וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות ברוסיה: אחרי שמחק את האופוזיציה, פוטין ינסה לשמור על השליטה בפרלמנט

עודכן לאחרונה: 17.9.2021 / 18:09

ההצבעה תימשך שלושה ימים, ובסיומם מקווים בקרמלין לשמור על הרוב המוחץ בדומא. כשנבלני בכלא ובעלי בריתו בגלות לפוטין אין יריבים של ממש, פרט לתסכול של הציבור מהמצב הכלכלי

פוטין מצביע באינטרנט בבחירות לפרלמנט/עריכה: אביעד בללי

הבחירות לפרלמנט ברוסיה נפתחו היום (שישי) ויימשכו שלושה ימים, שבסיומם צפויה מפלגת השלטון לרשום ניצחון ללא הפרעה של ממש למרות ירידה באחוזי התמיכה בה. זאת בין היתר לאחר היד הקשה שנקטו הרשויות נגד מתנגדי הקרמלין בחודשים שקדמו להצבעה המהווה מבחן לכוחו של הנשיא ולדימיר פוטין.

ההצבעה נערכת על פני 11 אזורי זמן שונים, מהאוקיינוס השקט ועד הים הבלטי, בזמני משבר מבית ומחוץ. רוסיה עדיין מתמודדת עם התפרצות קשה של מגיפת הקורונה, שאף הכניסה את פוטין לבידוד לאחר שעשרות ממקורביו חלו בנגיף, ועם צניחה באיכות החיים. במקביל, יחסיה עם המערב בשפל החמור ביותר מאז תום המלחמה הקרה.

מפלגת השלטון, "רוסיה מאוחדת", תנסה לשמור על רוב מוחץ מתוך 450 המושבים בדומא. רוב זה סייע לפוטין להעביר בקלות רפורמות חוקתיתות שיאפשרו לו להתמודד פעם נוספת על התפקיד ולהישאר בשלטון עד 2036. פוטין, שיחגוג 69 בחודש הבא, טרם הכריז אם הוא יתמודד שוב כשכהונתו הנוכחית תסתיים ב-2024. הוא נמצא בשלטון, כנשיא או ראש ממשלה, מאז 1999, ולכן החלטתו אם להישאר בתפקיד או לבחור יורש היא רגע קריטי עבור הקרמלין.

קצין בצי של רוסיה מצביע בבחירות בעיר ולדיווסטוק, 17 בספטמבר 2021. רויטרס
כוחות הביטחון קיבלו מענקים לפני ההצבעה. קצין בצי מצביע בולדיווסטוק, היום/רויטרס

בחודשים האחרונים החלישו הרשויות את האופוזיציה, בהנהגתו של אלכסיי נבלני הכלוא במושבת עונשין מאז תחילת השנה. הוא ומקורביו, שרובם יצאו לגלות, קראו לקיים הצבעה טקטית כדי לפגוע במפלגת השלטון. עם זאת, לבעלי בריתו של נבלני בן ה-45, אין אפילו אפשרות להתמודד במרוץ אחרי שארגונו הוצא מחוץ לחוק והוגדר ארגון קיצוני.

נבלני, שניצל בקיץ שעבר מניסיון הרעלה בגז עצבים, נכלא עם שובו לרוסיה מטיפול בגרמניה בטענה שהפר את עונש המאסר על תנאי שקיבל אחרי שהורשע במעילה. הוא טוען לרדיפה פוליטית, שאותה מכחיש הקרמלין.

בעלי בריתו של נבלני כינו את הבחירות הונאה וקראו לתומכיהם להצביע למועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לגבור על מפלגת השלטון במחוזות שונים, רבים מהם קומוניסטים. עם זאת, האופוזיציה ספגה מכה נוספת לקראת ההצבעה כשגוגל ואפל נכנעו לאיומים של הרשויות והסירו מהחנויות המקוונות שלהן אפליקציה ששישמה את מתנגדי הקרמלין.

עוד בוואלה!

נבלני: מכריחים אותי לצפות בטלוויזיה הממלכתית 8 שעות ביום

לכתבה המלאה
אישה מכניסה פתק לקלפי בעיר רוסטוב על הדון, רוסיה, 17 בספטמבר 2021. רויטרס
באופוזיציה טוענים שהארכת משך ההצבעה תאפשר ליותר זיופים. קלפי ברוסטוב על הדון, היום/רויטרס

היריבה הקרובה ביותר למפלגת השלטון היא המפלגה הקומוניסטית, בהנהגתו של גנאדי זיוגאנוב בן ה-77, ואחריה המפלגה הליברלית-דמוקרטית בהנהגתו של הלאומן ולדימיר ז'ירינובסקי בן ה-75. שתי המפלגות הללו, כמו מפלגת "צדק לרוסיה", תומכות בפוטין בסוגיות מרכזיות.

"הקומוניסטים עצמם לא מאוד מסוכנים", אמר הפרשן סרגיי פרחומנקו ברדיו "קול מוסקבה". לדבריו, המפלגה "היא כלי לחיקוי תנועת אופוזיציה".

לפני עשור, טענות לזיופים נרחבים לטובת הקרמלין הוציאו את האופוזיציה לרחובות מוסקבה וסנט פטרסבורג. אך לאחר נטרול מתנגדי המשטר המרכזיים, התרחיש למחאה המונית נראה קלוש."ההפגנות לא יתקיימו היכן שאנחנו מצפים להן, לא בזמן שאנחנו צופים ולא מצד אלו שאנו צופים מהם", אמר פרחומנקו.

כרזה של בוריס וישנבסקי (מימין), מועמד של מפלגת יבלוקו, לצד שני מועמדים נוספים בעלי אותו השם, סנט פטרסבורג, רוסיה. AP
בוריס נגד בוריס נגד בוריס. כרזת מועמדים בעלי שם זהה בסנט פטרסבורג/AP

אחוזי התמיכה בפוטין ובמפלגתו ירדו בעקביות בשנים האחרונות על רקע שחיקת השכר בשל המגיפה והזינוק באינפלציה. לפני הבחירות, פוטין אישר מענקים חד-פעמיים או הגדלת משכורות לשוטרים, חיילים וגמלאים, אוכלוסיות שמהוות את בסיס כוחה של מפלגת השלטון. לפי הסקרים הרשמיים, התמיכה במפלגה הקומוניסטית גברה בחודשים האחרונים, בעוד שזו ברוסיה מאוחדת ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מאז 2006, אף שהיא נותרה המפלגה הפופולרית ביותר.

במקביל לבחירות לפרלמנט, המצביעים בוחרים גם מושלים ונציגים לבתי מחוקקים אזוריים. הן מתפרסות על פני שלושה ימים כאמצעי זהירות מפני הקורונה, אך מתנגדי המשטר רואים בכך מהלך שיקשה לפקח על טוהר הבחירות.

במוסקבה ובכמה מחוזות אחרים ההצבעה תהיה אלקטרונית בפעם הראשונה, אך באופוזיציה חוששים שהיא תהיה שקופה פחות ופתוחה יותר לזיופים. ובפעם הראשונה מאז 1993, הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה לא ישלח משקיפים לבחירות ברוסיה בשל ההגבלות הרבות שיקשו על פעילותו.

כמו בכל מערכת בחירות, עולים דיווחים על תרגילים מלוכלכים שנוקטים השלטונות כדי לחבל בקמפיינים של יריב הקרמלין. בסנט פטרסבורג, המועמד בוריס וישנסקי אמר כי שני מועמדים אחרים בעלי אותו שם התייצבו נגדו במטרה לחבל בסיכוייו. הוא אמר כי יש להם אפילו זקן זהה לשלו בכרזות הרשמיות שלהם.

בנוסף לכך, אלו הבחירות הראשונות שבהן ישתתפו תושבים בשטחים הבדלניים שבמזרח אוקראינה הנמצאים בשליטת המורדים הפרו-רוסים. חרף זעמה של קייב, מוסקבה חילקה כ-600 אלף דרכונים רוסים בחבל על מנת לחזק את השפעתה עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully