וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה ליישובים עניים ברשויות עשירות: משרד החינוך משנה את תקצוב בתי הספר והצהרונים

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 9:56

השינוי בשיטת התקצוב מגיע בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישו הורי תלמידים מיישובים בדואיים נגד משרד החינוך והמועצה האזורית משגב בגין אפליה. המודל החדש, הצפוי להתחיל בשנת הלימודים הבאה, יתבסס על דירוג פרטני של כל יישוב ואף כל מוסד - ולא יסתמך על המועצה האזורית כולה

בווידאו: שרת החינוך בוועדת החינוך בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

משרד החינוך משנה מהייסוד את מודל התקצוב לבתי הספר - כך עולה מהחלטת בג"ץ אתמול (שני) בעתירה שהגישו הורי תלמידים מיישובים בדואיים נגד משרד החינוך והמועצה האזורית משגב בצפון בגין אפליה במועצה. המודל החדש לא יסתמך עוד על דירוג הרשות המקומית כולה, כי אם באופן פרטני ובהתחשב במאפייניו הספציפיים של כל מוסד חינוכי.

העתירה הוגשה על ידי הורים, ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי ועדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נגד משרד החינוך והמועצה האזורית. בעתירה הפנו ההורים את חיציהם אל "שיטת התקצוב בנוגע לתכניות הפדגוגיות שמשרד החינוך מתקצב עבור בתי ספר במסגרת חינוך חובה" - ובייחוד בנוגע לתכנית "ניצנים", שבמסגרתה מפעיל ומסבסד משרד החינוך צהרונים לגילאי 8-3. אחת ממטרותיה המוצהרות של התכנית הוא צמצום פערים חברתיים, ועל כן, היקף הסבסוד, וכפועל יוצא שיעור ההשתתפות של ההורים בעלויות, נגזר מהאשכול החברתי-כלכלי אליו משתייכת הרשות המקומית הרלוונטית.

אלא שההורים בארבעה יישובים ערביים במשגב טענו בפני בית המשפט כי הם מתגוררים ביישובים המדורגים באשכול 2, בתחתית המדד החברתי-כלכלי במועצה האזורית החזקה, ושמשרד החינוך מתייחס לכל היישובים שבתחומה כמקשה אחת, ומממן את הפעלת התכניות בהם כאילו השתייכו כולם לאשכול 7 וכך יוצא שהם מופלים.

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
משרדי החינוך והאוצר יוסיפו "לעצב ולדייק" את המודל החדש/ראובן קסטרו

במסגרת תכנית "ניצנים", העלות הבסיסית של צהרון לילד עומדת על 650 שקלים לחודש, אך משרד החינוך מסבסד את התכנית בהתאם למדד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית, כך שהסבסוד נע בין 600-150 שקלים לתלמיד. כך ברשויות, באשכולות 3-1 על ההורים לשלם 50 שקלים לחודש, באשכולות 7-4, העלות להורים היא בין 300 ל-450, ובאשכולות 10-8 המחיר הוא 500 שקלים.

במועצה האזורית משגב ישנם 35 יישובים, בהם שישה יישובים בדואים, שמתגוררים בהם כ-850 תלמידים בני שלוש עד שמונה. המועצה מדורגת באשכול החברתי-כלכלי 7, אולם היישובים סלאמה, ערב אל-נעים, ראס אל-עין, דמיידה, כמאנה וחסייניה נמצאים באשכולות 1 ו-2. עם זאת, בשל שיטת התקצוב של משרד החינוך ודירוג המועצה, גם תושבים אלה נדרשים לשלם 450 שקלים עבור הצהרונים ולא 50 שקלים.

המועצה האזורית משגב הבהירה לבג"ץ כי לשיטתה הטענות הינן מוצדקות עקרונית ככל שהן מכוונות כנגד משרד החינוך. משרד החינוך נמנע מהתייחסות לגופם של דברים, אבל מסר לבית המשפט כי לאור השלכות הרוחב של הסוגיות שמעוררת העתירה, הוחלט לקיים בחינה "בעניין מודל התקצוב הנוהג על ידי הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך", ובשיתוף משרד האוצר.

בניין משרד החינוך בת"א. שרון בוקוב
"הליכי החקיקה של חוק התקציב מצויים בעיצומם". משרד החינוך/שרון בוקוב

בתום הבחינה הזו, הודיע משרד החינוך לבג"ץ כי "הוחלט לשנות את מודל התקצוב הנוהג של תכנית 'ניצנים' בבתי הספר, כך שיתחשב ברקע הסוציו-אקונומי הממוצע של התלמידים בבית הספר". כלומר, לא זו בלבד שדירוג הרשות המקומית יאבד מחשיבותו, אלא שגם היישוב עצמו לא ייבחן כמקשה אחת, והסיוע להפעלת התכנית יינתן בהתאם למאפייני מוסד החינוך הספציפי שעל הפרק. בשל המורכבות הכרוכה באימוץ המודל החדש, הגורמים הרלוונטיים במשרדי החינוך והאוצר יוסיפו "לעצב ולדייק" אותו - והוא ייושם, לדברי משרד החינוך, כבר החל משנת הלימודים הבאה.

בהחלטתם אמש השופטים ניל הנדל דוד מינץ ויוסף אלרון מציינים כי מהודעת משרד החינוך נראה אמנם שאימוץ המודל החדש תלוי, במידה כזו או אחרת, באישור חוק התקציב בכנסת, כך שעוד ניצבות לפניו משוכות. "אף על פי כן, שעה שההחלטה העקרונית לגבי המודל החדש כבר התקבלה, והליכי החקיקה של חוק התקציב מצויים בעיצומם, אין עוד טעם להותיר את העתירה תלויה ועומדת", אמרו ומחקו את העתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully