וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על איתן מגיע לבית המשפט: טיעוני המשפחות והתרחישים האפשריים

עודכן לאחרונה: 23.9.2021 / 7:37

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ידון בתביעה להשבת בן השש שמשפחתו נספתה באסון הרכבל לאיטליה. לזכות הצד האיטלקי עומדת אמנת האג, אליה ישראל מחויבת, אולם הנסיבות החריגות והטענה שהוריו תכננו לחזור עשויות להוביל לכך שיישאר בארץ עד להכרעה בנושא המשמורת

בווידאו: דודתו של איתן מספרת על מאבק המשמורת/צילום: ניב אהרונסון

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ידון הבוקר (חמישי) בתביעה להשבתו לאיטליה של איתן בירן בן השש, הניצול היחיד ששרד את אסון הרכבל הנורא באיטליה לפני כארבעה חודשים, בו איבד את שני הוריו ואת אחיו הצעיר תום.

לאחר התאונה, איתן עבר להתגורר אצל משפחת בירן-נירקו, דודתו מצד האב, בהתאם להחלטת בית המשפט האיטלקי. מאז, מתנהל קרב מתוקשר בין שתי המשפחות, משפחת בירן מאיטליה מצד האב המנוח ומשפחת פלג הישראלית מצד האם המנוחה, כאשר כל אחת מהן מבקשת שאיתן יתגורר אצלה. המאבק הגיע לשיאו בסוף השבוע שעבר, כאשר איתן הועבר לישראל על ידי סבו, שמואל פלג.

הסב נחקר בשבוע שעבר בחשד לחטיפת קטין, לאחר שהטיס את נכדו לישראל במטוס פרטי. בתום החקירה פלג שוחרר בתנאים מגבילים לביתו. כאשר נשאל האם הוא מבין שמעשיו היו לא חוקיים, פלג השיב: "קיבלתי חוות דעת משפטית, עברתי עם החתמת דרכונים מסודרת".

השופטים יצטרכו להחליט מי יגדל את איתן; האם זה יהיה בישראל או באיטליה, והאם על ידי דודתו מצד האב איה בירן-נירקו, או על ידי גלי פלג, דודתו מצד האם המתגוררת בפתח תקווה.

איתן בירן וסבו שמואל פלג. -, אתר רשמי
איתן בירן וסבו, שמואל פלג/אתר רשמי, -

כעת, ההליכים המשפטיים בנוגע לאיתן בירן מתחלקים לשלושה: ההליך הפלילי המתנהל נגד הסב שמואל פלג בשל החטיפה של בירן לארץ, שאלת ההחזרה של בירן לאיטליה, ושאלת המשמורת - איזו משפחה תגדל את בירן ובאיזו מדינה.

לפי אמנת האג, שישראל חתומה עליה, ילד שנלקח על ידי אחד מהוריו למדינה זרה ללא הסכמתו של ההורה האחר, יוחזר למדינה שבה הוא מתגורר במהירות האפשרית. זאת, כדי לצמצם מקרי חטיפה במטרה להרוויח יתרון משפטי, וכדי שבית המשפט שידון בעניינו הוא בית המשפט במקום בו הוא מתגורר.

בירן התגורר באיטליה מילדותו, ודודתו איה בירן-נירקו היא האפוטרופוסית החוקית שלו. עם זאת, משפחת פלג תטען בבית המשפט כי הוריו התכוונו לחזור לישראל, ולכן יש לראות בישראל את המקום בו הוא התגורר.

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות אחראית על יישום אמנת האג, אך המדינה אינה צד בהליך, שיתקיים מחר בדלתיים סגורות בבית המשפט לענייני משפחה. במקביל, נמשכת החקירה נגד הסב שמואל פלג, וייתכן ואיטליה תבקש את הסגרתו לצורך העמדה לדין.

עורכי הדין שמואל מורן ואבי חימי, המייצגים את איה בירן-נירקו שהגישה את התביעה, מסרו לוואלה! כי בכוונתם לטעון בדיון שחייבים להחזיר את הילד לדודתו איה מיד ולאלתר, ולאחר מכן לדון בכל הסוגיות שצצות ועולות. "זו חובתה של מדינת ישראל להחזיר את איתן לדודתו באיטליה בהקדם האפשרי", אמרו. מנגד, עורכי הדין בועז בן צור ורונן דליהו, המייצגים את משפחת פלג, יטענו הבוקר לאי תחולת אמנת האג ולכך שלא מדובר בחטיפה.

איתן בן ה- 5. באדיבות המשפחה
איתן בירן/באדיבות המשפחה

מדובר בתיק תקדימי בעולם, שכן אמנת האג והפסיקה בארץ ובעולם עוסקות בחטיפות בין הורים, אך אין כמעט עיסוק ומקרים תקדימים לנסיבות הטרגיות כמו במקרה של איתן בירן.

העיקרון שעומד בבסיס אמנת האג הוא השבת הילד למקום מגוריו הטבעי, ממנו הורחק שלא כדין. זהו דבר שמקל מאוד על הטיעונים של משפחת האב, האיטלקית, שכן מגיל חודש וחצי איתן בירן מתגורר באיטליה יחד עם שני הוריו, שעברו להתגורר באיטליה לצורך לימודי רפואה של האב.

משפחת פלג תנסה להוכיח כי דווקא ישראל היא מקום המגורים הטבעי של הילד, ותטען כי הוריו של איתן תכננו לחזור לישראל כבר בשנה הבאה, ובסמוך לפני האסון עשו הכנות קונקרטיות לחזרה לישראל לרבות חיפוש דירה ובית ספר לאיתן. בנוסף, תטען כי גם במהלך המגורים באיטליה איתן שהה מדי שנה במשך מספר חודשים בישראל, וכי אם ישראל מוגדרת כמקום מגורים רגיל האמנה לא חלה, והמעשה לא מוגדר כחטיפה.

קו הטיעון השני של משפחת פלג בדיון יהיה שההליך המשפטי למינוי האופוטורפוס באיטליה היה פגום מיסודו, בגלל התנהלותה הפסולה לכאורה של איה. בראיון לחדשות 12 סבו של איתן, שמואל פלג סיפר כי היה משוכנע כי האופוטרופסות שנקבעה באיטליה הייתה זמנית, וכי היה מתואם על כך עם איה. "השופטת אמרה לי: 'זה זמני, זה זמני'. אין פרוטוקול לדיון הזה, אין חתימה על שום דבר. אף אחד לא יושב ומסביר לי בצורה מפורטת מה המשמעויות של הדברים האלה. אני לרגע לא ויתרתי על האפוטרופסות על איתן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully