וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן ביקור לפיד בוושינגטון: ישראל אישרה הפקעת קרקעות בגבעת המטוס

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 15:27

בעוד שר החוץ אמר לסגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס כי "לפלסטינים מגיע חיים טובים ותקווה", בישראל אושרה היום הפקעת קרקעות בשטח 200 דונם לטובת הקמת מבני ציבור ולסלילת דרכים לבנייה בגבעת המטוס, הנמצאת מעבר לקו הירוק. "תקטע רצף טריטוריאלי של שכונות ערביות"

לפיד נפגש עם האריס: אנחנו מסכימים שלפלסטינים צריכים להיות חיים טובים ותקווה/עריכה: אביעד בללי

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה היום (רביעי) הפקעת 200 דונם של קרקעות בגבעת המטוס, הנמצאת מעבר לקו הירוק. זאת, לטובת הקמת מבני ציבור וסלילת דרכים לבנייה באזור זה. מדובר באזור שנוי במחלוקת, כיוון שבנייה במקום תקטע רצף טריטוריאלי של השכונות הערביות במזרח ירושלים. התנגדות זו מצטרפת לדעת הקהילה הבין-לאומית המסתייגת מקידום תכניות פיתוח באזור זה.

ההודעה על אישור ההפקעה מגיעה יום אחד בלבד לאחר פגישתם של שר החוץ יאיר לפיד וסגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, בוושינגטון. בפגישה אמר לפיד בהצהרות הפתיחה כי הביקור שלו נועד לחזק את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל. "גם כשיש לנו מחלוקות אנחנו יודעים שהמטרה שלנו זהה. גם אנחנו מסכימים שלפלסטינים צריכים להיות חיים טובים ותקווה".

חבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה ירושלים יהודה פריודיגר אמר כי "שמחתי היום להיות שותף לקידום תוכנית הבנייה של גבעת המטוס. ירושלים משוועת לשטחים לבנייה, גבעת המטוס היא מקום אידיאלי שאינו פוגע בטבע וצמוד לשכונות קיימות. כל אוהבי ירושלים ושוחרי איכות הסביבה והגנת הטבע צריכים לעשות הכל לקדם את התוכנית ולא לתת ללחצים פוליטיים לעכב אותה".

שר החוץ יאיר לפיד נועד עם סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס. רויטרס
פגישת שר החוץ יאיר לפיד עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. וושינגטון, אתמול/רויטרס

בשנת 2014 אישרה הוועדה המחוזית את התכנית לבניית כ-2,600 יחידות דיור, אולם התכנית הוקפאה במשך שנים בשל לחצים בינלאומיים והמכרז לתכנית שאושרה לא פורסם. התוכנית תכלול עשרה מתחמים ו-38 יחידות דיור ציבורי ובנייה למסחר.

בשנה שעברה פרסמה רשות מקרקעי ישראל את חוברת המכרז לבניית 1,257 יחידות דיור בשכונת גבעת המטוס שבדרום מזרח ירושלים. זאת, לאחר שהמכרז נדחה תקופה ממושכת. על פי חוברת המכרז, את ההצעות אפשר היה להגיש עד ימים ספורים אחרי השבעתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל גינה את פרסום המכרז, ואמר כי הוא "מודאג מאוד מהמהלך, שצפוי לפגוע בסיכוי להקים מדינה פלסטינית בעלת רצף טריטוריאלי".

גבעת המטוס. -, אתר רשמי
סלע המחלוקת - האזור שנמצא מחוץ לקו הירוק. גבעת המטוס/אתר רשמי, -

בפתח המפגש של לפיד עם האריס, הוא פנה אליה בתור "אחת הידידות הטובות ביותר של ישראל". עוד אמר שהביקור שלו בוושינגטון נועד לחזק את התמיכה בישראל "בקרב הדור הצעיר באמריקה". הוא הודה להאריס "על התמיכה בישראל במשך כל השנים".

האריס, מצידה, הדגישה בהצהרתה לפני הפגישה את "חוזק היחסים עם ישראל. היחסים מבוססים על ערכים משותפים. נדון בצורכי הביטחון של ישראל, ובשלום ושגשוג לישראל ולפלסטינים. נדבר גם על הנושא האיראני ועל הסכמי אברהם, שהנשיא ואני תומכים בהם".

גבעת המטוס, ירושלים 5 ביולי 2016. ליאור מזרחי / פלאש 90, אתר רשמי
"תכנית מסוכנת", בנייה בגבעת המטוס/אתר רשמי, ליאור מזרחי / פלאש 90

תנועת שלום עכשיו מסרו כי "ממשלת השינוי מדברת בשני קולות סותרים. בזמן שהיא מתהדרת ב'הסכמות על סטטוס קוו מדיני' היא ממשיכה לקדם בנייה במקומות הנפיצים ביותר מבחינה מדינית. מדובר בתכנית שמטרתה לקטוע את רצף השכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים ולפגוע בפתרון מדיני עתידי. יש לגנוז את התכנית המסוכנת בגבעת המטוס שמקומה בפח האשפה של ההיסטוריה".

ח"כ מוסי רז (מרצ) התייחס גם הוא לאירוע ואמר כי "בניה בגבעת המטוס היא הרסנית, ואני מאמין שהוועדה המחוזית לא תאשר אותה. אם הבניה תאושר זאת תהיה טעות שתפגע באזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully