וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרוב למאה מקרי רצח: נשיא קוסובו יעמוד לדין בהאג על פשעי מלחמה

24.6.2020 / 23:45

על פי החשד, האשים טאצ'י אחראי למותם של עשרות בני אדם במהלך ההתקוממות נגד השלטון הסרבי בשנות ה-90. משרד התובע המיוחד הודיע כי הוא סבור שניתן להוכיח את האישומים "מעל לכל ספק". במקביל, הנשיא ביטל שיחות עם סרביה בבית הלבן

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

משרד תובע מיוחד שעוסק בהתקוממות בקוסובו נגד השלטון הסרבי הודיע היום (רביעי) כי הגיש כתב אישום נגד נשיא קוסובו, האשים טאצ'י, בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. כתב האישום מכיל קרוב למאה מקרי רצח, שעל פי האישומים בוצעו במהלך ההתקוממות נגד השלטון הסרבי בין השנים 1998-1999. הנשיא לא הגיב לאישומים, אך ביטל פגישות עם נציגי סרביה כחלק מהשיחות לקידום נורמליזציה בין המדינות.

צוות המומחים המיוחד הוקם בהאג בשנת 2015 כדי לטפל במקרים של פשעי מלחמה שבוצעו על ידי לוחמי גרילה בארגון "צבא השחרור של קוסובו" (KLA) במהלך המלחמה שהובילה לעצמאות קוסובו מסרביה עשור לאחר מכן.

בהודעת המשרד נכתב כי כתב האישום הוא "תוצאה של חקירה ממושכת ומשקף את קביעתו של משרד התובע המיוחד כי הוא יכול להוכיח את כל האישומים מעל לכל ספק סביר".

האשים טאצ'י, נשיא קוסובו. 21 בינואר 2020.. AP
ניתן להוכיח את כל האישומים מעל לכל ספק סביר. טאצ'י/AP

עוד נאמר בהודעה כי אנשים נוספים מופיעים בכתב האישום, בהם קדרי וסלי, יו"ר הפרלמנט לשעבר בקוסובו. טאצ'י ווסלי - שניהם מפקדים לשעבר ב" צבא השחרור של קוסובו", הכחישו בעבר כל מעורבות בפשעי מלחמה במהלך הסכסוך שאירע במדינה בסוף שנות ה-90. משרד התובע לא מסר פרטים על הפשעים בהם השניים מואשמים.

במשרד התובע מאמינים כי טאצ'י ווסלי עומדים מאחורי "קמפיין סודי שנועד לבטל את החוק שיצר את בית המשפט ולהכשיל את עבודתו בניסיון להבטיח כי אינם עומדים לדין".

טאצ'י לא הגיב בהתחלה למשמע הטענות, אך ממשרדו נמסר מאוחר יותר היום כי הוא ביטל ביקור בבית הלבן במסגרת סבב מתוכנן ראשון של שיחות עם סרביה, בתיווך ארצות הברית, על נרמול היחסים בין המדינות. זהו אחד מתנאי ההצטרפות שהאיחוד האירופי קבע לשתי המדינות שמעוניינות להתקבל כחברות בו.

עוד בוואלה!

קוסובו: הממשלה הופלה בהצבעת אי-אמון בשל הקורונה

לכתבה המלאה
האשים טאצ'י, נשיא קוסובו, בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. 26 לפברואר 2020.. AP
ביטל ביקור בבית הלבן. טאצ'י ושר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו/AP

האשמות בדבר פשעי מלחמה נגד ה-KLA עלו לראשונה בדוח של סוכנות הזכויות במועצת אירופה, שהאשימה ב-2011 את הארגון בהריגת אזרחים סרבים ומתנגדים פוליטיים אלבנים במהלך הסכסוך שאירע לפני כ-20 שנה.

צוות המומחים פועל על פי חוקי קוסובו אך מאויש על ידי שופטים ותובעים בינלאומיים. מאמצים מקומיים לחקור פשעי מלחמה של ה-KLA בעבר נענו פעמים רבות באיומים, במדינה הזעירה שבה הנאמנות השבטית היא עמוקה ומורדים לשעבר נחשבים לגיבורים. משרד התובע המיוחד יושב בהולנד, בין היתר כדי להבטיח הגנה על עדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully