וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי לסרביה וקוסובו: שגרירות בי-ם תפגע בהצטרפותכן לגוש

7.9.2020 / 19:35

ביבשת קיבלו בהפתעה את ההכרזה של טראמפ, אך בשתי המדינות מנסים לטשטש את התחייבויתיהן להעביר את השגרירות שלהן בישראל. באירופה מנהלים שיחות מורכבות עם השכנות, שטרם מקיימות יחסים רשמיים ביניהן, ובסבב שיחות חדש הבטיחו המנהיגים על מחויבותם למסלול האירופי

בווידאו: ישראל תכיר בקוסובו, סרביה תעביר את השגרירות לירושלים/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

האיחוד האירופי הזהיר היום (שני) את סרביה וקוסובו כי הן עלולות לפגוע בסיכוייהן להצטרף לאיחוד האירופי אם הן יעבירו את השגרירויות שלהן בישראל לירושלים. זאת אחרי שההודעה המפתיעה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גרמה לבלגרד ולפרישטינה למהר בניסיון למזער נזקים פוליטיים. מאז יום שישי ניסו בסרביה להמעיט בחשיבות ההתחייבות שניתנה לטראמפ, בעוד שבקוסובו פועלים להפגת החששות בקרב מדינות מוסלמיות.

ההודעה של טראמפ על כך ששתי השכנות הסכימו לנרמל את הקשרים הכלכליים ביניהן במסגרת שיחות בתיווך ארצות הברית, הכוללות הסכמה של בלגרד להעביר את שגרירותה לירושלים, וכן הכרה הדדית בין ישראל לקוסובו, הפתיעה את האירופיםץ האיחוד מוביל שיחות מורכבות בין סרביה לקוסובו, שהייתה בעבר חלק ממנה, ומתנה את הצטרפותן לאיחוד בכינון יחסים רשמיים. סרביה אינה מכירה בקוסובו.

מדיניות הגוש בן 27 המדינות היא שמעמדה של ירושלים ייקבע רק במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, וכי על סרביה - המועמדת להצטרף לגוש - לכבד זאת.

"אין חברת איחוד עם שגרירות בירושלים", אמר דובר הנציבות האירופית פטר סטאנו. "כל צעד דיפלומטי שמערער על העמדה המשותפת של האיחוד האירופי בנוגע לירושלים הוא מקור לדאגה ולחרטה חמורים". בזמן שנשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדולה הוטי ערכו סבב שיחות נוסף בבריסל על נרמול יחסיהם, דובר הנציבות אמר כי ממשל טראמפ עדכן מראש את בריסל רק על ההיבטים הכלכליים של ההבנות שגובשו, ולא על הצעדים הנוגעים לישראל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ משתתף בטקס חתימה עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדאללה חוטי בבית הלבן. 04 בספטמבר 2020. AP
שפכו מים קרים על ההכרזה. טראמפ לצד מנהיגי סרביה וקוסובו, שישי/AP

טראמפ, שנמצא עמוק בקמפיין הבחירות לקראת נובמבר, כינה זאת "פריצת דרך משמעותית" ו"התחייבות היסטורית של ממש", כשהכריז שסרביה וקוסובו הגיעו ל"נורמליזציה כלכלית". הוא אמר עוד כי סרביה התחייבה לפתוח לשכת סחר בירושלים עוד בחודש הקרוב, ולהעביר את השגרירות לעיר ביולי. ממשל טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל בסוף 2017 והעביר לשם את השגרירות האמריקנית במאי 2018.

בנוסף לכך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לנשיא סירבה ואישר כי ישראל וקוסובו, שרוב אזרחיה מוסלמים, יכוננו יחסים רשמיים וכי השגרירות של קוסובו תהיה בירושלים. רק לארצות הברית ולגואטמלה יש שגרירויות בירושלים.

מאז שישי, ניסו שתי המדינות להמעיט בערך ההבנות וההבטחות שהוכרזו בוושינגטון. שר החוץ של סרביה איביצ'ה דצ'יץ' אמר כי ההחלטה הסופית תידון בידי הממשלה ותהיה תלויה ב"כמה גורמים", כולל בהרחבת היחסים עם ישראל. במקביל, נשיא קוסובו, הישאם טאצ'י, שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וניסה להפיג את החששות שהעלו אנקרה והליגה הערבית. "הכרה כזו לא תפר בשום מצב את השותפות האסטרטגית, הידידותית והחברית עם טורקיה", אמר נשיא קוסובו לאחר שיחת הטלפון.

השיחות היו תקועות בעשור האחרון

קוסובו הכריזה באופן חד-צדדי על עצמאות מסרביה ב-2008, כעשור אחרי המלחמה ביניהן שהסתיימה בזכות התערבות נאט"ו לטובת הבדלנים האלבנים. השיחות בתיווך האיחוד האירופי החלו במרץ 2011 והניבו שורת הסכמים, אך רובם לא קוימו. השיחות נתקעו בנובמבר 2018 וחודשו רק ביולי בעקבות מאמצים מקבילים של האמריקנים.

היום הצהירו מחדש שני המנהיגים על מחויבותם למסלול האירופי, והבטיחו להגדיל את המאמצים להתקרבות רבה יותר לאיחוד בהתאם להתחייבויות של המדינות. דברים, שתוארו על ידי האיחוד בתור "הצהרה משותפת", נמסרו על ידי שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל. נשיא סרביה וראש ממשלת קוסובו הדגישו כי ההבנות שהושגו בוושינגטון, בהתאם להתחייבויות קודמות של הצדדים, "יוכלו לתרום להשגת הסכם נורמליזציה מקיף ומחייב מבחינה חוקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully