וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטים חדשים על הבריחה מהכלא: המנהרה נחפרה במשך כשנה

6.9.2021 / 20:51

המנהרה, שאורכה כ-25-20 מטרים, נחפרה בידיעת מספר מצומצם של אסירים. מתחקיר ראשוני עולה שאחת הסוהרות נרדמה במהלך השמירה, וכי במגדל מעל פיר הבריחה לא שמר איש. שלושה מהמחבלים היו מעורבים בחפירת מנהרה ב-2014 בכלא שאטה, אולם שובצו בכל זאת באותו התא גם בכלא גלבוע

חיפושים בבית שאן אחר ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע/ללא קרדיט

מתחקיר שבוצע בכלא גלבוע היום (שני) עולה כי המנהרה ממנה ברחו האסירים, החלה להיחפר לפני כשנה. עוד עלה כי מספר מצומצם של אסירים ידעו על התוכנית. לאחר שנמלטו מהכלא, צעדו המחבלים כשלושה קילומטרים עד שעלו על רכב שחיכה להם, והוא מילט אותם מהמקום.

מתחקיר ראשוני של האירוע עולה שאחת הסוהרות נרדמה במהלך השמירה, וכי לא נכח שומר במגדל השמירה הממוקם מעל פיר הבריחה. בנוסף, עם סיום סריקתה של המנהרה ממנה ברחו האסירים, הבינו כי אורכה הוא בין 20 ל-25 מטרים. עוד נמסר כי המחבל זכריה זביידי, בין הנמלטים, ביקש מקצין המודיעין של הכלא לעבור ללילה אחד לתא מספר 5 באגף 2, ממנו ברחו.

כאלף שוטרים עוסקים כעת במצוד אחר המחבלים בעזרת כוחות של מג"ב, ימ"מ ויחידות נוספות, שעה שכ-200 מחסומים נפרסו ברחבי הארץ.

לוחמי שב"ס באיזור כלא גלבוע. שלומי גבאי
מחדל של מודיעין מחוז צפון?/שלומי גבאי

ב-2014 שלושה מהמחבלים שמוגדרים "סיכון גבוה לבריחה" היו מעורבים בחפירת מנהרה בכלא שאטה. האסירים ניסו לתכנן בריחה באמצעות חפירת מנהרה מתחת למתקן, שקוטרה כחצי מטר ועומקה כארבעה מטרים. על אף שאותו אירוע היה ידוע, מודיעין מחוז צפון איפשר את השיבוץ של השלושה באותו התא.

גששים סבורים כי רכב חיכה לנמלטים מחוץ לבית הכלא, זאת לנוכח שלולית מים שהייתה במקום, אותה הם מייחסים למזגן של הרכב. עוד מצאו הגששים עקבות נעליים ועקבות רגליים, מה שהוביל אותם למסקנה שהמחבלים החליפו בגדים לפני שעלו לרכב, ולפחות אחד מהם החליף נעליים.

המנהרה ממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
אורך המנהרה בין 20 ל-25 מטרים. פתח הבריחה באדמה מחוץ לכלא/אתר רשמי, ללא קרדיט

לנוכח העובדה כי מדובר במחבלים מסוכנים ובצל ההערכה כי ייתכן שהם חמושים, המשטרה נערכת לאפשרות שהם ינסו להוציא פיגוע, וייתכן אף אירוע שכולל חטיפה לצורכי מיקוח על שחרורם ושחרור אסירים נוספים. כלל היחידות המיוחדות של המשטרה נמצאות בכוננות חג, כולל יחידות המו"מ.

מהממצאים בשטח עולה כי נמצאו עקבות של הנמלטים לכיוון מרחב בית שאן, ואף שהאסירים עצרו במהלך הבריחה כדי לעשן - ומשם נעלמו עקבותיהם. לאחר סריקת הציר סביב ג'נין, גלבוע וגבול ירדן, כוחות הביטחון מעריכים כי שניים מהמחבלים הנמלטים עברו לשטח ירדן, וארבעה נוספים נמצאים בארץ. מתוך הארבעה, שניים מסתתרים ככל הנראה במג'דל שמס.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שהגיע היום לכלא גלבוע, אמר כי זהו אירוע קשה, חמור וכי אסור שיקרה במדינת ישראל. הוא הבהיר כי "כל המאמצים מרוכזים בזה שצריך לתפוס את האסירים. זה ייקח יום, יומיים, שבוע או שבועיים - אך הם ייתפסו".

ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע/דוברות משטרת ישראל

גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר כי מדובר בשרשרת של מחדלים חמורים ביותר, וכי לא ייתכן שבתא מאסר שבו "חל איסור להחזיק בכפית - חפרו מנהרה". "איך חפרו מתחת לאף של סוהרים באחד מבתי הכלא השמורים בארץ? לא סתם בחרו לכלוא את זביידי דווקא שם. אי אפשר לשאת בתא אפילו כפית, אז איך חפרו?", אמר, "יש איסור על כניסה של מתכות לתוך התא - אז לאן נעלם החול של החפירות? ואיך ניהלו שיחות סלולר מהכלא?".

כלל המערכת הביטחונית נערכה לנהל את המצוד, ובמקביל, מתנהלות הערכות מצב בין שב"כ לשב"ס על המתנהל בכלא רמון, שם יש ריכוז גדול של אסירים ביטחוניים כבדים.

חפירת מנהרה באורך ובאיכות שביצעו המחבלים היא תהליך ארוך, שדורש התארגנות רבה שכוללת הפרה של תקנות ומעבר על כללים רבים בכלא. הדבר מציף ביקורת כלפי יכולות גורמי המודיעין בכלא, שלא גילו על פעולות הבריחה לאורך זמן כה רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully