וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הורה לבחון את הסרת הסיווג מחקירת פיגועי 11 בספטמבר

עודכן לאחרונה: 4.9.2021 / 19:11

לקראת יום השנה ה-20 למתקפת הטרור, נשיא ארה"ב הורה לתובע הכללי לפרסם בחצי השנה הקרובה מסמכים הקשורים לחקירת ה-FBI. משפחות הקורבנות דורשות לבחון אם הושמדו או הוסתרו ראיות הקושרות את ערב הסעודית לפיגועים

בווידאו: ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה אמש (שישי) לבחון את האפשרות להסיר את הסיווג ממסמכי חקירת פיגועי 11 בספטמבר, לקראת יום השנה ה-20 למתקפה. "כשהתמודדתי לנשיאות, הבטחתי לוודא את השקיפות ביחס להסרת הסיווג של המסמכים על פיגועי 11 בספטמבר 2001 באמריקה", מסר ביידן בהצהרה. "כשאנחנו מתקרבים ליום השנה ה-20 של אותו יום טראגי, אני עומד בהתחייבות הזאת".

ביידן אמר כי הוא הנחה את משרד המשפטים ומשרדים אחרים "לפקח על בחינה של חשיפת מסמכים מסווגים" הקשורים לחקירת ה-FBI. לדבריו, התובע הכללי מריק גרלנד התבקש לפרסם לציבור את המסמכים שיעברו את הסינון במהלך ששת החודשים הקרובים. לפי הצו הנשיאותי שעליו חתם ביידן בעוד שפרסום מידע "ללא אבחנה" עלול לפגוע בביטחון הלאומי וביכולת למנוע מתקפות נוספות, יש צורך באיזון טוב יותר בין שקיפות וקבלת אחריות.

ההוראה של ביידן הגיעה יום אחרי שקרובי משפחה של קורבנות הפיגועים ביקשו מהממשל לחקור אם ה-FBI שיקר או השמיד ראיות הקושרות את ערב הסעודית לפיגועים. 15 מ-19 חוטפי המטוסים היו סעודים, אך ריאד מכחישה בתוקף מעורבות במתקפת הטרור הקטלנית ביותר בהיסטוריה האמריקנית. היא מנהלת בימים אלו מאבק משפטי נגד תביעה שהגישו נגדה משפחות ההרוגים לבית משפט פדרלי בניו יורק.

"בהתאם לנסיבות, זה סביר שגורם אחד או יותר ב-FBI ביצע בזדון השמדה או הסתרה של ראיות כדי למנוע את חשיפתן", כתבו המשפחות במכתב למפקח הכללי של משרד המשפטיים, מייקל הורוביץ.

מגדלי התאומים באירועי ה-11 לספטמבר, מיד לאחר התנגשות המטוסים. 2001. AP
מגדלי התאומים בוערים ואפופי עשן אחרי ריסוק המטוסים, 11 בספטמבר 2001/AP

ביידן יציין את יום השנה לפיגועים בשבוע הבא. "לבי ממשית להיום עם משפחות 11 בספטמבר שסובלות, והממשל שלי ימשיך להתנהל בכבד עם חברי הקהילה הזו", נמסר בהודעת הנשיא. "אני מברך על השמעת הקול והתובנות שלהם תוך שאנחנו משרטטים דרך קדימה".

טרי סטרדה, שבעלה טום נהרג בפיגוע, אמרה כי היא "מאוד מתרגשת". לדברי סטרדה, שכיום היא אחת מיושבי הראש של ארגון המייצג משפחות של קורבנות ושורדים מהמתקפה, אמרה כי "אני נרגשת שיש לנו צו נשיאותי שעכשיו יאפשר בחינה מלאה של כל המסמכים המסווגים".

לדבריה, "הנטל מוטל עכשיו על סוכנויות המודיעין להסביר מדוע הן מסווגת מסמך כלשהו. הדרך שבה הן עשו זאת עד עכשיו הייתה תחת מעטה סודיות. הן לא יוכלו לעשות זאת עוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully