וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תכיר בקוסובו, סרביה תעביר את השגרירות לירושלים

נשיא ארה"ב הכריז על הצעדים במסגרת הסכם עליו חתמו קוסובו וסרביה לנרמול היחסים ביניהן. "עוד מדינות מוסלמיות ינרמלו יחסים עם ישראל", אמר. נשיא סרביה: "לא תומכים בהכרה בקוסובו, איך איננו שולטים בהחלטות ישראל". ברמאללה תקפו: "הפלסטינים הפכו קורבן לשאיפות טרמפ"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הערב (שישי) כי ישראל תכיר במדינת קוסובו, ובהמשך תכונן יחסים דיפלומטיים עמה. במקביל, סרביה הודיעה כי תעביר את השגרירות בישראל לירושלים עד יולי 2021.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם טראמפ ועם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי, בעת שנפגש עם טראמפ. חוטי מצדו, ציין כי קוסובו תפתח אף היא שגרירות בירושלים. "קוסובו תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בעיר", אמר נתניהו. "כפי שאמרתי בימים האחרונים - מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב וצפויות להצטרף אליו מדינות נוספות". נתניהו אף בירך את נשיא סרביה אלכסנדר ווייצ'יץ' על החלטתו להעביר את השגרירות.

חוטי בירך על הכרזתו של נתניהו. "קוסובו תעמוד בהבטחתה להציב את נציגותה בירושלים", אמר. "מברך על הכרזתו של ראש הממשלה הישראלי בנוגע להכרה במדינתנו".

מנגד, נשיא סרביה ווייצ'יץ' אמר כי ארצו מתנגדת להכרה הישראלית בקוסובו. "אם ישראל וקוסובו מסכימות (לכונן יחסים) שיסכימו, אנחנו לא נתמוך בזה", אמר. "אנחנו אמרנו לארצות הברית ולישראל - אם תכבדו את סרביה אנחנו נעביר את השגרירות לירושלים תוך שנה. עם זאת, ישראל היא מדינה ריבונית ואיננו יכולים לשלוט בהחלטות שלה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ משתתף בטקס חתימה עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדאללה חוטי בבית הלבן. 04 בספטמבר 2020. AP
כינון יחסים והעברת שגרירות. ראשי המדינות עם טראמפ בבית הלבן, היום/AP

הצעדים סוכמו כחלק מהסכם נרחב יותר שאליו הגיעו היום קוסובו וסרביה על כינון יחסים כלכליים ביניהן, אחרי יותר מעשור של מתיחות מאז קוסובו הכריזה על עצמאות ב-2008. טראמפ הגדיר את המהלך כ"פריצת דרך משמעותית".

"זהו יום נהדר נוסף לשלום במזרח התיכון", צייץ טראמפ בטוויטר. "קוסובו עם הרוב המוסלמי וישראל הסכימו לנרמל את הקשרים ולכונן יחסים דיפלומטיים. כל הכבוד. עוד מדינות מוסלמיות וערביות נוספות יבואו בהמשך".

ההסכם בא לאחר יומיים של שיחות אינטנסיביות בין הדרגים הגבוהים במדינות ליועציו הבכירים של טראמפ. זאת, כמה שבועות לאחר ההודעה על נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות - בחסות אמריקנית.

מדובר בשינוי מדיניות מצד ישראל, שבמשך שנים סירבה להכיר בקוסובו מחשש שהדבר ייתן לגיטימציה למדינות להכיר במדינה פלסטינית. בנוסף ישראל התחשבה בכך שרוסיה מתנגדת להכרה בקוסובו וכדי לשמר את היחסים עם הנשיא ולדימיר פוטין - לא הכירה בה. טרם התברר מה הוביל לשינוי במדיניות זו.

ברמאללה מתחו ביקורת נגד המהלך. סאיב עריקאת, בכיר ברשות הפלסטינית, אמר כי הפלסטינים הפכו לקורבן לשאיפות האלקטורליות של טראמפ. "צוותו ינקוט בכל פעולה, הרסנית ככל שתהיה לשלום ולסדר העולמי, רק כדי לנצח מחדש בבחירות", אמר. "המהלך, בדיוק כמו הסכם איחוד האמירויות הערביות, אינו עוסק בשלום במזרח התיכון".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
בירך על המהלך. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

קוסובו מוכרת כמדינה על ידי כמעט מאה מדינות, מאז שהכריזה על עצמאות מסרביה ב-2008 בעקבות מלחמה עקובה מדם ביניהן עשור קודם לכן, שהוכרעה בעקבות התערבות נאט"ו לצד המורדים בשלטונו של הרודן היוגוסלבי סלובודן מילושביץ. עם זאת, היא עדיין לא נחשבת מדינה באופן רשמי בשל סירובה של רוסיה, בעלת בריתה של סרביה ובעלת זכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם, להכיר בה.

במשך שנים ניסו באיחוד האירופי לתווך בין סרביה לבין קוסובו, והציבו את הנורמליזציה ביניהן כתנאי להצטרפותן לאיחוד האירופי. ואולם, האמריקנים פתחו בחודשים האחרונים במסלול עוקף, המתרכז ביחסים הכלכליים ביניהן, ונשיא סרביה ונשיא קוסובו האשים טאצ'י היו אמורים להגיע לבית הלבן כבר ביוני, אך העמדתו לדין של האחרון בגין פשעי מלחמה על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג הובילה לביטול השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully