וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע הואשמו בבריחה: לא הואשמו בעבירות ביטחוניות

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 14:10

כתב האישום הוגש בבית משפט השלום בנצרת נגד ששת המחבלים בגין בריחה ממשמורת, וכן נגד 5 אסירים נוספים שסייעו בבריחה. לפי האישום, חפירת המנהרה החלה בסוף 2020, וזביידי נקרא להצטרף לתכנית רק לקראת סיומה - כדי שיסייע להם עם קשריו ברשות הפלסטינית

בווידאו: הגשת כתב אישום נגד ששת האסירים שברחו מכלא גלבוע/מערכת וואלה!

פרקליטות מחוז צפון הגישה הבוקר (ראשון) כתב אישום בבית משפט השלום בנצרת נגד ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע בחודש שעבר בסעיף בריחה ממשמורת, וכן נגד חמישה אסירים נוספים בגין סיוע בבריחה. עונשי המקסימום על שתי העבירות הינם שבע שנות מאסר.

ששת המחבלים שנמלטו הינם זכריה זביידי, מחמד עארידה, מחמוד עארדה, מונאדל יעקוב אנפיעאת, יעקוב קאדרי ואיהם כמאמג'י. חמשת האסירים שסייעו בבריחה, כולם פלסטינים מג'נין, הם מחמוד אבו אשרין, קצי מרעי, עלי אבו בכר, מחמוד אבו בכר ואיאד ג'ראדאת. הדיון נערך באופן מקוון, כך ש-11 העצורים לא נכחו בו פיזית.

הפרקליטות ביקשה לעצור את כל הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע נתפסו. אתר רשמי, עיבוד תמונה
ששת המחבלים שנמלטו ונלכדו/עיבוד תמונה, אתר רשמי

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד עדית עמיר-לוינשטיין ורועי אלפסי, חפירת המנהרה מתחת למקלחת התא החלה על ידי עארדה בסוף שנת 2020. הוא אז הציע לקאדרי, כמאמג'י ואנפיעאת לקחת חלק בחפירה, ובחודש מרץ הצטרף לתכנית גם מחמד עארידה, בן דודו של מחמוד.

"הנאשמים הסירו לוח שיש מתחת לכיור, חפרו מתחתיו והשיבו מדי יום את לוח השיש למקומו על מנת להסתיר את החפירה. הנאשמים ביצעו את עבודת החפירה באופן יום יומי, במשמרות שהותאמו לסדר היום בכלא, כדי למנוע את חשיפת תכנית הבריחה, ותוך שהם משתמשים בכלי חפירה מאולתרים", נכתב.

עוד פורט כי הנאשמים בסיוע לבריחה לקחו גם הם חלק בחפירה, וחלקם ישבו בתא ותפקידם היה להתריע מפני הגעת אנשי סגל וכן להשגיח שאסירים אחרים לא ייכנסו אל התא. חלקם סייעו בהוצאת שקי חול מהמנהרה כדי לאפשר לחופרים לצאת ממנה אל התא".

חיפושי משטרת ישראל אחר המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, 10 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
חיפושי המשטרה אחר הנמלטים, 10 בספטמבר/דוברות משטרת ישראל
זכריא זביידי במהלך הארכת מעצרו, 11 בספמטבר, 2021. דוד כהן, פלאש 90
זביידי בדיון להארכת מעצרו לאחר תפיסתו, 11 בספטמבר/פלאש 90, דוד כהן

לקראת סיום חפירת המנהרה, החליטו בני הדודים יחד עם ג'ראדאת להציע לזביידי לברוח עמם מהכלא, כדי שהאחרון ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלסטינית וידאג שלאחר הבריחה יזכו האסירים הנמלטים למעצר הגנתי ברשות. זביידי הסכים לתוכנית הבריחה ולשם כף הגיש בקשה לעבור לאגף 2 - בו שהו.

עוד נכתב כי "ב-5 בספטמבר עבר זביידי לתא, וביום זה הושלמה חפירת המנהרה שאורכה כ-30 מטר אל מעבר לחומות הכלא. באותו לילה נמלטו ששת הנאשמים דרך המנהרה, כשהם מצוידים בבגדי החלפה, מזון, ומכשירי רדיו על מנת לעקוב אחר התקדמות החיפושים ומיקום כוחות הביטחון. בריחת האסירים התגלתה כעבור כשעה וחצי, אז החלו חיפושים נרחבים לאיתורם".

"ששת הנמלטים הגיעו לכפר נאעורה, כשמחמוד ביקש מאחיו שיגיע עם רכב כדי למלט אותם לשטחי הרשות הפלסטינית. משלא הסתייע הדבר בידם, הם החליטו להתפצל לזוגות כדי להקשות על איתורם. בסופו של דבר, נתפסו כל השישה", סוכם.

ביקור במתקן בו הוחזקו הנמלטים לאחר תפיסתם: "תנאים סבירים, תאים נקיים"

בית המשפט ערך ביקורת פתע בשבוע שעבר במתקן הכליאה קישון, בו הוחזקו האסירים. בהודעתו על כך, כתב שופט בית המשפט דורון פורת כי קדמו לביקור זה דיונים בהם "נטענו טענות שונות ביחס לתנאי המעצר בהם נתונים העצורים".

השופט ציין כי בחן את תנאי הכליאה, ומצא כי מדובר בתנאי כליאה "סבירים, תאים נקיים, ולא כפי שנטען בפניו". עוד כתב כי בית המשפט נכנס פיזית למספר תאי מעצר, על אף חששם של גורמי שב"ס שדאגו לביטחונו הפיזי, וזאת כדי "לבחון את הטענות מקרוב".

בהמשך ציין השופט כי שוחח עם חלק מהעצורים, בהם זביידי, שלא בנוכחותם הקרובה של אנשי שב"ס. הוא בחן את מצבו הבריאותי ותנאי כליאתו של המחבל, וכן בדק את האוכל שהוגש לאסירים, עליו כתב כי "לא מצא תימוכין לטענות באשר למזון אשר סופק לעצורים".

כלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא, פלאש 90
11 הנאשמים לא נכחו בדיון. כלא גלבוע/פלאש 90, ללא

יום לאחר ביקורת הפתע, שהתקיימה ברביעי, ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע הועברו לחמישה בתי סוהר שונים, בהם הם שוהים באגף ההפרדות. זכריה זביידי הועבר לכלא אשל שבבאר שבע, מחמוד עארידה ומונדאל אינפיעאת ישהו בכלא איילון, איהם כמאמג'י ירצה את עונשו באוהלי קידר, מוחמד עארידה בכלא שקמה שבאשקלון ויעקוב קאדרי בכלא רימונים הסמוך לתל מונד.

החקירה בעניין בריחת האסירים מכלא גלבוע בערב ראש השנה, הוטלה על צוות חקירה משותף של היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 ושירות הביטחון הכללי. במסגרתה, עלה החשד כי חמישה אסירים מכלא גלבוע שיתפו פעולה וסייעו לבריחת ששת האסירים, ובעקבותיו הוגשה הצהרת התובע באמצעות הפרקליטות ברביעי שעבר.

בעקבות פרשת הבריחה מהכלא, השר לביטחון פנים עמר בר-לב החליט להקים ועדה חיצונית לחקירת נסיבות המחדל. ההחלטה תואמה עם ראש הממשלה נפתלי בנט והתקבלה לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס ד"ר אלוף (במיל') מנחם פינקלשטיין, שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully