וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים, תפסיקו להתלונן. הביטחון שלנו על הקרשים

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 15:27

עדות ניצב לביא בוועדת נאור מוכיחה שהמשטרה היא גוף ארכאי, בירוקרטי ומבוגר. למה שנטרח ללכת לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה, אם ידוע מראש שהתיק ייסגר "מחוסר עניין לציבור"? זה מה שקורה כשבארגון עסוקים בלהתבכיין על מחסור בתקציבים, במקום להילחם בפשע ולשמור עלינו

אישה נוסעת לעת ערב בבת ים עם בתה הקטנה, חוטפת כדור בראש בטעות בגלל שנקלעה לקרב עבריינים ומאושפזת במצב קשה בבית החולים. עד לרגע זה לא דווח על עצורים בפרשה. 81 בני אדם מהחברה הערבית נהרגים ברחובות בזה אחר זה מתחילת השנה, ובמקום שמספר הקורבנות ירד, הוא מזנק למעלה. מהומות בערים מעורבות ברחבי הארץ, וברוב המקרים השוטרים מגיעים אחרונים לזירה. כבר אין ספק - בשנה האחרונה משטרת ישראל הגיעה לאחת מנקודות השפל בתולדותיה.

צריך להקשיב לעדויות בוועדת החקירה הממלכתית של אסון הר מירון כדי להבין את גודל הקטסטרופה. מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, הודה שלא ידע כמה קהל יגיע. "תפיסת העולם לאורך השנים היא שאין הגבלת קהל במירון, כך נעשה ב-30 השנים האחרונות. אף מפקד מחוז לא הגביל קהל, וזה עיקרון מבצעי מנחה", לדבריו. "כל ניסיון להגביל ולהציב מחסומים עלול לגרום לצוואר בקבוק ולאסונות הרבה יותר גדולים", טען. משטרת ישראל כן ידעה כמה אוטובוסים יצאו לכיוון מירון לפני האירוע. בטח אפשר היה למצוא מישהו שמבין בחשבון פשוט ולחשב עם כמה אנשים השוטרים יצטרכו להתמודד, לנייד לשם כוחות בזמן אמת, ואולי גם למנן את מספר הנכנסים להר, כי זהו תפקיד מפקד המחוז - לטפל בהתפרעויות.

מפקד מחוז צפון במשטרה,  ניצב שמעון לביא: במהלך  דיוני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, ירושלים 22 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
טען שלא ידע כמה קהל יגיע להר מירון בליל האסון. ניצב שמעון לביא/פלאש 90, יונתן זינדל

אבל זה מה שקורה בארגון שבו מקדישים הרבה יותר מדי אנרגיה להתבכיינות על תקציב, מחסור בכוח אדם ושכר נמוך, ומעט מדי ברצון ובמוטיבציה להילחם בפשע ולשמור עלינו. כי בואו נודה - הביטחון האישי שלנו על הקרשים. כמה מאיתנו נטרח ללכת לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה על פריצה לבית או לרכב, גניבת מכשיר סלולר, או בריונות ברחוב? זה הרי ידוע שהיומנאי או החוקר יגבה עדות ויבטיח שהעניין יטופל, אבל בסופו של דבר, אין סיכוי שזה אכן יקרה. הטיפול הכי מסור שנקבל זו הודעה של "התיק נסגר מחוסר עניין לציבור", או במילים אחרות, קחו את אישור המשטרה ולכו לביטוח כדי לקבל פיצויים. לנו אין עניין לטפל בעבריינים.

אפשר לאפסן את הטישו ולהפסיק את הנהי הקבוע של כחולי המדים על ארגון עני ומצומק. לפי נתוני OECD, יחס השוטרים פר אזרח בארץ גבוהה מרוב מדינות אירופה (350 שוטרים ל-100 אלף תושבים), המשכורות גבוהות מאלה של הקולגות מעבר לים בזכות ההצמדה לשכר בצה"ל, התקציב גבוה יותר יחסית אליהם (2.7% מההוצאה הממשלתית בישראל, לעומת 2% באירופה) ורק לאחרונה נקלטו 5,000 שוטרים חדשים.

עוד בוואלה!

15 נרצחים בחברה הערבית בחודש אחד; תיעוד: ירי כבד לעבר בית ברהט

לכתבה המלאה
יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
גוף בלי גמישות מבצעית. המפכ"ל קובי שבתאי/ראובן קסטרו

המסקנה כואבת: משטרת ישראל היא גוף ארכאי, מבוגר, בירוקרטי, לא טכנולוגי, בלי גמישות מבצעית שמאפשרת, נגיד, העברת כוחות מהירה ממקום למקום. איך אמר אחד השוטרים אחרי הלינץ' בבת ים, כשנשאל למה השוטרים איחרו להגיע: "האירוע לא התקיים היכן שהמשטרה הייתה". זו משטרה שאין בה משילות פנימית, אלא אוסף של אנשים טובים שלא מצליחים לעשות את מה שמצופה מהם, ולפוליטיקאים זה מאוד נוח. עדיף משטרה חלשה מניצב שיעמוד על הרגליים האחוריות ויגיד שבתנאים המזעזעים של ההר, אירועי ההדלקה במירון לא יתקיימו וימות העולם, גם אם ליו"ר מפלגה כזה או אחר זה לא מתאים, או שילך על הראש של עבריינים שאולי מכירים מישהו שיכול לעזור להם לגייס קולות בפריימריז.

אז אנחנו פוחדים להסתובב ברחוב כי אולי מישהו יירה עלינו בטעות, או שאיזו מכונית תתפוצץ מולנו כשנהיה בתור לגלידה, או שסתם יתנפלו עלינו באגרופים בגלל שחשבו שמדובר במישהו אחר. והפתרון? שוטרים שנוכחים בשטח, שמוצאים את העבריינים ומטפלים בהם. רק אז המשוואה הנוכחית, שבה הפשע שולט ברחובות שלנו, תתהפך למצב שבו המשטרה היא זו שמטילה אימה ומרסנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully