וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מנת חיסון שלישית של פייזר מעלה פי 10 את ההגנה מקורונה

16.9.2021 / 19:20

במחקר הושוותה קבוצה של מחוסנים בשתי מנות חיסון בלבד לקבוצה שקיבלה את מנת הדחף, ומהנתונים עולה כי כעבור 12 ימים שיעור המאומתים והחולים הקשים היה קטן משמעותית בקבוצת הבוסטר. החיסון הנוסף החזיר את ההגנה החיסונית לכ-95%, בדומה ליעילות נגד הזן המקורי

בווידאו: פרופ' אש מודיע על ביטול התו הירוק לבריכות פרטית ומביע אכזבה משיעור הירידה בתחלואה/צילום: ערוץ הכנסת

מנת החיסון השלישית נגד נגיף הקורונה משפרת פי עשרה ויותר את ההגנה מהדבקה ותחלואה קשה - כך עולה ממחקר שהתפרסם היום (חמישי) בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine. המחקר, שמתייחס למנת הבוסטר של חברת התרופות פייזר, מצביע על עלייה ניכרת בהגנה בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד, ועברו חמישה חודשים או יותר מאז קיבל את המנה השנייה.

המחקר נעשה על ידי צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, משרד הבריאות, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI. במסגרתו, חולקו לשתי קבוצות יותר ממיליון ישראלים שהיו זכאים למנת הבוסטר ממועד תחילת מבצע החיסונים. בקבוצה הראשונה נכללו שטרם חוסנו במנת הדחף, ובשנייה אלו שחוסנו וכונו "קבוצת הבוסטר".

החוקרים מצאו כי 12 יום לאחר קבלת מנת הדחף, שיעור המאומתים ושיעור החולים הקשים היה קטן פי עשרה ויותר בקבוצת הבוסטר לעומת הקבוצה הראשונה, של אלה שטרם חוסנו במנה שלישית. גם לפי ניתוח שמרני יותר, שניסה לנטרל הבדלים התנהגותיים אפשריים בין שתי הקבוצות, שיעור המאומתים היה קטן פי חמישה בקבוצת הבוסטר. מטבע הדברים, קבוצות המחקר השתנו במהלכו, שכן אנשים שנכללו תחילה בקבוצה הראשונה, התחסנו, והפכו להיות חלק מקבוצת הבוסטר.

בסך הכל, בקבוצה שלא קיבלה את מנת הבוסטר, נרשמו 4,439 מאומתים ו-294 חולים קשים - לעומת 934 מאומתים ו-29 חולים קשים בקבוצת הבוסטר.

מתחם חיסונים של כללית בפתח תקוה 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
זינוק של פי 10 בהגנה החיסונית. חיסונים של פייזר/ראובן קסטרו

כדי להגיע לרמת ביטחון גבוהה בתוצאות, ניתח צוות המחקר את הנתונים באמצעות כמה מודלים סטטיסטיים, תוך ניסיון לנטרל עד כמה שניתן משתנים מתערבים שונים, בהם הבדלים התנהגותיים והבדלים במאפיינים האישיים בין הקבוצות.

בשורה התחתונה, המחקר מצביע על יעילות גבוהה של מנת הדחף במניעת הדבקה ובמניעת תחלואה קשה. למעשה, אם הסיכוי של מחוסנים להידבק בדלתא הוא כיום כמחצית מזה של לא מחוסנים, כפי שעולה ממחקרים שונים, מנת דחף מורידה סיכוי יחסי זה עד ל-5%. כלומר, מנת חיסון שלישית מתוצרת "פייזר" מחזירה את ההגנה החיסונית לרמה של כ-95% - בדומה להגנה המקורית של חיסון "טרי" שנצפתה מול זן אלפא המדבק פחות. מחקרים עתידיים יוכלו לקבוע מהי מידת היעילות ארוכת הטווח של מנה שלישית של החיסון אל מול דלתא ואל מול וריאנטים עתידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully