וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל ממשיכים לחסן למרות ההחלטה ב-FDA: "אם היינו זהירים היינו מגיבים באיחור"

עודכן לאחרונה: 18.9.2021 / 20:52

החלטת המומחים לא להמליץ על חיסון כל האוכלוסייה במנה שלישית התקבלה באכזבה ובחשש. למרות שהפורום המייעץ קבע כי עדיין אין מספיק מידע, מומחים בישראל סבורים כי צעדי הממשלה היו נכונים. אלרעי פרייס לוואלה!: "אנחנו מקדימים את ארה"ב, מה שהחליטו נכון רק עבורם"

בווידאו: תדרוך מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש/צילום: לע"מ

החלטת הפורום המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אמש (שישי) התקבלה באכזבה ובחששות בישראל. הציפייה הייתה שההנחות שעמדו בבסיס החלטת ישראל לחסן את כל האוכלוסייה במנה השלישית יאושרו נתקלו בפורום מומחים שסבור שעדיין לא הגיעה לכך עדיין העת, אך המומחים ובכירי משרד הבריאות הישראלים סבורים שהצעדים של הממשלה היו נכונים.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס שהשתתפה בדיון המומחים, חיזקה את עמדת משרד הבריאות בישראל ואמרה כי המבצע לחיסון במנה השלישית את כלל האוכלוסייה היא נכונה עבור ישראל בהתאם לנתוני התחלואה במדינה.

אלרעי פרייס הדגישה כי לא אמורה להיות להחלטת ה-FDA השפעה על מדיניות התו הירוק המונהגת כעת. "ההחלטה לא אמורה להשפיע עלינו. היא תקפה על הנתונים בארצות הברית, אבל זה לא נכון עבורנו", אמרה אלרעי פרייס לוואלה!, והוסיפה כי התמונה בישראל שונה. לדבריה, מבצע החיסונים למנת הבוסטר בארץ "מגן על בריאות הציבור במדינה".

"בנינו את התו הירוק לא כדי לעודד התחסנות ולא כדי לכפות חיסונים אלא במטרה אחת - במצב שיש תחלואה במדינה ליצר מצב שבו כל בן אדם שנכנס למקומות מסוימים שהסיכוי שהוא מכניס עמו תחלואה פנימה הוא יותר נמוך", ציינה. עוד הוסיפה ראש שירותי בריאות הציבור כי היא לא חוששת שהחלטת ה-FDA תעודד מתנגדי חיסונים: "אנחנו פועלים בשנה האחרונה לפי היגיון אפידמיולוגי, קבוע, ישר, ברור, ואנחנו צריכים פשוט להעביר אותו".

ראש שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס
 במהלך מסע"ת בנושא מדיניות החיסונים 29 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"ההחלטה לא אמורה להשפיע עלינו", ד"ר שרון אלרעי פרייס/פלאש 90, יונתן זינדל

עוד הוסיפה והתייחסה לאפשרות של חיסון נוסף בעתיד: "אנחנו לא יודעים עוד לאן זה הולך. זה מאד תלוי במצב המגפה וההתחסנות בעולם. זה גם תלוי בכמה ואריינטים הוירוס עוד ייצר. אני כן יכולה לומר שאנחנו רואים שרמת הנוגדנים אחרי הבוסטר ממש קופצת, דבר שיכול להעיד על הגנה יותר טובה."

עוד בוואלה!

מומחי ה-FDA: מנת חיסון שלישית רק לבני 65 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון

לכתבה המלאה

"ישראל צריכה לעשות מה שטוב לישראל"

האפידמיולוג פרופ' חגי לוין מהאוניברסיטה העברית, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור לשעבר, אמר כי "ישראל צריכה לעשות מה שטוב לישראל". לוין, מומחה בינלאומי בתחום המשמש כרופא בכיר בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים, הדגיש כי "צריך לעקוב אחרי הוועדה המייעצת של ה-FDA אבל כל מדינה יש לה את התנאים האפידמיולוגים שלה ויש לה את המצב שלה והיא צריכה לקבל את ההחלטות שלה". הוא ציין כי ה-FDA שומע שיקולים שונים ומורכבים בהם שיקולי אי-צדק עולמי ואי-שוויון בין מדינות. כשהראיות חלשות, גם אלה מקבלות משקל.

למרות שה-FDA נמנע מלהמליץ לחסן את האוכלוסייה כולה בחיסון הבוסטר, המשמעות לא הייתה שאין לחסן את מי שלא נכלל בהמלצה. הארגון המליץ לחסן את בני ה-65 ומעלה במנה שלישית, את אלה שבסיכון גבוה וכן צוותים רפואיים, וייתכן שבשלב הבא ייכללו קבוצות נוספות.

מתחם חיסונים נגד קורונה בתל אביב, 30 באוגוסט 2021. רויטרס
"ישראל צריכה לעשות מה שטוב לישראל". מתחם חיסונים בתל אביב/רויטרס

החלטת ה-FDA הדו-ראשית באה מחד על רקע חוסר במידע מספיק מפייזר, יצרנית החיסון, אודות הסיכונים, ומאידך מחוסר מידע משכנע מספיק אודות הצורך במנה השלישית, מה שבישראל נלקח עד כה כמובן מאליו, עם התפרצות זן הדלתא. בשורה התחתונה, הסיבה להססנות האמריקנית היא כי "חברי ועדה רבים חשו לא בנוח אודות משקל היתרונות עולה על הסיכונים לבוגרים צעירים, בצטטם מחסור בנתוני בטיחות חזקים".

"ראש הממשלה, נפתלי בנט, כתב באקונומיסט על האחריות של מקבלי ההחלטות וההחלטה הלילה משמעה אחריות מוגברת של מקבלי ההחלטות. אבל בסוף שומעים את עמדת המומחים, ברצינות, בנפש חפצה, מבינים אותה ואחר כך אפשר להחליט גם אחרת", הסביר פרופ' לוין. הוא ציין כי בדיון עלה שמידע מישראל היה מאוד משמעותי וחזק לגבי התועלת במנה השלישית לבני 60 ומעלה, ושההחלטה לחסן במנה השלישית בישראל הצילה חיים רבים. "אם הינו זהירים כמו ה-FDA היינו מגיבים באיחור", הוסיף. "זה שאפשרו גם לצעירים בישראל זו החלטה סבירה. צריך לזכור גם שבאמריקה חיסנו אחוז קטן יותר של צעירים במנה ראשונה ושנייה והם צריכים יותר להתרכז בזה".

פרופ חגי לוין. האוניברסיטה העברית, אתר רשמי
"החלטת ה-FDA - כרטיס צהוב לתו הירוק". פרופ' חגי לוין/אתר רשמי, האוניברסיטה העברית

לדבריו של פרופ' לוין, "המלצת הועדה המייעצת של ה-FDA היא 'כרטיס צהוב לתו הירוק', כי התו הירוק לא רק ממליץ אלא מייצר נורמה שהחל מ-1 לאוקטובר מי שלא קיבל מנה שלישית מגיל 12 מנוע מפעילויות מסוימות או לפחות מחויב בבדיקה. החלטה זו מחייבת עכשיו עיון מחדש".

"בכלל לא לחשוש אם התחסנת בחיסון שלישי ובכלל לא לחשוש וללכת אם לא התחסנת עדיין", הדגיש. "גם אני, חגי לוין, קיבלתי מנה שלישית ואני ממליץ על מנה שלישית. היא נותנת הגנה מוגברת מפני מחלה מסוכנת. אם היית הבן הצעיר שלי הייתי אומר לך את אותו הדבר. לך תתחסן במנה שלישית".

"השאלה שנותרה היא האם יש מספיק הוכחות. יכול להיות שבעוד חודש הם יאשרו מגיל 16 ומעלה. זה בהחלט יכול לקרות. אני כמומחה ממליץ להתחסן מגיל 16 מעלה למרות מחסור בנתונים כי ההיגיון הביולוגי והאפידמיולוגי של מנה שלישית אחרי חצי שנה הוא שהיא תועיל יותר מאשר שתסכן. ועוד יותר היא תועיל עבור בני שישים ומעלה ואנשים בסיכון".

"אני לא חושב שעכשיו הממשלה צריכה להחליט משהו נמהר או דרסטי. צריך לדון קונקרטית והייתי ממקד את הדיון בסוגית ההסברה. פחות חשוב מה היה בעבר, חשוב מה יהיה בעתיד. לקראת 1 באוקטובר צריך לדון מחודש. וצריך להביא לשולחן כלים אחרים לעודד אנשים להתחסן חוץ מתו ירוק. הניסיון מוכיח שניידות לשכונות להנגיש את החיסון בבית ובשכונה מעודדות התחסנות. דיבור על ידי מנהיגים קהילתיים מעודד התחסנות. ובינתיים לא מימשנו ומיצינו את כל האופציות האלה למי שלא התחסנו קודם כל מנה ראשונה-שנייה אבל גם שלישית. לא השקענו מספיק. לראיה - אין תקציב ייעודי לזה או מינהלת ייעודית לעודד את מי שלא התחסנו, ואלה בעלי הסיכון הגבוה ביותר".

פרופ' בשארה בשאראת. סארי בשאראת, אתר רשמי
"לא צריך לחשוש". פרופ' בשארה בשאראת/אתר רשמי, סארי בשאראת

פרופ' בשארה בשאראת, יו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית בהסתדרות הרפואית בישראל, חיזק את דבריו. "אין אמת אחת מוחלטת לכל העולם. אגב, יש עוד ארבע מדינות שכבר מחסנות במנה השלישית. אני מאד מעריך את זה שעולה מההחלטה האמריקנית שזה לא הוגן או צודק שהעשירים מקבלים כבר את המנה השלישית והעניים בעולם עוד לא קיבלו מנה אחת. זו החלטה נאצלת של מעצמה חזקה ומבוססת שחושבת גלובלית ולא רק על עצמה, אבל מתוך זה אנו למדים שההחלטה אינה רפואית גרידא ולא צריך להסיק ממנה מסקנות חסרות שחר לגבי בטיחות החיסון".

"למי שעוד לא התחסן במנה שלישית - לא הייתי אומר שימתין", קרא פרופ' בשאראת. "במקביל, אני כרופא הייתי דוחף בקמפיין את בני 60 ומעלה, כי בגיל המבוגר זה להגן על האנשים עצמם ובגילאים הצעירים זה בחלקו להגן עליהם ובחלק להוריד את ההדבקה. בחברה הערבית למשל 35% מעל גיל 60 התחסנו כבר שני חיסונים עוד לא הגיעו לחיסון השלישי וצריך להתמקד בזה". לגבי מי שכבר התחסן, הוא הוסיף: "לא צריך לחשוש. אצל האמריקנים מסתמן פחות או יותר אותו הדבר כמו אצלנו, מתחילים במנה שלישית לגילאים הגבוהים, עובדים בשלבים ואני מאמין שבהמשך יורידו את הגיל כמו אצלנו".

פרופ' מסעד ברהום. תומס סולינסקי, אתר רשמי
פרופ' מסעד ברהום/אתר רשמי, תומס סולינסקי

"אני מעודד מהחלטת ה-FDA", אמר לוואלה! פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, "יש הצדקה ויש יעילות לתת את החיסון והוא מציל חיים ללא כל ספק ולכן הוא אושר לבני 65 ומעלה. ה-FDA כדרכו נוקט גישה שמרנית מסורתית המאפיינת אותו שנים רבות והוא דורש יותר נתונים בכדי לאשר לגילאים נוספים. ממה שאנחנו כבר יודעים, מדובר בחיסון בטיחותי ראוי ללא סכנות דרמטיות ולכן אני צופה בעוד מספר חדשים ה-FDA יאשר אותו גם לשאר שכבות הגיל. באופן חד-משמעי אני קורא גם לצעירים להתחסן. אנחנו עוד לפני שהוחלט על מתן החיסון היינו חלוצים הצלנו חיי אדם רבים, וגם הבוסטר הציל חיי אדם רבים. מאושפזי מחלקת טיפול נמרץ קורונה שלנו הם בעיקר צעירים לא מחוסנים בשנות העשרים-שלושים-ארבעים".

"אנשים קוראים ולא יודעים לפענח את מה שה-FDA אמר. ה-FDA ביקש יותר נתונים - הוא לא פסל את מתן החיסון. FDA מסתכל על הנתונים בארצות הברית. שם התמותה היא בעיקר אצל אלה שלא קיבלו חיסון ראשון ושני. חסרים להם נתונים בארצות הברית, אבל בישראל אנחנו רואים את הנתונים ומעודדים ממתן הבוסטר כיוון שהוא מציל חיים אמיתי, ולכן אני מעודד, אומר לאנשים לא לחשוש וחד משמעית קורא לאנשים ללכת להתחסן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully