וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיבות להחלטה, והאם לבטל את התור לחיסון? מה שצריך לדעת על ההמלצה ל-FDA

עודכן לאחרונה: 18.9.2021 / 14:50

הרעש שיצרה החלטת הפורום המייעץ למינהל המזון והתרופות הוביל לבלבול בציבור, אך מומחים בישראל מבהירים באופן גורף: אין סכנה בחיסון השלישי. אילו שיקולים עמדו מאחורי דחיית האישור, האם ההחלטה תשפיע על המדיניות בישראל - ומה לגבי התו הירוק? וואלה! עושים סדר

בווידאו: מתחסנים בתל אביב לאחר החלטת ה-FDA/צילום: סוניה גורודיסקי

החלטת פורום המומחים המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אמש (שישי) לחכות עם ההמלצה על מנת החיסון השלישית נגד קורונה לכל האוכלוסייה יצרה תחושת בלבול בישראל. במשרד הבריאות מיהרו להבהיר כי המבצע יימשך כסדרו, אך ייאלצו להתייחס לחשש הציבורי ולשיקולי המומחים בכובד ראש.

מה עומד מאחורי ההחלטה, איך היא משפיעה על מי שהספיק להתחסן במנה השלישית או שקבע תור, ואילו שיקולים הביאו את הפורום המייעץ לאשר המלצה לבני 65 ומעלה בלבד? וואלה! עושים סדר.

מתחסנת נגד קורונה, ירושלים, 9 בספטמבר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
אין צורך לבטל את התור. מתחסנת בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

התחסנתי בפעם השלישית. אני צריך לחשוש?

לא. מומחים ישראלים בכירים אמרו בשיחה עם וואלה! כי אין מה לחשוש כלל. הפורום המייעץ ל-FDA אמנם החליט שלא להמליץ בשלב זה על חיסון במנה שלישית של כלל האוכלוסייה מעל גיל 16, אבל לאו דווקא בשל סיכונים מהחיסון. המומחים אף המליצו לחסן לא רק את בני ה-65 ומעלה אלא גם את הצוותים הרפואיים וכל מי שמצוי בסיכון גבוה להידבק במקום העבודה. המומחים ששוחחנו עמם ממליצים לכל בוגר מחוסן מעל גיל 16 להתחסן במנה שלישית.

עוד בוואלה!

מתחסנים בצל ההמלצה החלקית על המנה השלישית: "לא מאמינה שהיו מסכנים אותנו"

לכתבה המלאה

האם החלטת ה-FDA עלולה להשפיע על מדיניות החיסונים בישראל?

לא באופן דרסטי או משמעותי. "ה-FDA נתן תוקף למבצע החיסון השלישי אשר החל בישראל", הגיבו בהתייחסות במשרד הבריאות. ההחלטות של פורום המומחים אינן מחייבות את ישראל, ובשלב זה הן בגדר המלצות בלבד. המומחים הישראלים מדגישים כי אין אמת אחת מוחלטת לכל העולם וכי כל מדינה מקבלת החלטות לפי התנאים האפידמיולוגיים שלה. עם זאת, ייתכן כי בעקבות ההחלטה תצטרך ישראל לעדכן את מדיניות התו הירוק.

מנהל המזון והתרופות האמריקני. רויטרס
ההחלטה עוררה רעש ציבורי/רויטרס

יש לי תור לחיסון היום, לבטל?

לא. מבצע החיסונים נמשך כרגיל, והמתחמים פועלים ברחבי הארץ ללא שינוי. משרד הבריאות הציג ל-FDA נתונים מחקריים על דעיכת החיסון והעלייה במוגנות לאחר חיסון שלישי, עליהם נאמר שהם משכנעים. משרד הבריאות אף הציג בפני ה-FDA מחקר ישראלי שמראה את נתוני היעילות הגבוהים של מנת הבוסטר - המשיבה את ההגנה מפני נגיף הקורונה.

מה הסיבה לדחיית אישור הבוסטר?

המומחים המליצו פה אחד על מתן מנת בוסטר לאנשים מעל גיל 65 ולאנשים בסיכון, כמו גם לעובדי מערכת הבריאות - בדיוק כפי שנעשה תחילה אצלנו. הסיבה שלא המליצו עליו לבני פחות מ-65, היא חוסר מידע מספיק מהשטח כדי להחליט אם הם בכלל צריכים אותו, וכן מסיבות שונות שאינן קשורות בבטיחות. למשל, משיקולי צדק בהפניית מיליוני חיסונים למדינות עולם שלישי שטרם התחסנו כלל ויצירת חסינות עדר עולמית לפני שמחסנים במנה שלישית את אזרחי ארצות הברית, אחת המדינות העשירות והחזקות בעולם. בישראל מניחים שבתוך זמן קצר גם ארצות הברית תרחיב את החיסון לגילים צעירים יותר, כפי שנעשה בישראל.

האם ה-FDA הזהיר מסכנות בשימוש בחיסון?

לא. ה-FDA מציין כי חסרה לו אינפורמציה קלינית מהשטח בטרם יוכל להמליץ על מנה שלישית. הוא לא מזהיר מפני סכנות בשימוש. משרד הבריאות בישראל אומר כי הוחלט לפעול באופן אחראי ומהיר כדי לטפל בתחלואה הגוברת, ושנתוני היעילות הגבוהים נראו בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully