וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תעלומה": זיהום מים חריג בחוף פלמחים השבית שני מתקני התפלה

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 22:31

ברשות המים אישרו את הדיווח על השבתת מתקן ההתפלה, והודיעו כי המתקן חזר לעבוד. ד"ר דרור צוראל, מהמרכז המדעי לניטור ומחקר אמר כי עכירות במים מתרחשת בישראל בכל שנה במהלך חודשי האביב. אולם שוחר סביבה טוען כי ההסבר הזה מאד מפתיע אותו. "15 שנה לא ראיתי דבר כזה"

שוחרי סביבה מדווחים על זיהום ים חמור באיזור חוף פלמחים, שהפך את המים לעכורים וגרם למותם של דגים שנפלטים אל החוף. בעקבות זאת, השובתה פעילותם של שני מתקני ההתפלה בפלמחים ובשורק, כיוון שלא ניתן היה לשאוב את מי הים המזוהמים.

בתוך כך, במשרד להגנת הסביבה התקבלה הודעה על עכירות גבוהה במי הים באיזור פלמחים, וברשויות המדינה מכחישים כי מדובר בזיהום.

מרשות המים נמסר לוואלה! כי עקב מצב הים ובהנחיית משרד הבריאות, נסגרו מתקני ההתפלה שורק ופלמחים; המתקנים נסגרו כאמצעי זהירות. בתוך כך, אספקת המים ממשיכה כסדרה ללא שיבושים בכמות ובאיכות המים. "לאחר דיגומים למצב הים מחר בבוקר והערכת מצב, תינתן החלטה לגבי המשך עבודה. יתר מתקני ההתפלה עובדים כסדרם".

זיהום מי הים בחוף פלמחים. תמונות גולשים
לאורך שנים ישנם דיווחים על זיהום. דג שנפלט אל החוף בפלמחים/תמונות גולשים

על פי בדיקת מעבדה שנערכה על ידי מכון חקר ימים ואגמים לישראל (חיא"ל), נמצא כי המקור לעומס בקו היניקה של מתקן פלמחים, היה זיהום בים וכי במכון עוקבים אחר הנושא ביחד עם המשרד להגנת הסביבה שאחראי על הטיפול בזיהום בסמוך למתקן ההתפלה.

לדברי ד"ר דרור צוראל, מהמרכז המדעי לניטור ומחקר, ביחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה, אומרים כי לאחר בדיקה של המים, נקבע כי מדובר בחומר אורגני בשם פאופיטין שמקורו בפירוק של פיגמנט הכלורופיל, הפיגמנט שמקנה צבע ירוק לאצות.

ד"ר צוראל אמר כי פריחת מיקרו-אצות היא תופעה שמתרחשת בחופי ישראל בכל שנה במהלך חודשי האביב וסוף הקיץ וכי פריחת אצות אותרה במהלך סוף יולי גם במפרץ חיפה במסגרת דיגומי הניטור הלאומי. "אמנם מדובר בתופעה שנתית מוכרת, אך התחממות הים, בתוספת עודפי קולחין שמוזרמים לנחלי החוף במהלך השנה, תורמים לפריחות גדולות יותר וממושכות יותר", הסביר והוסיף כי, "פריחת מיקרו-אצות עלולה להיות גם רעילה לבעלי חיים ימיים. במקרה הנוכחי בפלמחים לא תועדה תמותה מסיבית של דגים. אמנם צולמו כמה דגים על החוף, אך מדובר במעט פרטים של דג פולש מהמין לגימון נודד (המוכר בשם אבו נפחא, י.א.)".

עוד בוואלה!

דוח המשרד להגנת הסביבה: בראש המפעלים המזהמים - תחנת חברת החשמל בחדרה

לכתבה המלאה
זיהום מי הים בחוף פלמחים. תמונות גולשים
מי הים בפלמחים/תמונות גולשים

לדבריו, "דג זה פלש לים התיכון בשנים האחרונות. מכיוון שהוא אינו אכיל, דייגים שתופסים אותו משליכים אותו מת לים ומשם הוא נשטף לחוף. מרבית הדגים המתים שנשטפים לחוף לאורך חופי ישראל במשך השנה, שייכים למין זה".

מנגד, שוחר סביבה, מאיזור פלמחים אמר לוואלה! כי "ההסבר הזה מאד מפתיע אותי. 15 שנה אני חי ופועל באיזור ודבר כזה עוד לא ראיתי. הבדיקות מראות שהכתם הצהוב הינו בחלקו אצות מתות ובחלקו חרסיות. ודבר זה בפני עצמו הינו תעלומה ודורש בדיקה. אנחנו חושדים שזה לא רק הטבע לבדו ואדרבא שיבוא מומחה וישלול את זה".

בשנים האחרונות ישנם דיווחים על עכירות המים וצבעם הירקרק, אך מנגד טוענים ישנם ניסיונות רבים להשתקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully