וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנון, היציאה מתחת למגדל השמירה והמרדף: הבריחה מהכלא - דקה אחר דקה

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 13:39

על פי הערכות, על דרך המילוט עבדו האסירים במשך חודשים, והתוכנית הושלמה סמוך לשעה 2:00, עת שיצאו מרחק קצר מחומות בית הכלא גלבוע - ונעלמו. רק כשעה וחצי לאחר מכן דיווח שב"ס על אסירים נעדרים. רצף האירועים, שהחל בשיחה של אזרח למשטרה, נמשך גם כעת עם מצוד נרחב

בווידאו: דברי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והמפכ"ל קובי שבתאי על אירוע הבריחה/צילום: שלומי גבאי

ההמלטות של ששת המחבלים, אסירי עולם, מכלא גלבוע, לא נערכה בן לילה - אלא תוצאה של תכנון ארוך ועבודות חפירה ומיפוי שלפי הערכות לקחו כמה חודשים. רצף האירועים, שהחל בשיחה של אזרח למשטרה, ונמשך כעת עם מצוד נרחב, מצייר שורת אירועים חריגים. כך התבצעה המלטות המחבלים שלב אחר שלב.

השלב הראשון הוא תכנון מוקדם של הנמלטים מבית הכלא, חמישה אנשי הג'יהאד האסלאמי ואיש הפת"ח זכריה זבידי. המחבלים נמלטו דרך פיר שנמצא תחת כיור בתא בו שהו השישה, עובר דרך כלונסאות ומרווח בין יסודות המבנים, ופתח היציאה נחפר לא רחוק מחומות בית הכלא.

בלהב 433 החוקרת את האירוע בודקים אפשרות כי אנשי סגל סייעו לאסירים להימלט.

לאחר מכן, בשעה 1:49 התקבלה במשטרה שיחת טלפון מנהג מונית שנסע על כביש 71, בה אמר כי זיהה דמויות חשודות שמחזיקות דברים ביד. הדיווח הועבר לניידת סיור, ש-9 דקות לאחר מכן הגיעה למקום וסרקה בהתאם. בשעה זו תוחקר עובד תחנת דלק סמוכה שדיווח כי ראה חשוד עובר במקום.

בית כלא גלבוע לאחר בריחת אסירים ביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. אלי אשכנזי
פתח המילוט מחוץ לכלא, היום/אלי אשכנזי
פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
פיר היציאה, בתוך בית הכלא. היום/אתר רשמי, .

בשעה 02:14 סגן מפקד תחנת בית שאן יצר קשר עם בית הכלא והעביר את הדיווח מניידת הסיור שהגיע לאזור. כשעה ורבע לאחר מכן, ב-03:29, שירות בתי הסוהר מדווח על שלושה אסירים נעדרים וכעבור חצי שעה על שלושה נוספים.

המנהרה ממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
פתח המילוט מחוץ לכלא/אתר רשמי, ללא קרדיט

עם האישור על המלטות שישה מחבלים הכלא כוחות החירום הוקפצו והחלו סריקות נרחבות בשטח, שהתפתחו למבצע רחב היקף. הנחת העבודה של החוקרים היא כי הזמן שחלף מאז הבריחה מאפשר לאסירים להיות בכל מקום בארץ, וייתכן אף שהם נמלטו לשטחי הרשות הפלסטינית או חו"ל.

ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
תעודות ששת האסירים הנמלטים/דוברות משטרת ישראל

השלב הבא לאחר המלטות האסירים - מונדאל אינפיעאת, האחים מחמד ומוחמד עארידה, יעקוב קדארי, איהם כמאמגי וזכריה זבידי - בשב"ס החלו בפינוי כלל האסירים מכלא גלבוע. זאת, במטרה לייצר שליטה על האירוע ולבדוק היטב את המתקן.

מפה אזור הגלבוע. Google Earth
מפה אזור הגלבוע/Google Earth

בעקבות האירוע, ערב ראש השנה, המשטרה מגבירה כוננות ומתגברת את מערכי האבטחה במקומות עם ריכוז קהל גבוה, בין היתר קניונים ובתי כנסת. במקביל, בכלא מתארגנים לפינוי האסירים לכלא נפחא ורמון.

נוכח העובדה כי מדובר במחבלים מסוכנים ובצל ההערכה כי ייתכן שהם חמושים, המשטרה נערכת לאפשרות שהם ינסו להוציא פיגוע, וייתכן אף אירוע שכולל חטיפה לצורכי מיקוח על שחרורם ושחרור אסירים נוספים. כלל היחידות המיוחדות של המשטרה נמצאות בכוננות חג, כולל יחידות המו"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully