וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי ה-FBI: אין ראיות למעורבות ישירה של סעודיה בפיגועי 11 בספטמבר

רויטרס ואי-פי

12.9.2021 / 9:25

במסמכים הראשונים שהותרו חלקית לפרסום בהוראת ביידן צוינו המגעים בין חוטפי המטוסים לכמה גורמים סעודים, אולם הם לא כללו שום ראיות למעורבות של הממשלה בריאד. עבור משפחות הקורבנות, שציינו 20 שנה למתקפת הטרור, זה הספיק: "הסודות הסעודיים נחשפו"

בווידאו: טקס הזיכרון לציון 20 שנה לאסון התאומים/צילום: רויטרס

ה-FBI פרסם הלילה (שבת) מסמכים ראשונים הקשורים לחקירת פיגועי 11 בספטמבר והטענות לתמיכה סעודית בחוטפים, לאחר צו נשיאותי שעליו חתם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. המסמך בן 16 העמודים היה מצונזר בחלקו, והוא ציין את המגעים בין חוטפי המטוסים לגורמים סעודיים - אולם הוא לא כלל ראיות לשיתוף פעולה של הממשלה בריאד עם המתקפות שבהן נהרגו כ-3,000 איש.

קרובי משפחה של הקורבנות קראו לביידן שלא להגיע לאירועי הזיכרון לציון יום השנה ה-20 למתקפה, אם הוא לא יאשר לפרסם את מסמכי החקירה שלטענתם יוכיחו שממשלת ערב הסעודית תמכה במחבלים. היא נתבעת בימים אלו בארצות הברית על ידי אלפי אנשים הדורשים ממנה פיצויים של מיליארדי דולרים.

ערב הסעודית מכחישה בתוקף שהיה לה חלק כלשהו במתקפות, ובשבוע שעבר שגרירותה בוושינגטון הביעה תמיכה בפרסום המסמכים.

15 מבין 19 חוטפי המטוסים היו אמנם סעודים, אך ועדת חקירה ממלכתית בארצות הברית לא מצאה ראיות למימון סעודי של אל-קאעדה, שביצע את הפיגועים. ואולם, היא השאירה פתוחה את השאלה אם לגורמים סעודיים היה קשר אליהם וחקרה כמה דיפלומטים סעודים ואחרים עם קשרים לממלכה שהיו בקשר עם החוטפים אחרי שהגיעו לארצות הברית.

זירת אסון מגדלי התאומים במנהטן, ניו יורק – 2001. AP
15 מ-19 החוטפים היו סעודים. הפיגוע במגדלי התאומים, 11 בספטמבר 2001/AP

החקירה התמקדה במיוחד בשני החוטפים הראשונים שהגיעו לארצות הברית - נוואף אל-חזמי וחאלד אל-מיחדאר - ובתמיכה שהם קיבלו.

בפברואר 2000, זמן קצר אחרי שהגיעו לדרום קליפורניה, הם פגשו במסעדה אזרח סעודי - עומר אל-ביומי - שעזר להם למצוא ולשכור דירה בסן דייגו. לאל-ביומי היה קשר לממשלה הסעודית והוא כבר משך את תשומת הלב של ה-FBI קודם לכן. לפי המסמך, בחקירתו הוא אמר כי הפגישה במסעדה הייתה מקרית וה-FBI ניסה שוב ושוב לקבוע אם הוא מדייק בדבריו או שלמעשה הפגישה נקבעה מראש.

המסמך התבסס על חקירה מ-2015 של אדם שביקש אזרחות אמריקנית ושכמה שנים קודם לכך היה בקשר חוזר עם אזרחים סעודים, שלפי החוקרים סיפקו "תמיכה לוגיסטית משמעותית" לכמה מהחוטפים. בין אנשי הקשר שלו היה אל-ביומי. זהותו נותרה חסויה בחלקים במסמך שהותרו לפרסום, אולם נכתב שהוא עובד בקונסוליה הסעודית בלוס אנג'לס.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן יורדים מהמטוס הנשיאותי לקראת ביקור בפנטגון, 11 בספטמבר 2021. רויטרס
המשפחות לחצו עליו להתיר לפרסום את מסמכי החקירה. ביידן/רויטרס

במסמך מוזכר גם פהד א-ת'ומירי, שהיה באותה תקופה דיפלומט בקונסוליה הסעודית בלוס אנג'לס ולפי החוקרים עמד בראש סיעה קיצונית במסגד שלו. על פי המסמך, מומחים זיהו שיחת טלפון בת שבע דקות מ-1999 בין ת'ומירי לקו טלפון של משפחה בסעודיה, ששניים מבניה הובאו בעתיד למתקן המעצר בגואנטנמו.

אל-ביומי ות'ומיירי עזבו את ארצות הברית כמה שבועות לפני הפיגועים.

טרי סטרדה, שבעלה טום נהרג בפיגועים, מסרה בהצהרה מטעם ארגון של משפחות הקורבנות כי המסמכים ששוחררו הפיגו את הספקות לגבי מעורבות סעודית במתקפות. "עכשיו הסודות הסעודיים חשופים והממשלה הייתה צריכה מזמן להתוודות על חלקם של גורמים רשמיים ברצח אלפי אנשים על אדמת ארצות הברית", נמסר בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully