וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק צלח: 121 עצים שהיו אמורים להיכרת סמוך לעכו - יינצלו

עודכן לאחרונה: 15.9.2021 / 9:03

שדרת עצי האקליפטוס בין עכו לבוסתן הגליל, שהייתה אמורה להיכרת עבור פרוייקט המטרונית - תינצל. זאת, לאחר מאבק מול נתיבי ישראל ועיריית עכו. עצי השדרה, בני כמאה שנים יישארו במקומם, לאחר שפקיד היערות הודיע כי הוא מבטל את רישון הכריתה שניתן למשרד התחבורה

121 עצים בשדרת האקליפטוסים הנטועים לאורכו של כביש 8510 העובר דרך עכו ומועצה אזורית מטה אשר, יינצלו - כך הודיע אתמול (שלישי) פקיד היערות במשרד החקלאות, ד"ר ארז ברקאי. הפקיד אמר כי הוא מבטל את רישיון הכריתה שנתן למשרד התחבורה ונתיבי ישראל לצורך קידום פרויקט המטרונית.

שדרת האקליפטוסים, שבה עצים בני יותר ממאה שנים, הייתה אמורה להיכרת לטובת בניית קו מטרונית בן 11 ק"מ. את המאבק נגד ההחלטה הוביל חודשים ארוכים ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ, שדרש לשנות את תוואי המטרונית לשם הצלת השדרה ההיסטורית ולמציאת תוואי חלופי, שיאפשר את פיתוח תשתית התחבורה הציבורית הנדרשת, לצד הגנה על הסביבה והעצים המפוארים בעלי הערכיות הגבוהה. אל המאבק נרתמו גם קק"ל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור עתיקות בגיבוי תושבי האזור.

"ברור כי פרויקט המטרונית הוא חשוב מבחינה ציבורית ויש לו תועלות סביבתיות רבות", ציין ברקאי בהחלטתו. "אך גם כריתה של עצי פאר היסטוריים היא אינה תוצאה רצויה", הוסיף. הוא הסביר כי שאלת המידתיות של הפגיעה בעצים מול התועלת שהיא יכולה להביא, הייתה גורם מכריע בהחלטה. "אין לי כל ספק כי במקרה חריג זה הפגיעה אינה מידתית, ולא ניתן בנסיבות המפורטות להתיר כריתתם של עצי פאר, אשר אין להם כל תחליף, הנטועים בשדרה היסטורית", קבע.

שדרת האיקליפטוסים בין בוסתן הגליל לעכו. מ.א מטה אשר,
בני יותר ממאה שנים. שדרת האקליפטוסים בין בוסתן הגליל לעכו/מ.א מטה אשר

ההחלטה הגיעה אחרי שבתחילת חודש יולי החלו העבודות על תוואי המטרונית, ללא הודעה מוקדמת לתושבי מטה אשר, בעוד שההשגות הרבות שהוגשו לפקיד היערות הארצי על אישור כריתת העצים עמדו בעינן בטרם דיון והכרעה. בעקבות התחלת העבודות, הגישה המועצה האזורית מטה אשר באמצעות עו"ד אבי גולדהמר עתירה דחופה למען עצירתן, ואכן שופט בית משפט השלום בחיפה אהרון שדה, נעתר לבקשה והוציא צו מניעה זמני עד לדיון במעמד שני הצדדים.

"השדרה המפוארת הזו היא נוף ילדותי ונוף ילדותם של מאות אלפי תושבים לאורך דורות", אמר לוואלה! משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר. "אני מתגורר בבוסתן הגליל ועובר במקום מדי בוקר ומתענג על המראה המרנין הזה. אם מישהו לא הבין עד כה, אצלנו בסביבה אוהבים טבע". "זהו רגע היסטורי - הצלחנו לעצור את הרכבת הדוהרת הזו ולהביא להפעלת שיקול דעת מחודש לטובת הסביבה, העצים המפוארים והעתיקים, העבר והעתיד של המקום הזה", סיכם.

"זו החלטה מרגשת במיוחד", סיפרה אפרת לוי, יו"ר הועד המקומי של מושב בוסתן הגליל הסמוך, שהייתה מראשי המתנגדים לכריתה. לוי ציינה כי שיקולים סביבתיים חייבים להילקח בחשבון בתכנון תחבורה ותשתיות. "כולם נרתמו למאבק לשימור שדרת העצים העתיקים. משמח שחשיבות השמירה על העצים ברורה לכולם, וראוי שבכל תכנון עתידי של פרוייקט כלשהו יימצאו חלופות שאינן מזיקות לסביבה ויהיו חלק בלתי נפרד מהתכנון", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully