וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני בחירות גורליות, שטרן במוקד הסערה: "כך תוחזקה תרבות הניצול המיני בצה"ל"

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 21:16

הודאתו של שר המודיעין שגרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות עוררה ביקורת מצד ארגוני נשים וחברות כנסת. מבחינתו של שטרן, למוד השערוריות, העיתוי לא יכול היה להיות יותר גרוע - בשיאה של התמודדות על ראשות הסוכנות היהודית. שטרן: "בז עמוקות לכל מטריד מינית"

בווידאו: הוועדה למינוי בכירים התכנסה לדון במינוי ראש שב"כ/צילום: רוני כנפו

הודאתו של שר המודיעין אלעזר שטרן בכך שגרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות כשהיה ראש אכ"א עוררה היום (ראשון) סערה, בשיאה של התמודדות לראשות הסוכנות היהודית. ארגוני נשים מחו על דבריו והאשימו כי הם חלק מתרבות בעייתית של התעלמות מעבירות מין, ובמערכת הפוליטית הצטרפו. זו לא הייתה הפעם הראשונה שאמירותיו הציתו ביקורת ציבורית.

ההתבטאות צפויה לעלות בפני ועדת הבחירה לראשות הסוכנות היהודית, שמתכנסת בימים אלה כדי לבחור את יו"ר הסוכנות הבא. שטרן אמור להופיע בפני חברי הוועדה לריאיון בהמשך השבוע. הוא מועמד הקואליציה לתפקיד, ונהנה מתמיכת ראש הממשלה ויו"ר מפלגתו יאיר לפיד, אך המלצתם אינה בהכרח מחייבת את ועדת הבחירה שאמונה על המינוי, שמורכבת מנציגי ההסתדרות הציונות ונציגי יהדות התפוצות.

ועדת הכנסת-הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-23. דני שם טוב דוברות הכנסת, אתר רשמי
נקלע לאמירות בעייתיות לא פעם. שטרן/אתר רשמי, דני שם טוב דוברות הכנסת

הלנה גלזר, נציגה בוועדה לבחירת תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, שהייתה בעברה נשיאת ויצו העולמית, התחייבה לעמת אותו עם האמירה. "כשהוא יגיע לראיון, מבטיחה שאשאל אותו על האמירה הזאת. מגיעים טלפונים גם על מועמדים אחרים לתפקיד, חבל אבל זה מה יש. אני לא מתבטאת כרגע, אבל כשיראיינו אותו אשאל את השאלה הזאת".

"כל חיי נלחמתי לקידומן של נשים, אני שמחה שהגישו חמש נשים מועמדות לתפקיד יו"ר הסוכנות. אני תמיד בעד נשים אבל גם בעד שוויוניות ואני לוקחת תמיד את מי שטוב ביותר. אני מנסה לקדם, לא רק כשדבר עולה לתקשורת", סיפרה. כנשאלה אם הדבר ישפיע על בחירתו, השיבה: "אני לא יודעת. תלוי מה הוא יגיד, מה יבדקו, ויש רקורד לאדם. לפעמים אדם יכול לעשות טעות, אם הוא יגיד שזאת טעות, והשאלה הנוספת היא מה הוא עשה בדברים אחרים, כולל גם בנושא נשים. הוא הרי לא התעסק רק בנושא אחד".

בניין הסוכנות היהודית תל אביב. -, מערכת וואלה! NEWS
השפעה אפשרית על הבחירה. בניין הסוכנות היהודית בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, -

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תקפו את שטרן. "ככה בדיוק תוחזקה בצה"ל תרבות רעילה של הטרדות מיניות וניצול מיני, גם שנים אחרי כניסת החוק לתוקף. גריסת התלונות נשמעת כמעט כמו מטאפורה לסתימת הפה של נפגעות ונפגעים. זאת התרבות שבגללה תהליך ניקוי האורוות בצבא לוקח שנים, ולפנינו עוד דרך ארוכה".

"אנו קוראות לשטרן להתנצל בפני החיילות והמפקדות שנתנו בו אמון, וסיפוריהן נגרסו והועלמו. בנוסף, על צה"ל להתייחס לנושא ולהבהיר לציבור מה השתנה בדרך הטיפול בעדויות שמגיעות אליו", הוסיפו.

ברכה ברד, מנכ"לית תנועת כולן, הצטרפה לדבריהם. "חייבת להגיד שאני מזועזעת. לא ייאמן שבשנת 2021 שר בממשלה מציג דעה כזו חשוכה. אם שרים בממשלה או מנהלים של מערכות גדולות רוצים שנשים יתלוננו הם לא יכולים לדרוש מהם לא באנונימיות לפני שהם מתקנים את המערכת. זה מאוד קל לשים את האחריות על הנשים הנפגעות, 'אתן צריכות לנהוג אחרת ואין לגיטימציה לזה שנפגעתן'. ממש בשביל זה ביום שישי הקרוב אנחנו צועדות 'צעדת השרמוטות'. אנחנו מאמינות להן".

תגובות נרשמו גם במערכת הפוליטית. "כל גוף ציבורי מחויב לבדוק תלונות על הטרדות מיניות, גם כשהגיעו בעילום שם", הבהירה ח"כ גבי לסקי ממרצ. "נכון שאופן שהגשת תלונה באופן זה פוגע ביעילות של בדיקת התלונה, אך יחד עם זאת, חייבים לקחת בחשבון שמדובר במקומות עם היררכיה ולרוב ללא מרחב בטוח להגשת תלונה".

למוד שערוריות

לשטרן, חבר מפלגת יש עתיד, יש היסטוריה של התבטאויות לא מוצלחות שמחוללות סערה. האחרונה שבהן התחוללה בנובמבר 2018, כששטרן תקף את ח"כ מירי רגב, אז שרת התרבות והספורט, מעל בימת הכנסת ואמר לה "מירי, אני לא רוצה לדבר פה על איך התקדמת בצבא, לא כדאי".

בעקבות האמירה נגד רגב עלו קריאות במערכת הפוליטית להדיח את שטרן מתפקידו בכנסת, אך הוא קיבל גיבוי מיו"ר יש עתיד לפיד. בסופו של דבר, לאור הביקורת הקשה, הוא התנצל על הדברים. "כיוון שאני ער למה שקורה ברשתות החברתיות ואני מבין שיש כאלה שנפגעו מהדברים, אז בפניהן ואך ורק בפני אותן נשים אני מביע את צערי. אבל שיהיה ברור שמירי רגב היא לא אחת מהם, היא לקחה את הדברים לעוד סיבוב תקשורתי, ומבחינתה ייתכן שמוצלח".

במהלך אותה סערה, שטרן גם התראיין בחדשות 12 ואמר שאינו מאמין לטענת רגב כי הוטרדה מינית בצבא. גם ב-2006, בהיותו ראש אכ"א, אמירה של שטרן בראיון ברדיו לפיה "אין שכול בתל אביב" עוררה ביקורת וקריאות להדחתו.

עו"ד גבי לסקי בדיון בעתירה הגיש שאול אלוביץ', בית המשפט העליון, 14 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ביקורת ציבורית. לסקי/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הבוקר, השיב בחיוב לשאלה אם גרס תלונות אנונימיות בהיותו ראש אכ"א בריאיון ל-103FM, בהתייחס למכתב האנונימי נגד ראש שב"כ המיועד ר'. "אנשים שיש להם דברים להגיד על אחרים צריכים לדבר גלויות. אסור לתת יד לתרבות האנונימיות. אני לא חושב שעל חשבון עידוד התלונה על מה שבאמת נעשה, אנו יכולים לתת לזה יד".

שטרן דחה את הביקורת. "בהמשך לפרסום ולמען הסר ספק אני מבקש להבהיר באופן ברור וחד משמעי: כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור, אני בז עמוקות לכל מטריד מינית וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחויבת באפס סבלנות בנושא מהותי זה", כתב בטוויטר.

"בתפקידי כמפקד, כקצין חינוך ראשי וכראש אכ"א בצה"ל, פעלתי בהתאם לרוח זו קלה כחמורה. בריאיון הבוקר ביקשתי להביע עמדה המתנגדת לתרבות של מכתבים אנונימיים כמכשיר לסגירת חשבונות ולסיכול מינויים בכירים, כפי שאכן הביעה זאת הוועדה למינוי בכירים. תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן תחת פיקודי ולא נאמר על ידי בשום שלב שתלונות על הטרדה מינית נגרסו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully