וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יחליף את מרקל? יום לפני הבחירות בגרמניה, המרוץ עדיין פתוח

גיא אלסטר וסוכנויות הידיעות

עודכן לאחרונה: 25.9.2021 / 12:11

הקנצלרית היוצאת התגייסה לטובת מחליפה המיועד ארמין לאשט, המדשדש בסקרים, והפער מול הסוציאל-דמוקרטים הצטמצם. "בחרו בו למען יציבות גרמניה", קראה מרקל. השמאל והירוקים רוצים שינוי נרחב יותר, אך עבור פעילי הסביבה וגרטה זה לא מספיק. "אלו הבחירות של המאה"

בווידאו: גרטה תונברג במחאה על משבר האקלים בברלין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

קמפיין הבחירות בגרמניה יגיע היום לסיומו, כשמחר ילכו אזרחי המדינה לקלפיות ויכריעו מי יחליף את הקנצלרית אנגלה מרקל המסיימת 16 שנים בתפקיד. חוסר הוודאות לגבי הנהגת הכלכלה החזקה באירופה מתבטא בסקרים האחרונים, שהצביעו על צמצום הפער בין השמרנים לבין הסוציאל-דמוקרטים. מאחר שאף אחת מהמפלגות לא תזכה ברוב שיאפשר לה למשול לבדה, השאלה היא מי תרכיב את הקואליציה הבאה - ועם מי.

הימים האחרונים של המרוץ היו מעודדים, יחסית, מבחינת המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל ומועמדה לתפקיד הקנצלר, ארמין לאשט בן ה-60. לפני הסקרים האחרונים, המפלגה מקבלת בין 22% ל-23%, עלייה קלה בהשוואה לסקרים קודמים. הסוציאל-דמוקרטים, השותפים לקואליציה הנוכחית של מרקל, ממשיכים להוביל, אך בפער קטן, עם 25%.

מפלגת הירוקים, שבתחילת הקמפיין עשתה קולות של מפלגת שלטון עתידית, התדרדרה בדעת הקהל בחודשים האחרונים אחרי כמה פליטות פה של מנהיגתה אנלה ברבוק. ואולם היותה המפלגה השלישית בגודלה בכל הסקרים מבטיח כמעט בוודאות שמקומה בממשלה הבאה. ההתחממות הגלובלית, שהורגשה בגרמניה במהלך הקיץ האחרון בדמותם של שיטפונות קטלניים, היא אחת הסוגיות המרכזיות ביותר בבחירות הקרובות.

שחקנית מפתח מרכזית נוספת היא מפלגת הדמוקרטים החופשיים הפרו-עסקית, שזוכה לכ-11% בסקרים ובעל עמדות קרובות בנושאים רבים לאלו של המפלגה השמרנית.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל והמועמד של המפלגה השמרנית ארמין לאשט בעצרת בחירות במינכן, 24 בספטמבר 2021. רויטרס
פונים בעיקר לקהל המבוגר. מרקל ולאשט בעצרת בחירות במינכן, אתמול/רויטרס

לשני הקצוות במפה הפוליטית תהיה השפעה לא מבוטלת על זהותה של הממשלה הבאה של גרמניה.

אף שמפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" מהימין הקיצוני פסולה על ידי כל יתר המפלגות, היא שואפת לקחת קולות מהשמרנים. אם ב-2017 היא הצליחה לנצל את משבר ההגירה כדי להסתער לראשונה בתולדותיה לתוך הבונדסטאג ולהפוך למפלגה השלישית בגודלה, הסוגיה פחות רלוונטית השנה והיא מתקשה לייצר סדר יום חרף התנגדותה להגבלות הקורונה. הסקרים חוזים ירידה בכוחה, אך שיעור המתלבטים הגבוה משאיר את התמונה פתוחה.

מהצד השני, מפלגת השמאל הקיצוני "די לינקה" עשויה להיות חלק מקואליציית שמאל בהנהגת הסוציאל-דמוקרטים, יחד עם הירוקים. כדי שזה יקרה, הדגיש המועמד הסוציאל-דמוקרטי לתפקיד הקנצלר, אולף שולץ, יהיה עליה לקבל את העמדות המסורתיות כלפי נאט"ו וארצות הברית.

"יש תנאים קונקרטיים", אמר שולץ בן ה-63, שר האוצר וסגנה של מרקל בממשלה הנוכחית, במהלך העימות האחרון בין המועמדים שהתקיים ביום חמישי. "אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה בתוך נאט"ו, אנחנו צריכים יחסים טובים עם ארצות הברית", הדגיש מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ביחס לעמדותיה האנטי-גלובליסטיות של מפלגת השמאל הרדיקלי, הזוכה לכ-6% מהקולות לפי הסקרים.

שולץ, בכל מקרה, משוכנע שגרמניה צריכה "התחלה חדשה", אחרי 16 השנים של מרקל, שתחתיה שירת בשנים האחרונות.

יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אולף שולץ בכנס בחירות בקלן, גרמניה, 24 בספטמבר 2021. רויטרס
לא פוסל שותפות עם השמאל הקיצוני. מועמד הסוציאל-דמוקרטים שולץ בקלן, אתמול/רויטרס

מרקל, שהייתה לפנים של גרמניה מאז עלתה לשלטון ב-2005, נותרה פופולרית בקרב הציבור והיא תישאר בתפקיד עד להקמת ממשלה חדשה, תהליך שעשוי להימשך כמה חודשים תמימים.

במאמץ להלהיב את הבוחרים המנומנמים של השמרנים, התגייסה מרקל לטובתו של לאשט המדשדש בסקרים. "כדי להשאיר את גרמניה יציבה,, ארמין לאשט חייב להיות הקנצלר, וה-CDU וה-CSU חייבות להיות הכוח הגדול ביותר", אמרה הקנצלרית בפני קהל בוחרים מבוגרים, כשהיא משתמשת בראשי התיבות של מפלגה ומפלגת האחות הבווארית שלה.

השמרנים מתנגדים להעלאת מסים ולהגדלת הגירעון, בעוד שיריביהם מהמרכז-שמאל סבורים שיש צורך בהשקעה ממשלתית מאסיבית לאור נזקי מגיפת הקורונה והאתגרים הסביבתיים שצופן העתיד.

"הסביבה העולמית לא תרוויח אם חברות יעבירו את מיקמון, הן ייצרו במקום אחר בתנאים חברתיים גרועים יותר, תחת תנאים סביבתיים גרועים יותר", הזהיר לאשט, שפונה בעיקר לאלקטורט המבוגר בגרמניה, הכולל את עובדי התעשיות החיוניות של גרמניה.

בעוד שהמצביעים הצעירים נוטים להצביע לירוקים, חלקם משיעור הבוחרים - כ-60.4 מיליון גרמנים - הוא כ-15% בלבד. גרמניה היא אחת המדינות המבוגרות בעולם, ובני 60 ומעלה מהווים 38% מהאלקטורט.

בסך הכול, ייבחרו מחר כל 598 המושבים הקבועים של הבונדסטאג, אך מספר זה גדל לאור שיטת הבחירות הסבוכה המשלבת בין בחירות אישיות לבחירות יחסיות. במושב האחרון, לשם הדוגמה, כיהנו 709 חברי פרלמנט. בנוסף לבחירות לבודנסטאג, יתקיימו מחר בחירות מחוזיות בברלין ובמקלנבורג-מערב פומרניה.

פעילת הסביבה גרטה תונברג בהפגנה למען המאבק בהתחממות הגלובלית בברלין, גרמניה, 24 בספטמבר 2021. רויטרס
"חייבים להמשיך לצאת לרחובות". גרטה בהפגנה בברלין, אתמול/רויטרס

עבור המצביעים הצעירים, שום מפלגה לא מציעה את השינוי הרדיקלי הדרוש בעיניהם כאן ועכשיו, אפילו לא מפלגת הירוקים. אתמול שטפו מאות אלפי אנשים את רחובות גרמניה בדרישה לפעול בדחיפות ובעוצמה רבה יותר כדי להגן על הסביבה. בראש ההפגנות עמדה הפעילה הסביבתית השבדית גרטה תונברג בת ה-18. אחרי שמגיפת הקורונה שיבשה את תנועת המחאה הצעירה "ימי שישי למען העתיד" שהציתה ברחבי העולם, בשבועות האחרונים היא קמה לתחייה.

"זה ברור יותר מתמיד שאין שום מפלגה שעושה מספיק, אפילו ההצעות שלהן לא קרובות למלא את הסכם פריז", אמרה תונברג בהפגנה מחוץ למבנה הבונדסטאג בברלין. "כן, אנחנו חייבים להצביע, אתם חייבים להצביע, אבל זכרו שרק להצביע זה לא מספיק. אנחנו חייבים להמשיך לצאת לרחובות".

לואיסה ניובאור, שעומדת בראש השלוחה הגרמנית של תנועת המחאה, אמרה כי ארצה, אחת המזהמות הגדולות ביותר בעולם, יש אחריות יוצאת דופן לשמש דוגמה בעוד שהזמן לשינוי המגמות ההרסניות הולך ואוזל. "לכן אנחנו קוראים להן הבחירות של המאה", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully