וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הבטיח שאמריקה חזרה, אבל באירופה מבינים שהיא קודם כל חושבת על עצמה

19.9.2021 / 10:43

נשיא ארה"ב חתם על ברית ביטחונית עם בריטניה ואוסטרליה כדי להוות משקל נגד לסין, אך גרם למשבר גדול עם צרפת שאיבדה עשרות מיליארדי דולרים. ביידן הבטיח לתקן את הנזק שעשה טראמפ לאחדות נאט"ו, אך בפריז ובשאר בירות אירופה מבינים שדבר לא השתנה. זו קודם כל אמריקה

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של ג'ו ביידן הייתה לשקם את הברית בין אמריקה לאירופה, שטולטלה בארבע שנות כהונתו של דונלד טראמפ. "אמריקה חזרה", מיהר להכריז הנשיא הדמוקרטי בשיחות טלפון נמרצות שקיים עם מנהיגי אירופה לאחר ניצחונו בנובמבר, שגרם לאנחת רווחה בבירות היבשת.

הטונים הצורמים והעקיצות שליוו את ביקוריו של טראמפ באירופה התחלפו בקבלת פנים חגיגית לביידן כשהגיע לבריטניה לרגל פסגת ה-G7 הראשונה שלו ביולי האחרון. היו שם חיוכים, חיבוקים והכרזות על איתנותה של הברית הצפון-אטלנטית מול שלל האתגרים העומדים לפניה, החל מסין ורוסיה וכלה במשבר האקלים.

אך כשההצהרות הללו עמדו למבחן ראשון, בעת הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, התחוור שהדייר בבית הלבן אולי השתנה, אך התפיסה של "קודם כל אמריקה" עוד חיה ובועטת.

וושינגטון פעלה חד-צדדית כשיצאה בחופזה מאפגניסטן לאחר כיבושה בידי טליבאן מבלי להיוועץ במדינות אירופיות ואחרות, שכוחותיהן עמדו לצדה לאורך 20 שנות המלחמה. כשבמדינות אירופה ביקשו עוד זמן כדי לפנות את אזרחיהן ואזרחים אפגנים שסייעו לכוחותיהן, ביידן השיב בשלילה. אחרון החיילים האמריקנים עזב ב-31 באוגוסט, ואלפי אנשים נותרו מאחור, נתונים לחסדיהם של האנשים שנלחמו בהם לאורך שני עשורים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון לוחצים ידיים בפסגת G7 בקרביס ביי, אנגליה, 12 ביוני 2021. AP
החיוכים התחלפו במשבר אמון קשה. ביידן ומקרון בפסגת G7, יולי/AP

אם לא היה די בכך כדי להבין את סדר העדיפויות של ארצות הברית, הגיעה הברית המשולשת עם בריטניה ואוסטרליה. הברית - AUKUS, חיבור שמותיהן המקוצרים באנגלית של שלוש המדינות - היא על פניה מימוש המדיניות האמריקנית: ציפוף שורות של מדינות המערב מול כוחה המתעצם של סין באוקיינוס השקט ובדרום-מזרח אסיה.

אך המפסידה הגדולה ביותר מההסכם בטווח הזמן המידי היא צרפת, שחשה נבגדת כשנודע לה ברגע האחרון שהיא לא זו שתבנה לאוסטרליה צוללות חדישות. עסקה בשווי עשרות מיליארדי אירו ירדה לטמיון, ובפריז לא חסכו מילים קשות, במיוחד לא מביידן.

שר החוץ שלה תיאר זאת כנעיצת סכין בגב וכהמשך המדיניות של טראמפ, וצרפת הרחיקה לכת עד להחזרת השגריר מארצות הברית - צעד חסר תקדים ביחסים בני 240 השנים בין המדינות - וגם מאוסטרליה. בריטניה, שניצבת בחזית עימות אחרת מול צרפת אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי, על זכויות הדיג בתעלה, תוארה כ"אופורטוניסטית". לא בדיוק השפה המקובלת בין שותפות קרובות.

"לכל מי שהיה ספק עד עכשיו, ממשל ביידן לא שונה מממשל טראמפ עד כה: ארצות הברית באה ראשונה, בין אם זה בתחום האסטרטגי, הכלכלי, הפיננסי או הבריאותי. 'קודם כל אמריקה' הוא הקו המנחה את מדיניות החוץ של הבית הלבן", נכתב בעיתון הצרפתי המוביל "לה מונד".

הצוללת USS מיזורי יוצאת מבסיס פרל הארבור, 1 בספטמבר 2021. AP
צוללת מהצי האמריקני יוצאת מבסיס פרל הארבור/AP

עבור נשיא צרפת עמנואל מקרון ההשפלה הגיעה בעיתוי גרוע. הוא טרם הכריז רשמית שהוא יתמודד על כהונה שנייה בבחירות באפריל הקרוב, אך כולם צופים שהוא יעשה זאת לקראת שחזור הדו-קרב מול מארין לה פן מ-2017. הפגיעה ביוקרתה של צרפת, ועל הדרך גם באיחוד האירופי - בריטניה, שדווקא פרשה ממנו, זכתה לברית טרילטרלית עם ארצות הברית - עשויה לדחוף את מקרון ימינה.

בשבועות הקרובים הוא גם יאבד את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שמסיימת את תפקידה אחרי 16 שנים. היו להם אמנם לא מעט חילוקי דעות על עתידה של אירופה, אולם מקרון מצא עמה שפה משותפת בנושאים רבים. חוסר הוודאות ביחס ליורש של מרקל והכיוון שאליו ייקח את הכלכלה החזקה באירופה מותיר את מקרון כמעט לבדו בהנהגת הגוש האירופי המצוי בעיצומה של מלחמה על זהותו ודרכו בשנים הקרובות.

תובנה אחת ברורה מהשנים האחרונות היא שצרפת, ואירופה כולה, לא יכולות עוד להישען אך ורק על ארצות הברית. פריז הזהירה שהמשבר יוביל להשלכות גם על ברית נאט"ו, שאותה מקרון תיאר בעבר כמי שסובלת ממוות מוחי. היה זה ב-2019, בתקופה של מתיחות בין צרפת לממשל טראמפ בעקבות נסיגה כאוטית אחרת של כוחות אמריקניים, אז מצפון סוריה.

ואולם, אפילו בתקופת כהונתו של טראמפ, שעקץ לא אחת את מקרון שהיה חלוק עמו כמעט בכל נושא שהוא, לא הוחזר השגריר מוושינגטון. זהו צעד מחאה השמור לרוב למדינות יריבות ולא לשתי מדינות דמוקרטיות בעלות אינטרסים אסטרטגיים, לפחות על הנייר.

סין ורוסיה מחככות ידיים בהנאה

ביידן סובל מרצף בלתי-פוסקת של תקלות בימים האחרונים, כולל הודאה של הפנטגון בחיסול משפחה שלמה בקאבול שזוהתה בשוגג כפעיל דאעש וההחלטה של ה-FDA להגביל את מתן המנה השלישית לבני 65 ומעלה. בכל הנוגע לצרפת, הוא יצטרך למצוא פתרונות יצירתיים כדי לשכנע אותה שארצות הברית עוד מחויבת לחברות נאט"ו.

אחרת, סין, רוסיה ויתר יריבותיה של המערב יכולות לחכך את ידיהן בהנאה לנוכח הסכסוכים הפנימיים בברית, שמנהיגיה הבטיחו אך לא מכבר לשלב כוחות מולן וכעת שקועות בהתכתשויות ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully