וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האו"ם: מיליארד ילדים בעולם נמצאים בסיכון קיצוני בשל משבר האקלים

עודכן לאחרונה: 21.8.2021 / 9:47

לפי הארגון, כמחצית מכלל הילדים בעולם נמצאים בסיכון בשל אחת או יותר מהשפעות המשבר, מאחר שהם פגיעים יותר למפגעי האקלים בהשוואה למבוגרים. הם נושאים עיניהם אל מפגש הפסגה של האו"ם בנובמבר, בו צעירים יקחו חלק: "ההחלטות שיתקבלו בו יגדירו את עתידם"

כמעט מחצית מ-2.2 מיליארד הילדים בעולם נמצאים ב"סיכון גבוה ומידי" מהשפעות משבר האקלים - כך לפי דוח של "יוניסף", קרן החירום הבינלאומית לילדים של האו"ם. הארגון הגדיר את המצב כ"נורא בצורה בלתי נתפסת".

מיליארד ילדים החיים ב-33 מדינות ברחבי העולם מתמודדים עם שלוש או ארבע השפעות במקביל. המדינות כוללות את הודו, ניגריה והפיליפינים וחלק גדול מאפריקה שמדרום לסהרה. זאת, לצד העובדה שכמעט כל ילד ברחבי העולם ניצב בפני סיכון אחד לפחות מתוך ההשפעות הבאות: גלי חום, שיטפונות, ציקלונים, מחלות, בצורת וזיהום אוויר.

הדוח הוא הראשון שמשלב נתוני אקלים והשפעות הסביבתיות עם נתונים הנוגעים לפגיעות של ילדים, כגון עוני וגישה למים נקיים, בריאות וחינוך. "הדוח בעצם מראה את הסבירות שילד ישרוד את שינויי האקלים", אמר ניק ריס, אחד ממחברי הדוח.

גל חום בהודו, 14 ביולי 2016. AP
מיליארד ילדים בעולם נמצאים ב"סיכון גבוה ומידי" מהשפעות משבר האקלים. גל חום בהודו/AP

הדוח הושק עם פעילי אקלים צעירים במלאת יום השנה השלישי לשביתה הראשונה של גרטה תונברג בבית הספר, שעוררה מאבק עולמי. לאחר הפסקה בהפגנות הציבור במהלך מגיפת הקורונה, מתוכננת שביתת אקלים עולמית ב-24 בספטמבר.

"לראשונה אנו מקבלים תמונה מלאה של איפה ובאיזה אופן ילדים נפגעים כתוצאה משינויי האקלים", אמרה הנרייטה פור, מנכ"לית יוניסף, "והתמונה הזו היא כמעט בלתי נתפסת". לדבריה, ילדים חשופים במיוחד למפגעי אקלים. "בהשוואה למבוגרים, ילדים זקוקים ליותר מזון ומים ביחס למשקל גופם, והם פגיעים יותר לתנאי מזג אוויר קיצוניים".

הדוח קורא לכלול צעירים בכל משא ומתן הנוגע לנושא האקלים, כולל מפגש הפסגה COP26 של האו"ם שיתקיים בגלזגו בנובמבר. "ההחלטות אליהן יגיעו יגדירו את עתידם של הצעירים. יש לראות בהם היורשים החוקיים של הפלנטה הזו שכולנו חולקים", אמרה פור.

"אנחנו לא רק קורבנות, אלא גם מובילי המאבק", טענה תונברג, "אבל העולם עדיין לא מתייחס למשבר האקלים כאל מצב חירום. אנחנו עדיין רק מדברים במקום לעשות מעשה של ממש. מצד שני, ישנם מיליוני אנשים שמגוייסים, במיוחד צעירים, וזה צעד חשוב מאוד בכיוון הנכון".

עוד בוואלה!

לראשונה בתולדותיה: ארה"ב הכריזה על מחסור במים וקיצוצים באספקתם

לכתבה המלאה
נזקי טייפון "גוני" בפיליפינים, 1 בנובמבר 2020. רויטרס
נזקי טייפון "גוני" בפיליפינים, שנה שעברה/רויטרס

נקוסילאתי ניאתי, פעיל אקלים מזימבבואה מעיד כי שינויי האקלים נוגעים לו אישית. לדבריו, גלי חום קיצוניים ושיטפונות קטעו את לימודיו בבית הספר והחקלאים בכפר שלו נאבקים במזג האוויר הבלתי צפוי שפוקד את אזורם. "אני מתרגש מכך שצעירים יוכלו לקבל החלטות בנושא. צעירים הם משאב הטבע היקר ביותר בעולם".

הדוח מציין כי השפעות משבר האקלים הן "בלתי שיוויוניות בעליל" וככל הנראה יחמירו. "עשר המדינות שנמצאות בסיכון הגבוה ביותר אחראיות רק ל-0.5% מפליטות גזי החממה הגלובליות", סיפר ריס.
עוד נמצא בדוח כי 920 מיליון ילדים חשופים למחסור במים, 820 מיליון חשופים לגלי חום קיצוניים ו-600 מיליון למחלות כגון מלריה וקדחת דנגי, שעלולות להחמיר ככל שיתפשטו תנאי האקלים המתאימים ליתושים.

פעילת האקלים גרטה תונברג במסיבת עיתונאים אחרי פגישתה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין, 20 באוגוסט 2020. AP
"אנחנו רוצים שיפסיקו לדבר ויתחילו לעשות". תונברג/AP

"יש עדיין זמן לפעול", אמרה פור. "שיפור הגישה של ילדים לשירותים חיוניים יכולה להגדיל משמעותית את סיכוייהם לשרוד את מפגעי האקלים הללו. יוניסף קוראת לממשלות ולעסקים להקשיב לילדים ולתת עדיפות לפעולות שיגנו עליהם מפני השפעות אלה. זאת, תוך האצת פעולות למיזעור דרמטי של פליטת גזי חממה".

מיטצי ג'ונל טאן, מנהלת קמפיינים צעירה מהפיליפינים, שסייעה בהכנת הדוח, סיפרה כי אחת הסיבות שהינה פעילת אקלים, היא שנולדה לתוך השינויים הקיצוניים בהם. "פחדתי בילדותי לטבוע בחדר השינה שלי בגלל הטייפונים בחוץ". לדבריה, פגישת הפסגה בגלזגו "חייבת להיות זאת שתשנה משהו", לאחר שבמשך זמן רב כנסים רבים כל כך לא הביאו לתוצאות.

"אי אפשר להדגיש מספיק עד כמה אחריות יש כעת לממשלת בריטניה", הכריזה תונברג כשהיא מתייחסת למפגש הפסגה הקרב. לדבריה, ההנחה כי בריטניה היא מובילת המאבק במשבר האקלים אינה נכונה, משום שהיא בעצמה אינה מיישמת את צמצום גזי החממה די הצורך. "אנחנו רוצים שיפסיקו לדבר ויתחילו לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully