל, אחד מהם ביחידה מובחרת. היא לא מדברת על אסטרטגיה, טקטיקות לחימה או שלל סוגיות ביטחוניות אחרות, אלא על מקום אחר כואב לא פחות - הכיס. את מה שיש לה לומר, צה"ל לא היה רוצה שתשמעו. הסיוע הרב שמעניקים בצבא לחיילים בשירות הסדיר אינו מצליח להסוות את התרבות שהשתרשה עם השנים, שירות צבאי המהווה נטל כלכלי על הורי החיילים.

ככל שחולפות השנים, רמת החיים בישראל ממשיכה לעלות. עם זאת, שכר החיילים לא מתכנס לצרכים הבסיסיים, והפערים רק הולכים וגדלים. "צה"ל מעניק לחיילים לפני הגיוס 'כוכבים' (תווי קנייה לחיילים לפני הגיוס - א"ב) לרכוש ציוד וביגוד; זה לא באמת מספיק להם, ובטח שלא סוגר את הפער", מספרת ד', ששני בניה משרתים בבסיס סגור. "ברגע הזה ההורים נכנסים לתמונה ומשלימים מהכיס שלהם".

"ומה עם השחיקה של הציוד האישי?", היא תוהה. "בלאי של חולצות לחורף או לקיץ? נעלי ספורט? ציוד נלווה? גרביים איכותיות? החנויות לניצול הכוכבים נמצאות באזור מרוחק, ולא תמיד נגיש. כשהם יוצאים מהיחידה הם מגיעים לבתים ואין להם יכולת להתנייד לנקודות הללו, שלא לדבר על הזמן המועט העומד לרשותם. גם לא תמיד מדובר במוצרים שהצוות במחלקה החליט לרכוש ותמיד יש זוג גרביים יותר טוב שלא נמצא בסל שהצבא מעניק. אז שוב ההורים משלימים. ומה עם כלי גילוח? מוצרי היגיינה? שמפו? יש חיילים שאין להם, ומנסים לחשוב איך אפשר לעשות את זה באופן שהשכר המועט יישמר".

סיום תרגיל של חטיבת כפיר המסיים תקופת אימון ואימון חטיבתי המדמה תמרון ולחימה בשטח עזה כנגד ארגון הטרור "חמאס", 29 בנובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה!
הפער בית רמת החיים ושכר החיילים הולך וגדל/מערכת וואלה!, דובר צה"ל

מלבד הצרכים הבסיסיים, חלק נכבד מפרק ההוצאות מתרחש בזמן החופשה מהבסיס. "זה לא משנה באיזו תדירות החיילים יוצאים הביתה, כי ברגע שניתן האות הם רוצים לבלות ולמצות את הזמן הזה, אחרי התקופה הקשה בבסיס. כל החבר'ה מהיחידה לבלות אבל לא לכולם יש כסף לבילוי. אז יש הורים שדוחפים פעם בשבוע כסף כדי שאת המשכורת הוא ישמור לקניות ביחידה, לאוכל והוצאות חריגות, אבל יש לא מעט חיילים שצריכים להתמודד עם מה שיש להם".

"יש חיילים שזזים בכיסא כשהצוות מדבר על הוצאה משותפת או על בילוי", הוסיפה. "ונגיד שהבן לקח את האוטו מההורים לערב צוות באיזה חור רחוק. מי משלם את הדלק לרכב? ההורים. אני כבר לא מדברת על 'פריסה' (אוכל ושתייה - א"ב) בסוף טקס, מסע או מסלול. האוכל באירועים הללו לא עומד בקנה מידה שצריך וההורים אוספים כסף כדי לממן את זה. יש הורים שאין להם. לשאר ההורים זה ברור שהם משלימים את הפער כדי שאף אחד לא ירגיש שונה. ועוד לא התחלתי לדבר על מימון המכשיר הסלולרי ומתנות שהם קונים אחד לשני בימי הולדת. היו גם מקרים שבהם הלוחמים אספו כסף לקראת חג ונתנו לאחד הלוחמים שקשה לו בבית. אני יודעת שהצבא מאוד עוזר למשפחות לוחמים מתקשות וכששאלתי למה אתם לא מעבירים את זה לאחריות המפקדים, הם אמרו לי :'ככה החלטנו. לעזור בעצמנו'. כל חייל נתן סכום כסף. מצד אחד זה מחמם את הלב מצד שני זה לא צריך לקרות. מפקדים צריכים לפתח מודעות ולבצע בקרה על כל החיילים".

חיילות בטירונות. דובר צה"ל
"יש חיילים שזזים בכיסא כשהצוות מדבר על הוצאה משותפת או על בילוי"/דובר צה"ל

את מרבית הפעילות של הורים סביב חיילים וחיילות בשירות קרבי מתפעלת קבוצת קשר בווטסאפ. מהר מאוד בתחילת מחזור הגיוס יש הורה מוביל שפותח את הקבוצה ודואג לצרף את כל ההורים אליה. הודעות שוטפות על מיקום ומצב החיילים. התארגנות לטיפול בבעיות, פערים ופניות למפקדים וגם איסוף לכספים. "יש מסורת של שנים שבכל שלב הם קונים לעצמם חולצה במסגרת הגיבוש של הצוות. מי משלם? ההורים. פותחים הודעה בקבוצה ומעבירים את הכסף בביט. 93% מההורים משלמים. ברור לכולם שיש הורים שמתקשים והם מודיעים על זה בהודעה פרטית. שאר ההורים משלימים תשלום באהבה. אבל אז אני חושבת מה עובר על החייל בצוות. בחג חנוכה אספנו כסף וקנינו להם סופגניות. אמא לחייל בודד מחו"ל פנתה אליי בבקשה לקנות לבן שלה עוגת יום הולדת לשמח אותו. ברור שאמרתי כן. אבל אני גם מצפה שהמפקדים יתייחסו אחרת לחייל הבודד. ומה ההכנות לאימון גדול? הם אוספים כסף למזון וצ'ופרים כי נמאס להם לראות את מנות הקרב עם הטונה והתירס".

"צריך להבין שלא כל חייל וחיילת אוהבים לבקש כסף", היא ממשיכה. "הם מעדיפים להיות עצמאיים. יש כאלה שעבדו לפני הגיוס והיו מרוויחים משכורות בסביבות עשרת אלפים שקלים. פתאום הם מתגייסים לצבא ומקבלים סטירה. אם להורים שלך יש יכולת אז אתה מסוגל לחסוך כלוחם חלק מהמשכורת. אני לא מבינה איך אלו שלא מקבלים עזרה מסתדרים. במיוחד אלו שעוזרים להורים או חיילים בבסיס פתוח שכל יום חוזרים הביתה, אוכלים בחוץ ובכל יציאה עוברים דרך חנויות וקניונים. לא כולם אוכלים בחדרי האוכל מאלף סיבות: ניקיון הכלים, איכות המזון, אווירה, לא חסרות סיבות ואז הם קונים אוכל מחוץ ליחידה".

כמו החיילים הרבים המשרתים באזור המרכז, כך גם במחנה פיקוד הדרום. מאות חיילים עורפיים מאגף המודיעין והתקשוב שמשרתים בפיקוד ויוצאים במקרה טוב פעם בשבוע הביתה, פוקדים כמעט מדי יום את המסעדות ודוכני האוכל מסביב למחנה וקונים אוכל מכספם. למרות שבשנה האחרונה בוצע שינוי דרמטי ברחבי צה"ל ויש מטבחים שלא היו מביישים אף מסעדה נחשבת, יש עדיין פערים במוקדים קבועים ברחבי צה"ל שתלויים בעיקר במפקדי היחידות.

כמה הורים מעידים כי ישנם חיילים שאפילו צועדים עד לבית החייל המרוחק כדי לקנות אוכל מסובסד על ידי הצבא. אב לחייל מעלה תמיהה ביחס לתופעה הזו. "לא ברור לי איך המפקדים לא שואלים את החיילים איפה הם אוכלים בצהריים ובערב? כשברור לכולם שהם לא נמצאים בחדרי האוכל בבסיס והם מעדיפים לאכול פלאפל בחוץ, שווארמה, בורקסים, או שניצליה בקרבת הפיקוד על חשבונם במקום שהצבא ידאג להם. יש אפילו סרטונים ברשתות החברתיות בנושא".

יחידת 8200. דובר צה"ל,
פוקדים כמעט מדי יום את המסעדות ודוכני האוכל מסביב למחנה/דובר צה"ל

שכר החיילים הוא סוגיה כאובה ומכעיסה במשך שנים רבות. ד' אינה האם היחידה שמלינה על כאבי הכיס. אפילו דוד בן גוריון כתב על הנטל והדילמה שמלווה את השירות הצבאי בספרו 'יחוד ויעוד', "הארץ היא קטנה, וכשחייל שאינו מקבל נעליים ואין לו שמיכה בא ליום חופש לתל אביב ורואה את השפע הזה ורואה איך אוכלים במסעדות אי אפשר שרוחו לא תתערער…".

ברקע עדיין מתנהלת מערכה שלמה על גובה שכר החיילים בסדיר או כמו שהצבא מתעקש לכנות - דמי קיום. מושג שחוק שרצוי היה למחוק מהלקסיקון הצבאי. טענות רבות מופנות גם נגד צמרת צה"ל שעסוקה בעצמה ובשמירה על תקציב הפנסיה למרות התחזיות לפיהן גובה הפנסיה הולך להצטמצם.
הנתונים בצה"ל מצביעים על עלייה של לא פחות מ- 250% בשכר חיילי הסדיר בין השנים 2013-2021.

מנתונים שהובאו בפני וואלה! בשנת 2013 הרוויחו חיילים עורפיים 352 שקלים, תומכי לחימה 510 שקלים וקרבי (אז לא היה לוחם חוד) 700 שקלים לעומת שנת 2021 במהלכה חיילים עורפיים מרוויחים 823 שקלים, תומכי לחימה 1,195 שקלים, לוחמים: 1,642 שקלים, ולוחם חוד 2,032 שקלים.

לכך יש להוסיף תקציב של 400 מיליון שקלים שצה"ל מעניק לחיילים מתקשים כלכלית משלל סיבות כולל לבני משפחותיהם. תקציב שגדל בשנים האחרונות בצורה דרמטית כולל פרויקטים ייחודיים כמו מימון מוצרי חשמל לבתי ההורים, ורכש מחשבים לאחים ואחיות של לוחמים שנדרשים ללמוד באמצעות זום.

אחרי החלפת טענות והטחת האשמות על אטימות והתעלמות בין חיילים, צמרת צה"ל, הורים, פוליטיקאים, פקידים במשרדי הממשלה, החליטו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן והרמטכ"ל אביב כוכבי על העלאת שכר חיילי הסדיר. מדובר בניצחון לחיילי הסדיר שחלק גדול מהמחאה, התנהלה ברשתות החברתיות. עכשיו נותרו שלוש שאלות כבדות משקל: בכמה להגדיל את השכר? למי מבין החיילים (עורפיים/קרביים/תומכי לחימה)? האם להגדיל כבר בשנה הקרובה או רק בשנת 2023?

פעילות ואימוני כוחות צה״ל בגזרה הצפונית. דובר צה"ל
"להעלות לחיילים את השכר כדי למנוע מהם ׳לעבוד בשחור'"/דובר צה"ל

תקציב דמי הקיום,שכר חיילי החובה בצה"ל, נאמד בכשני מיליארד שקלים בשנה. גם זו לא הערכה מדויקת מאחר שלשכר חיילי הסדיר יש תוספות כמו הלוואות, מענקים, תווי קנייה לחגים ומימון שכר לימודים לאחר השחרור. בצה"ל אוהבים להדגיש את מימון העתודאים ובעלי ההכשרות השונות בשירות הצבאי שלאחר מכן מסייעים למשק בכוח אדם איכותי ומנוסה. לכן יש ויכוח בתוך הצבא על גודל השכר הצפוי של החיילים הקרביים לעומת שאר החיילים.

"לוחם לא יוצא הביתה, אז למה לכאורה הוא צריך את דמי הקיום? אולי העורפי צריך יותר כי הוא יותר בבית", אמר מפקד בכיר בצבא בשיחות סגורות. "מצד שני אנחנו רוצים יותר לוחמים. חבר'ה שביניהם יש חיילים מאוכלוסיות חלשות. אתה רוצה שהם יהיו לוחמים ולא כאלו שיעדיפו לשרת בקריה ולעבוד כדי לקבל יותר. אני מאמין בדיפרנציאליות הזו".

קצין בכיר לשעבר מאגף כוח האדם התייחס השבוע למחאה ברשתות. "ברור שאני בעד להעלות את דמי הקיום לחיילים. ברור יש פה חוסר שיוויון משווע במדינה הזו וצריך להעלות לחיילים את השכר כדי למנוע מהם 'לעבוד בשחור' או לעשות דברים אחרים בזמן השירות. זה יגרום לפחות אפליה בין אלו שמשרתים לאלו שלא. אנחנו כבר מזמן לא בנרטיב שכולם משרתים. זה כבר לא מילת גנאי 'לא לשרת'. ירדנו מהשבעים אחוז מהשנתון שמתגייס מכלל הגברים. נשים אוטוטו על 50% משרתות (מהסך הכללי - א"ב) וכשבעים אחוז מהגברים משרתים. אז לא תתגמל באופן משמעותי את מי שבחר לשרת?".

לוחמי יחידת "מרעול" מסייעים בחיפוש אחר האסירים שנמלטו מכלא גלבוע 11 בפסטמבר 2021. דובר צה"ל
תקציב דמי הקיום - כשני מיליארד שקלים בשנה/דובר צה"ל

בתוך הצבא יש כבר קצינים בכירים שמדברים על צעד אחד קדימה בתהליך קבלת ההחלטות על שכר החיילים הסדירים. הקצינים טוענים כי בחודשים הקרובים יתבצעו הסטות של משאבים והתייעלויות בצה"ל על חשבון פרויקטים אחרים כדי לממן את שכר החיילים. צה"ל לא בהכרח ימתין להצבעה על תקציב המדינה. לדברי הקצינים צה"ל מתכוון לדרוש ממשרד האוצר, ומשרד הביטחון לממן יחד עם צה"ל את תוספת השכר חיילי החובה. לאחר מכן יידרשו הצדדים להתמודד עם שאלות נוקבות יותר כמו העלאת השכר ללוחמים בלבד או לכלל החיילים, מתן תוספת גדולה יותר ללוחמי חוד על פני השאר או תוספת מצומצמת שווה לכולם. בהתנגדות של פקידי האוצר גלומה ביקורת מעניינת: פתאום יש לצה"ל יכולת להוביל שינוי בשכר חיילי חובה? הרי הצבא התניע פעולה רחבה רק כתוצאה ממחאה חריפה על תנאי הפנסיה שפגעה באמון הציבור.

הביקורת נגד צמרת צה"ל לא דעכה והיא עלולה להתגבר מצד הציבור והפוליטיקאים אם לא תתקבל החלטה סופית על העלאת שכר חיילי החובה. והיא לפחות לפי הערכות בצה"ל תהליך אישור הסדרת הפנסיות באמצעות חקיקה בכנסת יכול להתארך על פני כחצי שנה ולכן ייתכן מאוד ועוד הרבה לפני יכריזו השרים ובצבא על שיטת העלאת השכר לחיילי החובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully