וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי ממשל ביידן מיואשים ומחריפים את הטון נגד איראן

האווירה הכללית שעלתה מן הצד האמריקני במהלך שיחותיו של לפיד בוושינגטון הייתה של ייאוש מההתנהלות של איראן והבנה שגובר הסיכוי שהיא לא תחזור להסכם הגרעין. בכיר ישראלי: "התקיימו שיחות על מה קורה אם אין הסכם גרעין ואכן נדונו אופציות שלא היו עד כה על השולחן"

בווידאו: פגישת שרי החוץ של ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות בוושינגטון/מערכת וואלה!

שר החוץ יאיר לפיד ואנשיו שמעו בימים האחרונים בפגישותיהם בוושינגטון עם בכירי ממשל ביידן שלל דרכים בהן תיארו האמריקנים את העמדה שלהם כלפי המבוי הסתום במו"מ עם איראן על חזרה להסכם הגרעין. "יש לנו עוד אפשרויות", אמר בכיר אמריקני אחד. "נבחן אפשרויות נוספות", אמר בכיר שני. "נשקול את כל האפשרויות", אמר בכיר שלישי.

החריף מכולם היה שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שבמסיבת העיתונאים כשלפיד יושב מצידו הימני ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד יושב מצידו השמאלי, והלך הכי רחוק בהחרפת הטון כלפי איראן. "אם לאיראן תהיה עמדה הגיונית אפשר יהיה לחזור להסכם הגרעין", אמר והוסיף, "אולם הזמן לכך הולך ומתקצר. נהיה מוכנים לעבור לאפשריות אחרות אם איראן לא תשנה כיוון".

בכיר ישראלי שמעורה בתכני השיחות שקיים לפיד בוושינגטון, אמר כי האווירה הכללית שעלתה מן הצד האמריקני הייתה של ייאוש מההתנהלות האיראנית ושקיעה של הבנה שגובר הסיכוי לכך שאיראן לא תחזור להסכם הגרעין, אפילו אם המו"מ יחודש בשבועות הקרובים. שיחות עם בכירים אמריקנים שהשתתפו בשיחות מעלות תחושות דומות.

פגישת שרי החוץ של ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות בוושינגטון 13.10.21. ללא, מערכת וואלה!
הטון החריף מכולם היה של שר החוץ האמריקני. בן-זאיד, בלינקן ולפיד/מערכת וואלה!, ללא

העדות הטובה מכל לתסכול הגובר בצד האמריקני, הייתה בריאיון שהעניק השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי למכון המחקר "קרנגי", שלוש שעות לפני שהצטרף לפגישה בין בלינקן לבין לפיד. מאלי, שנחשב ליונה הצחורה ביותר בנוגע לאיראן בממשל האמריקני, החל לדבר על הסכם הגרעין בלשון עבר.

"איראן מאותת שאינה רוצה לחזור להסכם הגרעין. עלינו להיערך לעולם שבו איראן משוחררת מהמגבלות על תכנית הגרעין שלה ונצטרך לשקול אפשרויות שונות כדי להתמודד עם כך", אמר מאלי.

בכירים ישראלים ואמריקנים מדגישים כי ממשל ביידן מבין שהעת להוציא לפועל "אפשרויות" פעולה אחרות הולכת ומתקרבת, אבל מתלבט מה לעשות. האמריקנים מתלבטים אם הפעלת לחץ נוסף על איראן תגרום לה לחזור להסכם הגרעין או להיפך - תקשיח עת העמדה האיראנית ותגרום לה להאיץ את תכנית הגרעין שלה.

הדילמה האמריקנית הזו הייתה במוקד השיחות האסטרטגיות שהתקיימו בשבוע שעבר בוושינגטון בין משלחת ישראלית בראשות ראש המל"ל איל חולתא לבין משלחת אמריקנית בראשות היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

פגישה טרילטרלית של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זיאד, ושר החוץ, יאיר לפיר בוושינגטון 13 באוקטובר 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
האווירה שעלתה מהצד האמריקני הייתה של ייאוש מהתנהלות איראן. לפיד ובלינקן, וושינגטון/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

בכירים ישראלים שהשתתפו בשיחות אמרו שהצד הישראלי טען בפני האמריקנים כי עליהם להפעיל עוד לחץ על איראן - באמצעות סנקציות, פעולות חשאיות נגד תכנית הגרעין ואזהרות בפומבי ובערוצים שקטים לפיהן האופציה הצבאית על השולחן מבחינת ארצות הברית.

האמריקנים הסכימו שיש לנקוט בפעולות אבל אמרו כי התגובה האיראנית עלולה להוביל להסלמה. האמריקנים הזכירו כי פעולות שהתרחשו בחודשים האחרונים נגד תכנית הגרעין האיראנית ושאותן האיראנים ייחסו לישראל - כמו חבלה במתקני הרכבת הצנטריפוגות של איראן - לא הובילו לעיכוב דרמטי של תכנית הגרעין האיראנית וגרמו לאיראנים להסלים ולהאיץ את התכנית על ידי העלאת רמת העשרת האורניום והפעלת צנטריפוגות מתקדמות יותר.

האמריקנים טענו כי האיראנים גם השתמשו בפעולות החבלה האלה כתירוץ להגבלת פעילות פקחי האו"ם במתקני הגרעין שלהם - מה שהביא לכך שארצות הברית, ישראל ושאר מדינות המערב יודעות פחות על תכנית הגרעין האיראנית.

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
ממשל ביידן מתלבט כיצד לפעול בהמשך. נשיא איראן, ראיסי/רויטרס

הישראלים לא השתכנעו. בכיר ישראלי שהשתתף בשיחות אמר לוואלה! שהצד הישראלי הביע דאגה רבה בפני האמריקנים מהמשך "הדשדוש" או "הלימבו" בו נמצא הנושא האיראני. הישראלים ביקשו לדעת אם לאמריקנים יש "דד-ליין" - מועד שאם עד אליו האיראנים לא יפגינו רצון אמיתי לחזור להסכם הגרעין - ארצות הברית תנקוט בצעדים דוגמת סנקציות נוספות. "אנחנו יודעים שהאמריקנים רוצים למצוא את האיזון הנכון לגבי צעדים נגד איראן, אבל אנחנו רוצים לדעת כמה זמן זה עוד ייקח", אמר בכיר ישראלי.

ההסכמה בשיחות האסטרטגיות בשבוע שעבר הייתה להקים צוותי עבודה משותפים לישראל וארצות הברית שיתמקדו במעקב צמוד אחרי מצבה של הכלכלה האיראנית, יזהו נקודות בהן ניתן להפעיל לחץ נוסף על איראן וגם יגדירו יחדיו אילו צעדים נגד איראן יהיו לא יעילים או יובילו לתוצאה מזיקה מבחינת ארצות הברית וישראל.

בכיר אמריקני שהשתתף בשיחות האסטרטגיות עם ישראל הסביר את ההתלבטות האמריקנית. "לאור הלחץ שכבר מופעל על איראן כיום, אנחנו רוצים לבדוק איזה צעדים יהיו יעילים ואיזה צעדים עלולים להיות מזיקים", אמר. "לכן אנחנו מקיימים על כך דיונים עם ישראלים ועם בנות ברית נוספות שלנו לגבי אילו מהלכים באמת יקרבו אותנו למטרה המשותפת - להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

הדילמה האמריקנית הזו עלתה במלוא עוצמתה גם בשיחות שקיים לפיד בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן, סגנית הנשיא קאמלה האריס ושר החוץ בלינקן. לפיד הבהיר גם בפומבי וגם בשיחות בתוך החדרים הסגורים שאיראן מתקרבת למצב שבו היא תהיה "מדינת סף גרעינית" שכל מה שעומד בינה לבין פצצת אטום היא החלטה של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
מתקן צנטריפוגות באיראן/רויטרס

"יש רגעים בהן מדינות צריכות להשתמש בכוח כדי להציל את העולם מרשע", אמר לפיד במסיבת העיתונאים עם בלינקן ושר החוץ האמירתי עבדאללה בן-זאיד. "ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל רגע ובכל דרך. זו האחריות שלנו. איראן הצהירה שהיא רוצה למחוק אותנו מהמפה ולא נאפשר לזה לקרות".

זו הייתה ההצהרה פומבית החריפה ביותר של לפיד בנושא האיראני מאז הקמת הממשלה החדשה. כשלפיד - הנחשב לגורם מתון יחסית בממשלה בנושא האיראני - מדבר ככה, יש לכך משמעות אחרת מבחינת האמריקנים. את אותן הצהרות חריפות שלפיד השמיע בפומבי הוא גם אמר בתוך החדרים הסגורים לבלינקן וסאליבן.

המסר של לפיד היה - אם ממשל ביידן שואף שאיראן תחזור להסכם הגרעין - הגיע הזמן שארצות הברית תדבר בצורה גלויה וברורה גם על האופציה הצבאית. "התקיימו שיחות בדלתיים סגורות במהלך הביקור על מה קורה אם אין הסכם גרעין ואכן נדונו אופציות שלא היו עד כה על השולחן", אמר בכיר ישראלי שהשתתף בשיחותיו של לפיד בוושינגטון.

השליח לנושא איראן רוב מאלי ייצא בימים הקרובים לביקור ראשון במזרח התיכון וייפגש עם בכירים בסעודיה, איחוד האמירויות וקטאר כדי לדון עמם בנושא האיראני. כשיחזור יחלו הדיונים המכריעים בוושינגטון לגבי הצד הבא של ארצות הברית. המועד המסתמן להכרעה הזו הוא ה-7 בנובמבר - אז תתכנס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה לדיון מיוחד בנושא האיראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully