וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבכירי המבוקשים באינתיפאדה ה-2 וראש האסירים בבית הסוהר: המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 10:24

זכריה זבידיי פיקד על גדודי חללי אל-אקצא בג'נין וב-2007 יצא מרשימת המבוקשים עד מעצרו ב-2019. מחמוד עבדאללה עארדה שפיקד על הבריחה לקח חלק ברצח חיילים. בין הבורחים גם איהם כמאמג'י פואד, שהשתתף ברצח אליהו אשרי ב-2006, ומונאדל אינפיעאת יעקוב הכלוא זה 8 שנים

ששת האסירים הביטחוניים שברחו הלילה (שני) דרך מנהרה שחפרו מבית הכלא גלבוע שבצפון, אחראים יחד לרצח של עשרות ישראלים בפיגועים שונים. המחבל הבולט מבינהם הוא זכריה זביידי בן ה-45, שפיקד על גדודי חללי אל-אקצא בג'נין ושהיה אחראי גם לפיגוע בסניף "הליכוד" בבית שאן בשנת 2002, בו נרצחו 6 אנשים.

לפני מעצרו, התגורר זביידי במחנה הפליטים ג'נין ונשא משרה בכירה במשרד האסירים ברשות הפלסטינית. הוא נחשב לאחד מבכירי פעילי הטרור ביהודה ושומרון ונמנה עם הפעילים שנכללו במסגרת "הסכם המבוקשים" משנת 2007. קודם לכן שימש מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין. ב-2007 יצא מרשימת המבוקשים עד שנעצר ב-2019.

לפי שב"כ, "זכריה זביידי הפר באופן בוטה ואלים את ההתחייבות האמורה והיה מעורב בביצוע מספר פיגועים, לאחר שהתחייב לחדול מכל פעילות טרור. על פי מדיניות גורמי הביטחון, חריגת מבוקש וחזרתו לביצוע פיגועים תביא למיצוי הדין עימו, גם על פעילותו בעבר. לפיכך, זביידי הועמד לדין בגין מכלול פעילות הטרור בה היה מעורב - זו מעברו וזו שנחשפה לאחרונה".

זכריא זביידי, במהלך דיון בעניינו בבית המשפט הצבאי, עופר 28 במאי 2019. רוני כנפו
מעורב בעשרות פעולות טרור. זביידי בעת מעצרו/רוני כנפו

ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע ערב ראש השנה תשפ"ב

  • זכריה זביידי, בן 45. שימש מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין, עצור מ-2019.
  • מחמוד עבדאללה אל-עארדה, בן 46. נשפט למאסר עולם, עצור מ-1996.
  • מוחמד עארידה קאסם, בן 39. נשפט למאסר עולם, עצור מ-2002.
  • איהם כמאמג'י, בן 35. נשפט למאסר עולם, עצור מ-2006.
  • מנדאל יעקוב אנפיעאת, בן 26. עצור מ-2019.
  • יעקוב מחמוד קאדרי, בן 49. נשפט למאסר עולם. עצור מ-2006.

זביידי התפרסם גם בעקבות קשריו החברתיים עם הישראלית טלי פחימה שהתאסלמה בשלב מסוים בזמן היכרותם, אך היא התנערה ממנו, והאשימה אותו בשיתוף פעולה עם שב"כ. לדבריו, בגיל 13 נורה ברגלו על ידי חייל בעת שזרק אבנים על כלי רכב אזרחיים, ומאז הוא צולע. כמו כן, ב-2002 נורתה אמו למוות, ככל הנראה מאש צה"ל.

מחבל נוסף שברח הוא מחמוד עבדאללה אל-עארדה, ראש האסירים בכלא גלבוע. אל-עארדה, בן 46, נשפט למאסר עולם ועוד 15 שנה בגין השתייכות לזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי והשתתפות בפעילויות שהביאו לרצח חיילים. אל-עארדה נעצר לראשונה כשהיה בן 17, ונשפט ל-50 חודשים על השתתפותו באינתיפאדה הראשונה, אך שוחרר בהסכמי אוסלו. הוא נעצר שוב כעבור שמונה חודשים. אחרי שחרורו ב-1996 הוא נשפט למאסר עולם אותו ריצה עד שנמלט מהכלא.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחמוד עבדאללה אל-עארדה. ., צילום מסך
מחמוד עבדאללה אל-עארדה/צילום מסך, .
בווידאו: בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע, ערב ראש השנה תשפ"ב/צילום: שלומי גבאי

מקורות בג'יהאד האסלאמי דיווחו כי מפקד הבריחה מהכלא הוא אל-עארדה, ומסרו כי "זהו מעשה גבורה גדול שיעשה רעידת אדמה במערכת הביטחון הישראלית. בריחת האסירים היא סטירה מצלצלת לצבא הישראלי ולמערכת כולה בישראל. עיתוי המבצע וצירוף המקרים שלו עם המכה החזקה שקיבל הכיבוש בגבולות עזה יעמיקו את כשלונם".

מחבל נוסף שברח הוא מוחמד עארידה קאסם בן ה-39. קאסם נשפט לשלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנה עקב שלל פעולות טרור: הוא הקים חוליה שהשליכה בקבוקי תבערה על סיורים של צה"ל בדותן, הורשע ברכישת נשק והטמנת מטען חבלה וכן בירי מרגמה על מחנה דותן, פגע באוטובוס הסעות לשא-נור שבצפון השומרון.

מוחמד עארידה קאסם מחבל שברח מכלא גלבוע 06 בספטמבר 2021. ללא, אתר רשמי
נשפט לשלושה מאסרי עולם בגין שורה של פעילויות טרור. עארידה קאסם/אתר רשמי, ללא

קאסם התעמת בעודו חמוש עם חיילי צה"ל ב-2001, הכין וייצר מטען ששימש לפיגוע התאבדות באוטובוס שנסע מוואדי עארה לתל אביב באותה שנה. הוא היה כלוא בבית הסוהר של הרשות הפלסטינית, ולאחר שחרורו עסק בתיאום בין הזרועות הצבאיות ברמאללה והעביר ידע מג'נין לרמאללה. קאסם כלוא מ-2002 באשמת השתייכות וחברות בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי והשתתפות בפעילויות טרור.

מחבל נוסף שברח הוא איהם כמאמג'י בן ה-35. כמאמג'י נשפט ל-15 שנה בגין מעורבתו ברצח הנער אליהו אשרי בן ה-18 מאיתמר. אשרי נחטף בשנת 2006 כשעלה לרכב אותו עצר "טרמפ", וככל הנראה נרצח זמן קצר לאחר מכן.

בווידאו: חגיגות בג'נין עם היוודע דבר בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע/מערכת וואלה!
איהם כמאמג'י קאסם מחבל שברח מכלא גלבוע 06 בספטמבר 2021. רשתות חברתיות, אתר רשמי
איהם כמאמג'י, בן 35. נשפט למאסר עולם/אתר רשמי, רשתות חברתיות

המחבלים הנוספים שנמלטו הם מנדאל יעקוב אנפיעאת בן ה-26 מיעבד, העצור משנת 2019, ויעקוב מחמוד קאדרי, בן 49 מביר אל-באשא שליד ג'נין, שנשפט למאסר עולם בשנת 2006. כל המחבלים, לבד מזביידי, מזוהים עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, שבסיסו באזור ג'נין - בכפרים ובערים בהם נולדו וגדלו. זביידי השתייך לפת"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully