וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות עסקת הצוללות: צרפת החזירה את שגריריה מארה"ב ואוסטרליה

עודכן לאחרונה: 18.9.2021 / 10:50

בצעד חסר תקדים, הודיע משרד החוץ הצרפתי על השבתו למדינה של נציגה הדיפלומטי בוושינגטון, בצל המתיחות עם בעלת בריתה הוותיקה. בפריז זעמו אחרי שהושארו מחוץ לברית בין ארה"ב, בריטניה לאוסטרליה, שעלתה להם באובדן עסקה יוקרתית. "התנהגות בלתי מקובלת בין שותפות לדרך"

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

צרפת הודיעה הלילה (שבת) כי תחזיר למדינה את שגריריה בארצות הברית ואוסטרליה. זאת, בעקבות ברית ההגנה החדשה בין ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה לבלימת סין באזור האוקיינוס השקט, שגרמה לביטול רכש צוללות מצרפת בעשרות מיליארדי דולרים.

מדובר בצעד חסר תקדים ובפעם הראשונה בה צרפת החזירה את השגריר שלה מארצות הברית, בעלת בריתה הוותיקה מאז 1778. שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, מסר בהצהרה כי ההחלטה, שהתקבלה על ידי הנשיא עמנואל מקרון, היא "מוצדקת, עקב החומרה יוצאת הדופן" של ההודעות של ארצות הברית ואוסטרליה בנוגע לעסקה. לדבריו, ההחלטה לבטל את רכש הצוללות הצרפתיות על ידי אוסטרליה היא "התנהגות בלתי מקובלת בין שותפות ובעלות ברית".

השגריר פיליפ אטיין צייץ כי "ההחלטה מושפעת ישירות מהחזון שלנו לגבי שותפויות ובריתות". דובר משרד החוץ של ארצות הברית נד פרייס אמר כי צרפת היא "שותפה חיונית ובעלת בריתנו הוותיקה ביותר. אנחנו רואים ערך רב ביחסים בין המדינות". הוא הוסיף כי בימים הקרובים ייעשו ניסיונות לפתור את המחלוקת, בין היתר בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, שתתקיים בשבוע הבא. גורם בבית הלבן ציין כי ממשל ביידן היה בקשר עם גורמים דיפלומטים צרפתים בנוגע להשבת השגריר.

באוסטרליה הביעו צער על ההחלטה של צרפת להחזיר את שגרירה בקנברה. במשרד החוץ אמרו כי "אנחנו מצפים לשתף פעולה עם צרפת בנושאים הרבים בהם יש לנו עניין וערכים משותפים".

נשיא צרפת עמנואל מקרון (שני משמאל) לצד ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול (שלישי משמאל) בסיור על סיפונה של צוללת של הצי האוסטרלי בבסיס בסידני, 2 במאי 2018. LUDOVIC MARIN/AFP, GettyImages
צעד חסר תקדים. מקרון בסיור בצוללת בנמל סידני/GettyImages, LUDOVIC MARIN/AFP

ההחלטה להשיב את השגרירים מהווה תפנית חדה ביחסו של מקרון המתון. הנשיא הצרפתי, שידע מערכת יחסים שברירית עם הנשיא הקודם דונלד טראמפ, גילה יחס חם לנשיא ביידן בפסגת ה-G7 שהתקיימה ביוני, והצהיר כי "אמריקה חזרה". בארבע שנות כהונתו, דחף מקרון לחזק את השפעתה של צרפת בקביעת המדיניות האירופית, וכן להפחית בתלות הצבאית בארצות הברית. לראשונה מאז החל את כהונתו, לא צפוי מקרון להגיע לעצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא, כשאת מקומו ימלא שר החוץ לה דריאן.

לה דריאן האשים אתמול את ביידן בתקיעת סכין בגבה של צרפת. הוא השווה את התנהלותו לזו של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. "להחלטה האכזרית, החד-צדדית והבלתי-צפויה הזו מזכירה לי מאוד את מה שטראמפ עשה לנו", אמר שר החוץ בריאיון לרדיו. "זאת בגידה באמון ואני זועם מאוד".

עוד בוואלה!

צרפת ביטלה חגיגות עם ארה"ב: "מכירת הצוללות לאוסטרליה - סכין בגב"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחת וידאו מהבית הלבן עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. 15 בספטמבר 2021. AP
"בגידה באמון". ביידן בהצהרה על העסקה עם בריטניה ואוסטרליה/AP

גורמים צרפתיים רשמיים בוושינגטון אמרו כי ממשל ביידן "עיוור" את צרפת והאשים בכירים אמריקנים שהסתירו מידע על העסקה, למרות גישושים חוזרים ונשנים של דיפלומטים צרפתים, שחשדו כי משהו קורה. גורם רשמי אמר לניו יורק טיימס כי ממשלת צרפת ניסתה לשוחח עם שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן - אך נדחתה.

הגורם אמר כי הפעולות האמריקניות מערערות את האמון בין שתי בעלות הברית ורק חיזקו את אמונתו של הנשיא עמנואל מקרון ובכירים צרפתים אחרים, שאמריקה אינה עוד שותפה אמינה - אמונה שהתחזקה במהלך ארבע שנות כהונתו של טראמפ.

ואולם, אפילו בתקופת כהונתו הסוערת של טראמפ היחסים בין המדינות מעולם לא התדרדרו לנקודה כזאת, השמורה בדרך לצעד שנוקטת מדינה מסוימת נגד יריבתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully