וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"ס: האסירים ניצלו את מבנה התא כדי לברוח; במשטרה בודקים אם אנשי סגל סייעו להם

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 11:31

מפקד מחוז צפון בארגון אמר בהצהרה לתקשורת כי בריחת ששת המחבלים היא אירוע מורכב וחמור, וכי "בשב"ס פועלים יחד עם שב"כ כדי לתחקר את האירוע". בלהב 433, החוקרת את האירוע, בודקים אפשרות כי המחבלים קיבלו עזרה מבפנים. "תכנון הבריחה מדויק וקפדני", אמר השר בר-לב

בווידאו: בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע, ערב ראש השנה תשפ"ב/צילום: שלומי גבאי

מפקד מחוז צפון בשב"ס, גונדר אריק יעקב, אמר הבוקר (שני) כי ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע לא חפרו בעצמם את כל מנהרת הבריחה, אלא נעזרו בתנאי השטח במקום. כמו כן, בלהב 433, החוקרת את האירוע, בודקים אפשרות כי אנשי סגל בכלא סייעו למחבלים בבריחתם. החוקרים הגיעו לכלא ואוספים עדויות.

בהצרה לתקשורת ציין יעקב כי "זו לא ממש בדיוק מנהרה שנחפרה, אלא משהו שנוצל כתוצאה מהמבנה של התאים". הוא הסביר כי ממבט ראשוני על המנהרה, המבנה "עומד על כלונסאות עם חלל מלטה - והאסירים ניצלו את זה". לדבריו, "מדובר באירוע חמור ומורכב של בריחת שישה אסירים ביטחוניים מבית סוהר ביטחוני בביטחון מירבי", אמר בפתח דבריו.

הוא סיפר כי "בסביבות 03:00 לפנות בוקר קיבלנו דיווח ממשטרת ישראל על עדות שיש כמה בני אדם שרצים בשדות, כנראה ברחו מהכלא. מיד ביצענו ספירות, ומצאנו את הפיר שדרכו נמלטו האסירים". לאחר מכן הוחלט להעביר את כלל אסירי בית הכלא למתקנים אחרים, כדי לבדוק את המבנה ולתחקר את האירוע.

בווידאו: דברי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והמפכ"ל קובי שבתאי על אירוע הבריחה/צילום: שלומי גבאי

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיע לכלא לגלבוע, לאזור פתח היציאה של האסירים מהמנהרה, הנמצא מתחת לעמדת שמירה, ואמר כי זהו אירוע קשה, חמור ושאסור שיקרה במדינת ישראל. הוא הבהיר כי "כל המאמצים מרוכזים בזה שצריך לתפוס את האסירים. זה ייקח יום, יומיים, שבוע או שבועיים - אך הם ייתפסו".

"ב-2014 היה ניסיון של חפירה של מנהרה, וניסיון זה התגלה", אמר השר, והוסיף כי "כך עלו על צורת המבנה של בית הכלא. הייתי בתא ממנו הם ברחו, מצד אחד רואים תוספת בטון שנבנתה לאחר 2014, אך בצד השני, מעבר לפרוזדור המקלחת - זה לא קיים".

בר-לב הוסיף כי תכנון הבריחה היה מדויק ופרטני, ולכן סביר להניח שהיה סיוע מבחוץ. "זה נבדק ברגעים אלה. אנחנו בודקים את כל האפשרויות אם הם ברחו לירדן או לרשות הפלסטינית או אם הם מתכננים פיגוע כזה או אחר למרות שזה בסבירות נמוכה. אין אפשרות שלא נלקחת בחשבון".

מפה אזור הגלבוע. Google Earth
מיקום הכלא/Google Earth

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי עדכן כי הוקפצו כוחות של יחידות מיוחדות, מג"ב ומתנדבים. "אנו בשיתוף פעולה מלא עם צה"ל ועם שב"כ - כל אחד בתחומו. כרגע מתנהל מצוד מודיעיני וגם פיזי".

בתוך כך, סוהר בכלא גלבוע סיפר לוואלה!: "זה כבר שנים שבשב"ס יודעים שיש כמה נקודות תורפה בכלא גלבוע, במיוחד באגפים הביטחוניים. בעבר כבר נחשפה מנהרה בכלא באגף 3, שנחפרה ואז מצאו שיש הפרשי גובה בין האדמה לבין יציקת הבטון, כך שנוצר מעין חלל מתחת לרצפת התא. הכשל המבני הזה נחשף עוד ב-2104 וחוץ משיפוץ של אותו אגף לא עשו דבר".

במקביל, גורם ביטחוני אמר לוואלה! כי "גוברת ההערכה שהאסירים התפצלו לאחר הבריחה, ושלפחות חלקם נמלטו לירדן". כוחות גדולים של צה"ל ויחידה מיוחדת הוקפצו למרחב ג'נין כדי לאתר את האסירים הביטחוניים, ובמקביל הוקמו מחסומים ברחבי החטיבה המרחבית מנשה. כמו כן, צה"ל עיבה כוחות בגבול ירדן, וגששים ביצעו סריקות רגליות בגבול.

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
חפרו בור מתחת לכיור, המנהרה שדרכה נמלטו המחבלים/אתר רשמי, .

לאחר היוודע על בריחתם של ששת המחבלים, כוחות משטרה וצה"ל הוזעקו למקום, והם לפי שעה מבצעים סריקות בין היתר באמצעות מסוק ורחפנים. חמישה מהם הינם פעילי הג'יהאד האסלאמי ואחד מפת"ח, המחבל זכריה זביידי. לפי החשד, הם קיבלו סיוע חיצוני והם ברחו כשהם חמושים.

התקרית שקרתה באחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל החלה סמוך לשעה 3:25, רק לאחר שחקלאים באזור זיהו דמויות חשודות בשטח והודיעו למשטרה. בעקבות הדיווח, במשטרה יצרו קשר עם שב"ס, שרק אז גילה כי ששת האסירים - שכולם כלואים באותו תא - נמלטו. זאת, בעוד שלושה מהם מוגדרים כבעלי סיכון גבוה לבריחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully