וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה בתוך ימים: צפון קוריאה ביצעה ניסוי בטילים בליסטיים

צבא הדרום אמר ששני טילים לא מזוהים שוגרו מחופה המזרחי של השכנה מצפון, ימים אחרי שערכה ניסוי בטיל שיוט עם יכולות גרעיניות. בסיאול ובטוקיו יכנסו דיוני חירום. "סכנה לשלום ולביטחון האזורי"

בווידאו: צפון קרויאה ערכה ניסוי בטיל שיוט לטווח ארוך/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית שיגרה היום (רביעי) שני טילים בליסטיים מחופה המזרחי, בניסוי שני בתוך ימים אחרי שעשתה בתחילת השבוע ניסוי בטיל שיוט בעל יכולות גרעיניות. השיגורים האחרונים מחריפים את המתיחות האזורית, והם מגיעים על רקע המבוי הסתום בשיחות הגרעין בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית והתחמשות של סיאול בטילים קונבנציונליים מתקדמים.

צבא קוריאה הדרומית מסר כי סוג הטילים ששוגרו עוד לא ידוע, וכי שירותי המודיעין שלו ושל ארצות הברית עורכים בחינה משותפת של הניסוי כדי לקבל מידע נוסף. הטילים שוגרו זמן קצר אחרי השעה 12:30 לפי שעון מקומי, טסו מרחק של 800 ק"מ והגיעו לגובה מקסימלי של 60 ק"מ. עוד נמסר כי הצבא הגביר את רמת המעקב שלו וכי הוא שומר על כוננות מלאה בשיתוף פעולה עם צבא ארצות הברית.

ביפן, ראש הממשלה יושהידה סוגה תקף את השיגורים ה"מקוממים" ותיאר אותם כאיום על השלום והביטחון באסיה. משמר החופים של יפן מסר כי הטילים נחתו מחוץ לאזור הכלכלי של המדינה.

הן ראש ממשלת יפן והן נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין יכנסו את המועצות לביטחון לאומי שלהם כדי לדון בשיגורים האחרונים, על פי הודעה שמסרה מלשכותיהם.

אנשים בסיאול, קוריאה הדרומית, צופים בשידור בטלוויזיה העוסק בשיגורים של קוריאה הצפונית, 15 בספטמבר 2021. רויטרס
מרוץ חימוש אזורי. אדם חולף על פני שידור העוסק בשיגורים הצפון קוריאניים בסיאול, היום/רויטרס

הפיקוד ההינדו-פסיפי של צבא ארצות הברית מסר כי השיגורים לא הציבו איום מידי על כוחות או שטחים אמריקניים ולא על בעלות הברית של וושינגטון, אולם הם מראים שתכנית הטילים הצפון קוריאנית מערערת על היציבות.

דובר משרד החוץ של סין אמר בתדרוך היומי לעיתונאים כי בייג'ינג מקווה ש"הצדדים הרלוונטיים" יפגינו איפוק.

השיגורים בוצעו במקביל לפעילות דיפלומטית מואצת בחצי האי הקוריאני וניסוי שעשתה קוריאה הדרומית בטיל בליסטי המשוגר מצוללת שפיתחה בעצמה. הנשיא מון השתתף בניסוי בעת שנודע על השיגורים של הצפון, שהיו הראשונים של טילים בליסטיים מאז מרץ. קוריאה הדרומית היא המדינה הלא גרעינית הראשונה בעולם שמחזיקה בטילים כאלו.

קים ג'ונג און, מנהיג צפון קוריאה, 18 ביוני 2021. רויטרס
משא ומתן עם קוריאה הצפונית הוקפא ב-2019. קים ג'ונג און/רויטרס

קוריאה הצפונית ממשיכה לפתח בהתמדה את מערכות הנשק שלה, ברקע העיכוב במשא ומתן שלה עם ארצות הברית, שמטרתו לפרק אותה מנשקה הגרעיני ומטילים בליסטיים, בתמורה להקלה בסנקציות האמריקניות. המשא ומתן האחרון שהתקיים בין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הוקפא ב-2019.

הן קוריאה הצפונית והן הדרומית פיתחו מגוון טילים וכלי נשק שונים, אך מערכת הטילים הבליסטיים של קוריאה הצפונית נאסרה על פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם.

בנובמבר 2017 קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי של שיגור טיל בליסטי בין-יבשתי, המסוגל להגיע לארצות הברית, והכריזה כי היא הפכה למעצמה גרעינית. מאז היא התמקדה בעיקר בטילים בעלי טווח קצר. לדברי מומחים, לטילים אלה תפקיד מרכזי במקרה של מלחמה עם קוריאה הדרומית ויפן. טילים אלה יוכלו לחמוק ממערך ההגנה של שתי המדינות ולפגוע במטרות בשטחיהן. מוקדם יותר השנה הכריזה קוריאה הצפונית כי בכוונתה לייצר ראשי נפץ גרעיניים, שיתאימו לטילים כאלה.

"על אף הסתגרותה, קוריאה הצפונית ממשיכה לתעדף קדמה צבאית", אמרה לייף-אריק איסלי, פרופסור ללימודים בינלאומיים בסאול.

שר החוץ של סין וואנג יי במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הצרפתי, בייג'ינג, 14 באפריל 2017. רויטרס
"על כל המדינות לעשות מאמץ כדי לחדש את הדיאלוג". וואנג יי/רויטרס

שיגור הטיל האחרון של קוריאה הצפונית בוצע השבוע, בעת ששרי החוץ של סין וקוריאה הדרומית קיימו שיחות בסיאול, על רקע החשש מניסוייה של פיונגיאנג והקיפאון במשא ומתן בינה לבין וושינגטון. בתום אותו שיגור, פיונגיאנג הודיעה כי שיגרה בהצלחה טיל שיוט ארוך טווח, וכינתה אותו "נשק אסטרטגי בעל משמעות רבה". לדברי מומחים, מדובר בטיל שיוט ראשון של המדינה שעשוי להיות בעל יכולת גרעינית.

שר החוץ הסיני וואנג יי אמר כי על כל הצדדים לפעול לקידום השלום והיציבות בחצי האי הקוריאני. "לא רק קוריאה הצפונית, אלא עוד מדינות מבצעות פעילות צבאית", אמר, "על כולנו לעשות מאמץ כדי לחדש את הדיאלוג".

בפגישה עם וואנג ביקש שר החוץ של קוריאה הדרומית, את תמיכת סין בחידוש הדיאלוג עם פיונגיאנג, ואמר כי האחרונה לא נענתה לבקשה זו מצד מדינתו או מצד ארצות הברית, וכן דחתה סיוע הומניטרי שהציעו.

סונג קים, השליח האמריקני המיוחד לסוגייה הצפון קוריאנית, אמר בשלישי כי לוושינגטון אין כוונות עוינות כלפי פיונגיאנג, ומקווה שתגיב בחיוב להצעתה לחידוש השיחות על תוכנית הגרעין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully