וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת ביטלה חגיגות עם ארה"ב: "מכירת הצוללות לאוסטרליה - סכין בגב"

עודכן לאחרונה: 17.9.2021 / 13:09

בפריז זועמים אחרי שהושארו מחוץ לברית בין ארה"ב, בריטניה לאוסטרליה, שעלתה להם באובדן עסקה יוקרתית. בתגובה, בוטל אירוע לציון יום השנה ה-240 לתחילת השותפות ביניהן. "מה שביידן עשה מזכיר מאוד את טראמפ"

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

צרפת הודיעה על ביטול אירוע חגיגי שהיה אמור להתקיים היום (שישי) בוושינגטון בעקבות הזעם שלה על עסקת הצוללות בין ארצות הברית לבין אוסטרליה. העסקה, חלק מברית חדשה בין ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה לבלימת סין באזור האוקיינוס השקט, גרמה לביטול רכש צוללות מצרפת בעשרות מיליארדי דולרים.

בפריז זעמו במיוחד אחרי שקיבלו התראה בת כמה שעות בלבד, והשווה את ההתנהלות של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן לזו של קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. האירוע שבוטל היה אמורלציין את יום השנה ה-240 לקרב צ'ספיק במלחמת העצמאות האמריקנית, שבו הצי הצרפתי סייע להטות את הכף לטובת האמריקנים מול הצי הבריטי. הטקס היה אמור להיערך על סיפונה של אונייה צרפתית בבולטימור, ונספח הצי של צרפת שהגיע לוושינגטון נקרא לשוב לפריז.

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, האשים את ביידן בתקיעת סכין בגבה של צרפת. הוא השווה את התנהלותו לזו של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. "להחלטה האכזרית, החד-צדדית והבלתי-צפויה הזו מזכירה לי מאוד את מה שטראמפ עשה לנו", אמר שר החוץ בריאיון לרדיו. "זאת בגידה באמון ואני זועם מאוד".

נשיא צרפת עמנואל מקרון (שני משמאל) לצד ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול (שלישי משמאל) בסיור על סיפונה של צוללת של הצי האוסטרלי בבסיס בסידני, 2 במאי 2018. LUDOVIC MARIN/AFP, GettyImages
סדקים בברית. מקרון וראש ממשלת אוסטרליה מסיירים בצוללת בנמל סידני, 2018/GettyImages, LUDOVIC MARIN/AFP

גורמים צרפתיים רשמיים בוושינגטון אמרו כי ממשל ביידן "עיוור" את צרפת והאשים בכירים אמריקנים שהסתירו מידע על העסקה, למרות גישושים חוזרים ונשנים של דיפלומטים צרפתים, שחשדו כי משהו קורה. גורם רשמי אמר לניו יורק טיימס כי ממשלת צרפת ניסתה לשוחח עם שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן - אך נדחתה.

הגורם אמר כי הפעולות האמריקניות מערערות את האמון בין שתי בעלות הברית ורק חיזקו את אמונתו של הנשיא עמנואל מקרון ובכירים צרפתים אחרים, שאמריקה אינה עוד שותפה אמינה - אמונה שהתחזקה במהלך ארבע שנות כהונתו של טראמפ.

הגורמים הצרפתיים אמרו כי בנוסף לעסקת הצוללות עם אוסטרליה, העובדה שביידן לא נועץ עם צרפת לגבי הנסיגה מאפגניסטן יאיצו את המהלך שמקדם מקרון לטובת לריבונות אירופית שתסתמך פחות על ארצות הברית בעתיד.

בכיר אמריקני הודה כי הממשל לא סיפר לצרפתים על העסקה לפני שהוכרזה משום שבוושינגטון ידעו שבפריז לא יקבלו זאת הבנה. הבכיר, שדיבר בעילום שם, אמר כי ממשל ביידן החליט כי אוסטרליה תהיה זו שתכריע אם לחשוף את דבר העסקה בפני צרפת מאחר שהיא זו שחתמה על הסכם עמה. הבכיר הודה שהזעם של צרפת מוצק.

ואולם בכיר, אחר בממשל אמר כי עוזריו הבכירים של ביידן היו בקשר עם עמיתיהם בצרפת לפני ההכרזה על הברית. בהצהרה שלא ציינה מפורשות את עסקת הצוללות, אמר הבכיר בממשל האמריקני כי "כפי שאמר הנשיא אתמול, אנו משתפים פעולה באופן הדוק עם צרפת בנוגע לסדרי עדיפויות משותפים באזור ההינדו-פסיפי ונמשיך לעשות זאת".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחת וידאו מהבית הלבן עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. 15 בספטמבר 2021. AP
נתן לאוסטרליה להחליט אם לעדכן את צרפת. ביידן בהצהרה עם מנהיגי בריטניה ואוסטרליה, שלשום/AP

סין, מצדה, גינתה את הברית המשולשת החדשה ואת המנטליות של "המלחמה הקרה". מנהיגה, שי ג'ינפינג, הזהיר היום כי אסור לאפשר לכוחות זרים להתערב בעניינים פנימיים של מדינות אחרות, ללא קשר לנסיבות.

"העתיד של הפיתוח וההתקדמות של ארצנו צריך להיות אך ורק בידינו", אמר בכינוס של ראשי הארגון לשיתוף פעולה ביטחוני המתכנס בטג'יקיסטן, שבו הוא משתתף באופן וירטואלי. בארגון חברות רוסיה, איראן והרפובליקות במרכז אסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully