וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג לאומי חדש בסרביה מדאיג את שכנותיה בבלקן

16.9.2021 / 19:19

הנשיא הסרבי ציין את החג בטקס בבלגרד, במהלכו הפגין צבא המדינה את כוחו. צעד זה עורר את חשש המדינות השכנות, בהן קיימים מיעוטים סרביים, שנקראו להניף את דגל האומה - דבר שבשנות ה-90 גרם למלחמה אזורית עקובה מדם. "יש לעצור השד 'סרביה הגדולה' לפני שיהיה מאוחר מדי"

סרביה הכריזה אתמול (רביעי) על חג לאומי חדש, תוך הפגנת כוח צבאי, וקראה לכל האזרחים בעלי אתניות סרבית בארצות הבלקן להתאחד תחת דגלה. צעד זה עורר אי נחת בקרב המדינות השכנות לסרביה, לנוכח העובדה שהכרזות דומות לזו הובילו למלחמות עקובות מדם בשנות ה-90 באזור.

המדינה הורתה על הנפת אלפי דגלי הלאום בכל מקום בה חיים סרבים, לציון החג "יום האחדות הסרבית, החופש והדגל הלאומי". נשיא המדינה אלכסנדר ווצ'יץ' פתח את חגיגות החג בהצגת כוחה הצבאי של המדינה, באומרו כי הצבא "חזק פי חמישה" משהיה לפני מספר שנים. הוא נשא את נאומו בעצרת בבירה בלגרד, שם נכחו חברי הממשל, מנהיגים סרביים מבוסניה ועשרות אלפי תומכים.

ווצ'יץ', לשעבר אולטרה-לאומני שדגל בהרחבת גבולות סרביה על חשבון שכנותיה, אמר כי החג החדש לא אמור לאיים על אף אחד או לשנות את גבולותיה של סרביה. "דגל סרבי מאיים על מישהו, ומצפים שנתנצל?" אמר ווצ'יץ' בנאום. "התשובה שלי היא זאת: לעולם לא עוד. אנו נשא את דגלנו בגאווה בכל מקום בעולם".

חיילים בצבא סרביה בטקס החג הלאומי החדש עליו הכריזה סרביה, 15 בספטמבר 2021. AP
חיילים של צבא סרביה בחגיגות החג הלאומי החדש, אתמול/AP

באירוע נאם גם המנהיג הבדלני הסרבי מבוסניה, מילוראד דודיק. "המדינה שלנו היא לא בוסניה-הרצוגובינה, אלא סרביה", הכריז לקול תשואות הקהל.

גילויי התוקפנות מצד גורמים סרביים, כמו גם קריאותיהם ליצירת "עולם סרבי", או איחוד פוליטי של כ-1.3 מיליון אזרחים בעלי זהות סרבית המתגוררים בבוסניה, מונטנגרו, קוסובו וקרואטיה, גורם לחששות גדולים בקרב שכנותיה של סרביה.

בשנות ה-90 כוחות סרביים, בתמיכה פוליטית וכספית מבלגרד, הובילו קמפיין אלים וקטלני בבוסניה, קרואטיה וקוסובו, במטרה להקים את "סרביה הגדולה". במהלך זה, שלא נחל הצלחה, ניסו לייצר גבולות חדשים במדינה שהיתה אז, יוגוסלביה, וליצור מדינה סרבית אחת.

עוד בוואלה!

בוסניה ציינה 25 שנה לרצח העם בסרברניצה: "הקורבנות סובלים מהכחשה"

לכתבה המלאה
שחקנים המחופשים לאבירים מתקופות שונות בהיסטוריה של סרביה, בתהלוכה יחד עם חיילים בבלגרד, לכבוד החג הלאומי החדש עליו הכריזה סרביה, 15 בספטמבר 2021. AP
תהלוכה של שחקנים וחיילים בחגיגות החג בבלגרד, אתמול/AP

בתגובה לאירוע וההודעה על החג, אמר עורך דין בפרלמנט הבוסני, דניס בקירוביץ', כי ווצ'יץ' משחזר את פרויקט "סרביה הגדולה" על ידי תמיכה בבדלנים הסרביים שבבוסניה. "למרבה הצער, לשלטון בסרביה יש פוטנציאל להצית מחדש את כל האזור", אמר. "המערב צריך לעצור את השד 'סרביה הגדולה' לפני שיהיה מאוחר מדי".

נשיא קרואטיה זוראן מילנוביץ' אמר שהוא לא מסוגל להאמין ש"לסרבים אין משהו יותר חשוב או חכם לעשות" חוץ מלהמציא חגים שפוגעים בעניינים הפנימיים של המדינות השכנות. שר הפנים של סרביה, אלכסנדר וולין, שהינו תומך נלהב של הרעיון "העולם הסרבי", מיהר להשיב לו: "אין דבר חשוב יותר משמירה על הזהות הסרבית".

החג הלאומי החדש נקבע לתאריך החופף לניצחון סרביה וצרפת ב-1918 על המעצמות המרכזיות בבלקן במהלך מלחמת העולם הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully