וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 הוגדרו בסיכון גבוה לבריחה, המנהרה נחשפה בידי חקלאים: שרשרת המחדלים של שב"ס

שעות עברו מאז היוודע על בריחתם של ששת המחבלים מכלא גלבוע, והאירוע חסר התקדים מציף שאלות רבות וביקורת חריפה שמופנית כלפי שירות בתי הסוהר וגורמי המודיעין. זיהוי המנהרה בידי אזרחים, זהות וסטטוס האסירים, ומפקד בית הכלא חסר הניסיון - כל הפרטים על מחדל שב"ס

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים מכלא גלבוע/.

החיפושים אחר ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע נמשכים הבוקר (שני), והאירוע חסר התקדים מציף שאלות רבות וביקורת חריפה שמופנית כלפי שירות בתי הסוהר וגורמי המודיעין.

עם חלוף השעות מאז היוודע על בריחת השישה, המחבל זכריה זביידי וחמישה אנשי הג'יהאד האסלאמי, עוד ועוד פרטים נחשפים. כך למשל, הבוקר נודע כי את המנהרה עצמה מצאו חקלאים שעבדו את השדות באזור - וזאת טרם היוודע לשב"ס על הימלטות האסירים.

החקלאים הבחינו בדמויות חשודות סמוך לשעה 03:00, ודיווחו למשטרה על כך. בעקבות זאת, במשטרה פנו לשב"ס כיוון שמדובר בשטח הסמוך לכלא ורק לאחר מכן נודע על היעדרותם של ששת האסירים. שלושה מהם מוגדרים כסג"ב - סיכון גבוה לבריחה.

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
ברצפה מתחת לכיור. בור ההמלטות מתוך הכלא, היום/אתר רשמי, .

על בית הסוהר גלבוע מפקד גונדר משנה פרדי בן שטרית. הדבר מעלה תהיות שכן מי שהופקד לנהל את אחד מהמתקנים השמורים ביותר במדינה הוא חסר ניסיון קודם בניהול בתי סוהר, ותפקידו הקודם היה ראש לשכה של נציב שב"ס.

האם קיבלו סיוע מבפנים?

כמו בכל בריחה ממתקן מעצר, גם כאן עולה השאלה האם קיבלו המחבלים סיוע מבפנים. זאת במיוחד לאור העובדה כי מדובר במתקן כה שמור. גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר כי מדובר בשרשרת של מחדלים חמורים ביותר, וכי לא ייתכן שבתא מאסר שבו "חל איסור להחזיק בכפית - חפרו מנהרה".

"איך חפרו מתחת לאף של סוהרים באחד מבתי הכלא השמורים בארץ? לא סתם בחרו לכלוא את זביידי דווקא שם. אי אפשר לשאת בתא אפילו כפית, אז איך חפרו?", אמר, "יש איסור על כניסה של מתכות לתוך התא - אז לאן נעלם החול של החפירות? ואיך ניהלו שיחות סלולר מהכלא?".

כלל המערכת הביטחונית נערכה לנהל את המצוד, ובמקביל, מתנהלות הערכות מצב בין שב"כ לשב"ס על המתנהל בכלא רמון, שם יש ריכוז גדול של אסירים ביטחוניים כבדים.

עובדה נוספת החושפת את גודל המחדל היא כי בשנת 2014 התרחש אירוע דומה בכלא גלבוע, בו אסירים ביטחוניים עקרו מוט מיטה וחפרו במקלחת שבאחד התאים. אז, האסירים נעצרו ברגע האחרון.

ששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
האסירים הנמלטים/דוברות משטרת ישראל
המנהרה ממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
פתח הבריחה באדמה מחוץ לכלא. הבוקר/אתר רשמי, ללא קרדיט
בית הכלא גלבוע לאחר שברחו אסירים ביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. אלי אשכנזי
כלא גלבוע, הבוקר/אלי אשכנזי

חפירת מנהרה באורך ובאיכות שביצעו המחבלים היא תהליך ארוך, שדורש התארגנות רבה שכוללת הפרה של תקנות ומעבר על כללים רבים בכלא ובחוק. הדבר מציף ביקורת כלפי יכולות גורמי המודיעין בכלא, שלא גילו על פעולות הבריחה לאורך זמן כה רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully