וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בבלקן: סרביה בכוננות עליונה בעקבות מבצע של קוסובו

28.5.2019 / 12:08

הממשלה בבלגרד העמידה כוחות מיוחדים בכוננות עם תחילת מבצע משטרתי של קוסובו בצפון המדינה, שם חי המיעוט הסרבי. לפי הדיווחים, כמה סרבים נפצעו בפעילות שמאיימת להחיות את העימות שהסתיים לפני עשור

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

סרביה הורתה היום (שלישי) לכוחותיה להיות בכוננות מלאה בעקבות מבצע משטרתי בקוסובו השכנה באזור שבו מרוכז המיעוט הסרבי. החלקים הללו בצפון קוסובו נותרו ברובם מחוץ לשליטת הממשל המרכזי בפרישטינה והם שומרים על נאמנות לבלגרד.

במהלך המבצע נעצרו עשרות שוטרים, כולל סרבים, המואשמים בהברחת סחורות למדינה. הם אמרו כי המשטרה נתקלה "בהתנגדות חמושה" וכי אחד מהשוטרים נפצע. במשטרת קוסובו אמרו כי החקירה נפתחה לפני כמה חודשים וציינו שהמבצע מתנהל גם בחלקים אחרים במדינה.

נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', הכיר אתמול בכך שארצו איבדה את השליטה על קוסובו, שהייתה עד לפני כעשור חלק ממנה. עם זאת, הוא הזהיר כי בלגרד תגיב אם קוסובו תתקוף את המיעוט הסרבי שם. ברשת השידור הסרבית RTS TV דווח כי שני סרבים נפצעו במבצע המשטרתי.

נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' נואם בפני הפרלמנט על קוסובו, 27 במאי 2019. רויטרס
הזהיר מפני תגובה. נשיא סרביה בפרלמנט, אתמול/רויטרס

בבלגרד רואים זאת ניסיון של קוסובו להשתלט על החלקים הצפוניים במדינה הגובלים בסרביה, ובעקבות זאת הועמדו בכוננות כוחות משטרה סרביים מיוחדים. ראש המשרד לענייני קוסובו, מרקו דיוריץ', אמר כי שוטרים חמושים היטב פשטו על הרשויות הסרביות. "הם רוצים ליצור אווירה בלתי אפשרית עבור הסרבים בקוסובו", אמר בריאיון לערוץ הממלכתי.

בקוסובו דוחים את הטענות של סרביה. "המבצע הוא לאכיפת החוק ולא לשום דבר אחר, אני קורא לסרבים בצפון להישאר רגועים ולשמור על החוק", אמר ראש ממשלת קוסובו רמוש הרדיאנג'.

קוסובו הכריזה על עצמאותה בשנת 2008, אך סרביה מסרבת להכיר בה, וזאת ברקע המלחמה שהתנהלה בין השנים 1998-1999 בינה לבין הבדלנים האלבנים שהוכרעה לטובתם בסיוע נאט"ו. סרביה מונעת את הצטרפותה למוסדות בינלאומיים, והאיחוד האירופי מתנה את הצטרפותן של המדינות בפתרון הסכסוך ביניהן.

ההברחות באזור גברו מאז שקוסובו הטילה מכסים בגובה 100% על סחורות מסרביה, אחרי שזו חסמה את הצטרפותה לאינטרפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully