וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המשרד להגנת הסביבה: בראש המפעלים המזהמים - תחנת חברת החשמל בחדרה

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 6:11

המשרד פרסם את נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2020, מהם עולה כי הפליטות לנפש של תחמוצות חנקן בישראל עדיין כפולות מהפליטות לנפש באיחוד האירופי. עם זאת, לשנת הקורונה הייתה השפעה חיובית על צמצום זיהום האוויר. זנדברג: "משבר האקלים ניכר בעלות של מיליארדי שקלים"

סולקן להפחתת זיהום אויר בעת ייצור חשמל/צילום: יוסי וייס

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (שני) את נתוני מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנת 2020 של 570 המפעלים הגדולים בישראל. השרה תמר זנדברג אמרה כי "ניתן לראות שמשבר האקלים כבר ניכר בעלות חיצונית של מיליארדי שקלים". עוד הוסיפה כי במשרדה "פועלים במלוא המרץ יחד עם השותפים שלנו בממשלה, להבטיח את צמצום הפליטות לאוויר ולשמור על הציבור, הסביבה והטבע בישראל".

זו השנה השביעית בה מתפרסמים נתוני המפל"ס, מהם עולה כי אף שמדינת ישראל עשתה כברת דרך לצמצום הזיהום, הפליטות לנפש של תחמוצות חנקן בישראל עדיין כפולות מהפליטות לנפש באיחוד האירופי. המקור המרכזי לפליטות תחמוצות חנקן לאוויר הוא תחנת הכוח הפחמית בחדרה, שבה עדיין חלק מיחידות הייצור פועלות ללא מתקנים מתקדמים להפחתת תחמוצות חנקן ותחמוצות גופרית.

כמות פליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים במפל"ס (כולל אסדות לוויתן ותמר) בשנת 2020 עלתה ב-14% מהכמות שדווחה בשנת 2019. עם זאת, בשל משבר הקורונה והשפעתו על הביקוש לחשמל וכן עקב צמצום השימוש בפחם לייצור חשמל, בשנת 2020 פחתה פליטת גזי החממה בישראל ב-3%.

ארובות תחנת כוח חדרה. ראובן קסטרו
מובילה את הרשימה המפוקפקת. "אורות רבין", תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה/ראובן קסטרו

ירידה נרשמה גם בפליטת תחמוצות חנקן ותחמוצות גופרית. העלויות החיצוניות של פליטות לאוויר לשנת 2020 הסתכמו ב-12.9 מיליארד שקל, מתוכם 7.7 מיליארד שקל מפליטת גזי חממה. סכום זה מהווה ירידה של 5.7% מהעלויות של שנת 2019.

בשל הזרמות מי שפכים, כמות המלחים בקולחי המפעלים לטיהור השפכים עלתה ב-10% בשנת 2020 וב-19% במצטבר משנת 2016. העלייה הוסברה בכך שהחורפים הגשומים שהיו בשנים האחרונות הביאו את רשות המים לחזור ולשאוב מי כנרת ולספקם למערכת המים הארצי, ולמי הכנרת ריכוז מלחים גבוה.

בעקבות סגירת מפעל שמן תעשיות שמנים הופחתה פליטת תחמוצות גופרית ו-NMVOC, אך חלה עלייה של 2% בפליטת חומרים מסרטנים - למרות ההפחתה בפעילות בז"ן. זאת, עקב עלייה בפליטות בנזן, פורמאלדהיד ואתיל-בנזן בגדיב.

בנוסף למפרץ חיפה, ניכרים במפל"ס אזורים תעשייתיים מזהמים נוספים: אשקלון, אשדוד, מישור רותם ונאות חובב. רמת הפליטות הפחותה מכולם היא בנאות חובב ורמת הפליטות הגבוהה היא באשקלון ובמישור רותם. באשקלון - בשל תחנות הכוח רוטנברג, ורידיס ודוראד; ובמישור רותם בשל מפעל רותם אמפרט נגב.

עשרת המזהמים. אתר רשמי, מערכת וואלה
עשרת המפעלים המזהמים בישראל לשנת 2020, והעלות החיצונית לה הם הגורמים/מערכת וואלה, אתר רשמי

בחברת החשמל אמרו כי "מהפכות לא קורות ביום אחד, אך בשנת 2020 ניתן לראות המשך ירידה בפליטה הכוללת של המזהמים העיקריים הנפלטים מתחנות הכוח של חברת החשמל בהשוואה לשנת 2019. יחד עם זאת, ייצור חשמל בישראל, בדומה למרבית מדינות העולם עדיין עושה שימוש בדלקים ממקור פחמני. חברת החשמל מחוייבת ופועלת ביתר שאת להפחית את הפליטות המזהמות, החברה נערכת לסגור את יחידות 1 עד 4 באורות רבין במהלך שנת 2022 ולהסב את יתר התחנות הפחמיות לגז טבעי עד 2025".

"הדוח הזה הוא תעודת עניות למדינה והוא מוכיח שגם בעיצומן של מגיפה בריאותית ואירועי קיצון אקלימיים שגובים חיי אדם, העסקים ממשיכים כרגיל ולא נעשים מהלכים משמעותיים ורציניים להפחתת פליטות של חומרים מזהמים ומסכני בריאות", אמרה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, והוסיפה כי "הנתונים מראים תמונה עגומה ללא אופק חיובי לשינוי והם רק מחזקים את הצורך המיידי בהקצאת תקציבים וכוח אדם למשרד להגנת הסביבה ולשלטון המקומי לטובת הגברת האכיפה, החמרת התקינה, הפסקת הטמנת הפסולת ושריפתה, הפחתת פליטות פר נפש, אימוץ כלים חדשניים להפחתת גזי חממה ועוד", סיכמה.

מפלס סיכום מגמות עיקריות. אתר רשמי, מערכת וואלה
קטגוריות הזיהום בהשוואה לשנה החולפת. דוח מפל"ס 2020/מערכת וואלה, אתר רשמי

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה והקריות, עו"ד שרית גולן שטיינברג, סיפרה כי "עוד דוח ועוד ניירת והמפעלים הפטרוכימיים ממשיכים לזהם. הדוח רק מאשש את מה שכולם יודעים, התקלות החוזרות ונשנות לא יכולות להימשך. ההבנה המשותפת לרובנו היא כי המתחם הפטרוכימי צריך להיסגר בהקדם האפשרי".

גולן שטיינברג קראה לממשלה "לקבל החלטה אמיצה של סגירת בז"ן ולהתחיל את הטיפול במפגעים שייצר המתחם בעשרות השנים שהוא כאן". לדבריה, "הדוח מצביע על המשך פליטות של חומרים מסוכנים לאויר. תושבי חיפה והקריות דורשים אויר נקי, לא דוחות ולא ניירות עמדה. הגיע זמן למעשים ויישום המלצות דוח ועדת מנכ"לים כבר עתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully