וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן: "ההחלטה הטובה ביותר לאמריקה"

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 8:53

יממה לאחר שהכוחות האמריקנים עזבו את קאבול, ועם מעט פחות מ-200 אמריקנים שעדיין נמצאים באפגניסטן, התייצב ביידן מול המצלמות בבית הלבן והגן באופן נחרץ על הנסיגה. "זו ההחלטה הנכונה. החלטה נבונה", אמר, והוסיף כי מבצע הפינוי היה "הצלחה יוצאת דופן"

בווידאו: ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגן אמש (שלישי) נחרצות בנאום שנשא מהבית הלבן, על החלטתו לסגת מאדמת אפגניסטן. זאת, יממה לאחר עזיבת אחרון החיילים האמריקנים את הבירה, קאבול, וחילוצים של יותר מ-120 אלף אפגנים, אמריקנים ובני ברית אחרים. "ההחלטה הטובה ביותר לאמריקה. החלטה נבונה", אמר הנשיא.

"אזרחי ארצות הברית, המלחמה באפגניסטן הסתיימה כעת", אמר ביידן בבית הלבן. "אני הנשיא הרביעי שהתמודד עם השאלה אם ומתי לסיים את המלחמה הזו. כשהתמודדתי לנשיאות התחייבתי בפני העם האמריקני שאסיים את המלחמה הזו. היום מילאתי את ההתחייבות הזו".

"לא התכוונתי להאריך את המלחמה הזו לנצח", הבהיר הנשיא. "אני מקבל אחריות על ההחלטה". עוד טען כי הברירה הייתה בין נסיגה לבין הסלמה וכי לא היה ניתן לנהל את מבצע הפינוי בצורה טובה יותר מכפי שהתרחש בפועל.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן לאחר השלמת הנסיגה מאפגניסטן, 31 באוגוסט, 2021. רויטרס
משיב לביקורת. ביידן/רויטרס

ביידן התמודד עם שאלות קשות בימים האחרונים לגבי הדרך בה ארצות הברית עזבה את אפגניסטן - פינוי שכלל אלימות, כולל פיגוע התאבדות בשבוע שעבר, בו נהרגו 13 חיילים אמריקנים ו-169 אפגנים.

הביקורת הכבדה כלפי הנשיא הדמוקרטי מגיעה בעיקר מצד הרפובליקנים, אחרי שכמה מאות אזרחים אמריקנים נותרו באפגניסטן, בניגוד להבטחתו להוציא את כל מי שיחפוץ בכך. ואולם, ביידן חזר על טענתו שלפיה הנסיגה, אחרי שני עשורים של מלחמה, תהיה קשה ואלימה.

"למי שביקש עשור שלישי של מלחמה באפגניסטן, אני שואל, מה האינטרס הלאומי החיוני?", שאל ביידן. הוא הוסיף כי "אני פשוט לא מאמין שהביטחון של אמריקה משתפר כשאנחנו נמצאים שם עם אלפי חיילים אמריקנים ומוציאים מיליארדי דולרים באפגניסטן. לארצות הברית כבר לא הייתה מטרה ברורה באפגניסטן, והיציאה ממנה מסמנת את סיום העידן שבו ארצות הברית מבצעת פעולות צבאיות גדולות כדי לשנות מדינות אחרות".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן לאחר השלמת הנסיגה מאפגניסטן, 31 באוגוסט, 2021. רויטרס
מבצע הפינוי הגדול ביותר בהיסטוריה. ביידן/רויטרס

ביום שני מטוס התובלה האחרון של חיל האוויר של ארצות הברית עזב את אפגניסטן, דקה לפני חצות. לכן, עלו שאלות כמו מדוע ביידן לא המשיך את פינוי האזרחים לפחות עוד יום, לאחר שקבע את יום שלישי כתאריך היעד לסיום הנסיגה, בצל כיבוש המדינה בידי טליבאן.

בהצהרה שפרסם עם השלמת הנסיגה, מסר ביידן כי מפקדי הצבא תמכו פה אחד בסיום הפינוי בתאריך שנקבע במקום להאריך אותו. לדבריו, הוא ביקש משר החוץ שלו, אנתוני בלינקן, לפעול עם הקהילה הבינלאומית כדי להבטיח שטליבאן מאפשר מעבר בטוח לאזרחים אמריקנים ואחרים שרוצים לעזוב בימים הקרובים. "אנחנו לא נבחן אותם (את טליבאן) לפי הדיבורים שלהם, אלא במעשיהם", אמר ביידן.

החייל האמריקני האחרון עוזב את אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. רויטרס
החייל האמריקני האחרון עוזב את קאבול/רויטרס

בלינקן אמר כי מספר האמריקנים שעדיין באפגניסטן הוא פחות מ-200 איש, "קרוב יותר למאה", והוסיף כי משרד החוץ ימשיך לפעול כדי להוציא אותם. לדבריו, הנוכחות הדיפלומטית של ארצות הברית באפגניסטן תעבור לדוחא, בירת בקטאר.

ביידן חזר על טענתו כי סיום המלחמה באפגניסטן הוא צעד מכריע לאתחול מחדש של מדיניות החוץ האמריקנית לקראת האתגרים הגוברים שמציבות סין ורוסיה - וחששות נגד הטרור המהווים איום משמעותי על האמריקנים. "אין דבר שסין או רוסיה היו מעדיפות מאשר שארצות הברית תשהה עשור נוסף באפגניסטן", אמר.

הנשיא האמריקני פנה לשלוחת דאעש באפגניסטאן, שאנשיה ביצעו את פיגוע ההתאבדות בשבוע שעבר בנמל התעופה בקאבול, ואמר "עוד לא סיימנו אתכם".

אנשי טליבאן בשדה התעופה לאחר עזיבת הכוחות האמריקנים, קאבול אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. רויטרס
אנשי טליבאן בנמל התעופה בקאבול, אמש/רויטרס

ביום שני הכוחות האמריקניים האחרונים עזבו את קאבול, בירת אפגניסטן. בכך הסתיימה רשמית המלחמה באפגניסטן, 20 שנה לאחר שהחלה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. אנשי טליבאן חגגו עם יריות באוויר.

כ-2,500 חיילים אמריקנים נהרגו במלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית, יחד עם כרבע מיליון אפגנים. כשני טריליון דולר הושקעו במלחמה ובבניית המדינה בשני העשורים האחרונים, רק כדי לראות את השלטון והצבא ניגפים בידי טליבאן במהירות הבזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully