וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחי ה-FDA: מנת חיסון שלישית רק לבני 65 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון

בתום דיונים של כמה שעות, צוות המומחים, ברוב של 16 מול 2, דחה בתוקף את מתן האישור למנה הנוספת. אולם לאחר הצבעה חוזרת, הוחלט לסייג את ההחלטה והצוות המליץ על מתן מנה נוספת לבני 65 ומעלה וקבוצות סיכון. משרד הבריאות: "ההחלטה נותנת תוקף למבצע החיסונים בישראל"

בווידאו: פרופ' אש מודיע על ביטול התו הירוק לבריכות פרטית ומביע אכזבה משיעור הירידה בתחלואה/צילום: ערוץ הכנסת

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליץ הערב (שישי) לאשר את מתן המנה השלישית, "הבוסטר" נגד נגיף הקורונה, לבני 65 ומעלה וקבוצות סיכון. זאת, בתום הצבעה חוזרת של פאנל מומחים, אחרי ששלל את אישור המנה הנוספת לכלל האוכולוסייה. בתוך כך, הצוות הביע תסכול מכך שפייזר סיפקה מעט מידע על המינונים הנוספים.

תחילה, בתום שמונה שעות של דיונים, התקבלה החלטה ברוב של 16 מול 2 מומחים שלא להמליץ על אישור מנת "הבוסטר". לאחר מכן, התכנס הפאנל להצבעה חוזרת, שם הוחלט פה אחד כי הם ימליצו על "בוסטר" לבני 65 ומעלה וקבוצות סיכון.

במהלך הדיון, המומחים הביעו תסכול מכך שפייזר סיפקה מעט מידע. בנוסף הם התלוננו שייתכן שהנתונים שסיפקו חוקרים ישראלים, אינם מתאימים למתרחש באמריקה.

במשרד הבריאות אמרו כי החלטת ה-FDA נותנת למעשה "תוקף למבצע החיסון השלישי שהחל בישראל". בהודעת המשרד נאמר כי הוצגו ל-FDA "נתונים מחקריים על דעיכת החיסון והעליה במוגנות לאחר חיסון שלישי, עליהם נאמר שהם משכנעים. בישראל הוחלט לפעול באופן אחראי ומהיר בכדי לטפל בתחלואה הגוברת, וכך מוכיחים גם נתוני היעילות הגבוהים של מנת הבוסטר - המשיב את ההגנה מפני נגיף הקורונה". מתחמי החיסונים צפויים לפעול מחר כרגיל.

מנהל המזון והתרופות האמריקני. רויטרס
פרט לישראל, גם בגרמניה ובריטניה החלו לחסן אוכלוסיות מסוימות ב"בוסטר"/רויטרס

ההצבעה היום הייתה רק הצעד הראשון. ה-FDA עצמו צפוי לקבל החלטה בימים הקרובים בנוגע להמלצת המומחים שלו, אם כי בדרך כלל מקבלים בארגון את המלצות הוועדה.

המלצת הצוות כפופה גם לאישור של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שיתייחס לסוגיה ביום רביעי.

חיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 24 בפברואר 2021. רויטרס
החלטה לא צפויה/רויטרס

במסגרת הדיונים, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הציגה את נתוני האמת מישראל. "בסוף מרץ הגיע אלינו זן הדלתא אך הוא הופיע באופן נדיר וכך התחלנו לאט לאט את הגל הרביעי, חרף העובדה שרוב האוכלוסייה חוסנה. אנחנו פה להציג את ההחלטות שלקחנו בישראל. בעצתם של כמה מקורות אקדמיים ואנליסטים שונים, הכרזנו בזהירות רבה מאוד על המנה הנוספת", אמרה ד"ר פרייס.

"מנת הדחף בישראל הייתה יעילה ופרופיל הבטיחות שלה, עד כה, היה דומה למנות הקודמות", הבהירה אלרעי-פרייס. לדבריה "לא היו יותר תופעות מהמנות הראשונות. גם מבחינת דלקת אוטם שריר הלב שפחדו ממנו. היום שלושה מקרי מוות סמוך לחיסון. ועדה מקועית ובלתי תלויה מצאה שלא היה קשר בין התמותה לחיסון השלישי". עוד הוסיפה: "בגלל שמעל ל-50% מהאוכלוסייה הישראלית היא מתחת לגיל 30 לא היה ניתן למקד את החיסון רק באוכלוסייה הבוגרת כי המטרה היתה גם להוריד את התחלואה".

אתמול פורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine, כי מנת החיסון השלישית נגד הנגיף, משפרת פי עשרה ויותר את ההגנה מהדבקה ותחלואה קשה. המחקר, שמתייחס למנת הבוסטר של חברת התרופות פייזר, מצביע על עלייה ניכרת בהגנה בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד, ועברו חמישה חודשים או יותר מאז קיבל את המנה השנייה.

מתחם חיסונים נגד קורונה בתל אביב, 30 באוגוסט 2021. רויטרס
אדם מתחסן בת"א/רויטרס

למעשה, אם הסיכוי של מחוסנים להידבק בדלתא הוא כיום כמחצית מזה של לא מחוסנים, כפי שעולה ממחקרים שונים, מנת דחף מורידה סיכוי יחסי זה עד ל-5%. כלומר, מנת חיסון שלישית מתוצרת "פייזר" מחזירה את ההגנה החיסונית לרמה של כ-95% - בדומה להגנה המקורית של חיסון "טרי" שנצפתה מול זן אלפא המדבק פחות. מחקרים עתידיים יוכלו לקבוע מהי מידת היעילות ארוכת הטווח של מנה שלישית של החיסון אל מול דלתא ואל מול וריאנטים עתידיים.

פרט לישראל, גם בגרמניה ובבריטניה החלו לתת את מנת החיסון השלישית נגד הקורונה לאוכלוסיות מסוימות במדינה.

3 מיליון ישראלים התחסנו במנה השלישית

מוקדם יותר היום, טרם החלטת פאנל המומחים של ה-FDA, משרד הבריאות הודיע כי יותר מ-3 מיליון ישראלים התחסנו במנה השלישית, מאז החל מבצע מתן מנת הדחף. במשרד פרסמו את הנתונים לקראת כניסת השבת לצד קריאה לכלל אוכלוסיות היעד שטרם עשו זאת - להתחסן. "החיסון הוכח כאמצעי היעיל ביותר במאבק בנגיף הקורונה, והוא זמין לכולם", נמסר. עברנו את רף ה-3 מיליון אפילו מוקדם יותר מהמועד שהצבנו ליעד הזה", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. "החיסון הוא האמצעי הטוב ביותר לעצור את הדלתא, וכבר רואים בבירור את התוצאות בשטח: מי שמחוסן - מוגן. כבוד לצוותים שלנו שעושים עבודה מדהימה, ולציבור שנוהג באחריות. ממשיכים להתחסן!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully