וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לבחירות בגרמניה: המועמדים לרשת את מרקל מתקשים להמריא

הסקרים מראים כי כ-40% מהבוחרים טרם הכריעו למי יצביעו, אף שהמועמד הסוציאל-דמוקרטי אולף שולץ - שר האוצר וסגנה של מרקל - ממשיך להוביל. יריבו, מחליפה של מרקל ארמין לאשט, מנסה להזהיר מכניסת השמאל הקיצוני לממשלה והירוקים משתרכים מאחורים. הערב העימות המכריע

בווידאו: מפלגתה של מרקל סופגת הפסדים בבחירות המקומיות בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ראשי המפלגות הגדולות בגרמניה ייפגשו הערב (ראשון) לעימות אחרון לקראת הבחירות בשבוע הבא, כשהמרוץ להחלפתה של הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל נותר צמוד במיוחד.

לפי הסקרים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בהנהגת שר האוצר וסגנה של מרקל, אולף שולץ, מובילים על הגוש השמרני לראשונה זה שנים ארוכות. שולץ רשם הופעות סולידיות בשני העימותים הקודמים, וניצח לפי סקרי דעת הקהל שנעשו בסיומם.

ארמין לאשט, היורש המיועד של מרקל, התקשה לנצל את העימותים הקודמים כדי להתרומם בסקרים. עד ליולי הוא התבסס בצמרת, אך שרשרת של טעויות ומבוכות - כמו תמונה שבה נראה מחייך בעת שסייר באחד ממוקדי אסון השיטפונות - הובילו לצניחה בתמיכה הציבורית בו.

יו"ר הפרלמנט של גרמניה, וולפנג שובלה, אחד מוותיקי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית השלטת, הודה כי היא איבדה את המומנטום ותדמיתה נקלעה לסחרור בכלי התקשורת. "זה כמו שהמכונית שלך נתקעת בחול", הוא אמר לשבועון דיי זייט. "כשבכל ניסיון לצאת אתה רק מתחפר עמוק יותר".

מועמדת הירוקים אנאלנה ברבוק (במרכז) לצד מועמד השמרנים ארמין לאשיט (ימין) ומועמד הסוציאל-דמוקרטים אולף שול. בעימות טלוויזיוני לקראת הבחירות בגרמניה, 12 בספטמבר 2021. רויטרס
משלושה יצא קנצלר. שולץ (משמאל) מול לאשט וברבוק בעימות הקודם/רויטרס

לפי הסקרים, היתרון של הסוציאל-דמוקרטים - החברים בקואליציה הנוכחית בהנהגת השמרנים - מחזיקים ביתרון של 2% עד 6%, כך שהכול עוד פתוח בשבוע שנשאר עד הבחירות לפרלמנט - כ-40% מהבוחרים טרם החליטו למי הם יצביעו. ההערב, ללאשט בן ה-60 תהיה הזדמנות אחרונה מול שולץ בן ה-63, שנמנע מליפול למלכודות שטמנו לו יריביו בעימותים הקודמים.

הצלע השלישית במרוץ היא מועמדת הירוקים, אנאלנה ברבוק, שאחרי פתיחה חזקה באביב זוכה כעת לפחות מ-20% תמיכה. הירידה החדה בתמיכה בה מיוחסת לניסיון הפוליטי המועט שלה. עם זאת, היא הוכיחה שהיא פופולרית בקרב מצביעים צעירים ומפלגתה עשויה למלא תפקיד מכריע במגעים להקמת קואליציה לאחר הבחירות.

לאשט ניסה שני קווי התקפה עיקריים נגד שולץ, שלתסכולם של השמרנים מציג את עצמו כיורש הטבעי למרקל עם גישתו השלטונית המתונה והצלולה. הוא טוען ששולץ יהיה מוכן להקים ממשלה עם מפלגת השמאל הקיצוני "דה לינקה" על מנת לגבש רוב עם הירוקים לקואליציה תלת-מפלגתית.

בעוד ששולץ וברבוק אמרו כי התנגדותה של די לינקה להמשך החברות בנאט"ו תהיה קו אדום בשיחות עתידות ביניהן, הם לא שללו מפורשות את ההיתכנות לשתף פעולה עם המפלגה, שמקבלת כ-6% בסקרים.

לאשט, ראש ממשלת נורדריין-וסטפאליה, מדינת המחוז המאוכלסת ביותר בגרמניה, ניסה לתקוף את שולץ כשהזכיר חקירה המתנהלת נגד הסוכנות למאבק בהלבנת הון שנמצאת תחת פיקוח משרדו. הוא כינה את החקירה דוגמה נוספת לכך ששולץ לא ממלא את חובתו בעקבות שורת שערוריות פיננסיות בשנים האחרונות.

שולץ, שיישאל מחר על הנושא בוועדת חקירה פרלמנטרית, דחה בתוקף את ההאשמות.

שלטי חוצות בברלין של המועמדים לתפקיד הקנצלר של גרמניה, 13 בספטמבר 2021. AP
השמאל חולם על מהפך אחרי 16 שנה. כרזות המועמדים בברלין/AP

מרקל, שעדיין זוכה לפופולרית רבה, נשארה במידה רבה מחוץ למרוץ עד לאחרונה, כשהחלה להגביר את הופעותיה לצדו של לאשט בתקווה להזניק את הקמפיין המקרטע שלו.

שולץ, מצדו, מבטיח לבוחרים יציבות והמשכיות לאחר 16 שנים של ממשלות בראשות מרקל, ששלוש מתוך ארבע מהן היו בשיתוף פעולה עם הסוציאל-דמוקרטים.

עם זאת, הוא אמר שהוא ישקיע יותר תשומת לב בפער ההולך וגדל בין עשירים לעניים בכלכלה הגדולה ביותר באירופה, בין היתר באמצעות העלאת שכר המינימום וטיפול במצוקת הדיור עם מיזמי בנייה חדשים. הוא הכניס לשיח הבחירות את הצורך בלהעניק "כבוד" לאלו שנותרו מאחור במהלך שנות הצמיחה הכלכלית האחרונות.

בינתיים, בארבוק בת ה-40 האשימה את שתי המפלגות הגדולות בכך שהן זונחות את אזרחי גרמניה מול משבר האקלים, סוגיית הדגל של מפלגת הירוקים. היא הזהירה כי הממשלה הבאה "תהיה האחרונה שעדיין תוכל להשפיע באופן אקטיבי על משבר האקלים", והיא התחייבה שכל קואליציה שבה מפלגתה תהיה חברה תצטרך להגדיל משמעותית את ההשקעה בצמצום פליטות הגזים המזהמים.

מפלגה נוספת שלא מצריכה לתרגם את חוסר הוודאות לטובתה היא אלטרנטיבה לגרמניה מהימין הקיצוני. היא פרצה בסערה לפוליטיקה הגרמנית ב-2017, בעקבות משבר המהגרים, והפכה לשלישית בגודלה בפרלמנט. ואולם, סכסוכים פנימיים וירידת סוגיית ההגירה, לפחות בינתיים, מעל סדר היום, מאיימים להפוך אותה ללא רלוונטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully