וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשבועיים לאחר הכרזת המלחמה על האלימות - 8 נרצחים בחברה הערבית: "קצנו בטקסים ומינויים"

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 22:22

בנט ובר-לב השיקו אגף במשטרה שמטרתו לסכל את הפשיעה הערבית, והבטיחו: "נחזיר את הביטחון לרחוב הערבי". אך אחרי שבשבת האחרונה נקבע מותם של 4 נרצחים ערבים ובעוד אמון הציבור במשטרה בשפל, מפקד האגף מודה: "אני יודע שכולם קצרי רוח, במקומם הייתי שואל את אותן שאלות"

בווידאו: הקמת אגף "סיף" במשטרת ישראל/דוברות המשטרה

"אי אפשר לעבור על זה לסדר היום ואנחנו לא נעבור על זה לסדר היום", אמר היום (ראשון) לוואלה! ניצב ג'מאל חכרוש בצאתו מהפגישה הדחופה שזימן היום לצמרת המשטרה המפכ"ל, רב ניצב קובי שבתאי כדי לדון בשרשרת מעשי הרצח בעת האחרונה בכלל ובסוף השבוע שהותיר ארבע גופות נרצחים בפרט, "זה מה שכולנו אומרים ואנחנו הולכים לפעילות ברמה אחרת".

ניצב חכרוש עומד בראש האגף החדש ביותר במשטרה, אגף סי"ף, שהחל לפעול לפני כשבועיים וחצי ומשימתו היא סיכול הפשיעה בחברה הערבית. בהשקתו, הבטיח ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אנחנו לא נרפה, עד שנצליח להחזיר את הביטחון גם לרחוב הערבי". עוד הוסיף ראש הממשלה כי "לאחר שנים של הזנחה שאפשרה את הזינוק ואת הנסיקה של הפשיעה בחברה הערבית, וירי בלתי נשלט ברחובות ואלימות, הממשלה בראשותי נחושה לפעול ולהילחם בלא לאות, בהתמדה, בעקביות ובכל הכוח בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית". השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב הודה באותו מעמד כי "בעשור האחרון ממשלות ישראל קודמות לא פעם הציגו תוכניות עמוסות השראה". הוא טען שהפעם זה אחרת: "אנחנו באנו לבצע".

אך בחברה הערבית מאבדים את הסבלנות, גם בקרב אלה הגרים בערים המעורבות. מסקר שפרסמו בשבוע שעבר עמותת "יוזמות אברהם" ומוסד שמואל נאמן בטכניון עולה כי בערים המעורבות הפחד מהאלימות גדול יותר מבערים הערביות. זאת, בצל נתונים לפיהם שיעור הנרצחים ביחס למספר התושבים הערבים בערים אלו כפול לעומת ערים ערביות. לפי הסקר, האמון של תושבי הערים האלה במשטרה בשפל: רק 4% בחיפה, יפו ורמלה.

טקס חנוכת אגף הסייף של משטרת ישראל  בנוכחות רה"מ ושר לבט"פ. אתר רשמי, מערכת וואלה!
טקס חנוכת אגף סי"ף של המשטרה, אוגוסט/מערכת וואלה!, אתר רשמי

"קצנו בהכרזות וטקסים ומינויים והצהרות", אומר אמנון בארי סוליציאנו, מנכ"ל שותף של עמותת יוזמות אברהם, המקדמת שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי המדינה, "על המשטרה לפעול בכל בכוח להשליט סדר ולהציל חיים בחברה הערבית. אם אין לה את כל המשאבים הדרושים לזה, על הממשלה לספק אותם מיידית. אי אפשר להשלים עוד עם הקטל הזה של אזרחים".

על פי נתוני מרכז אמאן למאבק באלימות, 79 ערבים נרצחו מאז תחילת השנה, בהם 14 מתחילת אוגוסט. כמו כן, מאז הכרזתם של בנט ובר-לב על הקמת אגף סי"ף, שמונה בני אדם נרצחו, האחרון שבהם הוא נור אבו שלופי, בן 26 מרמלה ובמקור משגב שלום, שנמצא סמוך לקיבוץ חגור ליד ג'לג'וליה. בשנה שעברה כולה נרצחו 113 איש בחברה הערבית. עו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז אמאן, צופה כי "השנה הזו, על פי כל האינדיקציות, תסתיים במספר נרצחים גבוה יותר; יותר מבכל השנים האחרונות".

עוד בוואלה!

תושב רמלה בן 26 נמצא מת סמוך לרכב בוער ליד מושב בשרון

לכתבה המלאה

טיפה בים

המשטרה הכריזה כיעד מיום כניסתו של שבתאי לתפקיד המפכ"ל למגר את הפשיעה בחברה הערבית, אך הסבלנות פגה. ועד ראשי הרשויות הערביות גם הוא דורש מהמפכ"ל "הסברים מידיים כיצד מתכוונת המשטרה לפעול אל מול גלי האלימות" והצהיר: "דמנו לא ימשיך להיות הפקר".

"אני שבועיים ויומיים בתפקיד, ואני יודע שכולם קצרי רוח", מודה ניצב ג'מאל חכרוש. פורום חשיבה שהוקם על ידי אגף סי"ף יתכנס השבוע ובמשטרה מעודדים כי יש שיתוף פעולה מראשי הרשויות הערביים וממנהיגי הציבור הערבי עם "פידבק משמעותי חיובי ממנהיגי הציבור הערבי". גורם בכיר הסביר כי "רצח בחברה הערבית גורר ניסיון לנקמה, ולכן אנחנו במאמץ מיוחד, מצד אחד מודיעינית, לסכל נקמה מהסוג הפלילי - ומצד שני בעזרת צוות יישוב הסכסוכים שהוקם על ידי משטרת ישראל".

זירת הרצח של סאהר אסמאעיל , יועץ החינוך בחברה הערבית של יפעת שאשא ביטון 15 באוגוסט 2021. דוברות משטרת ישראל
זירת הרצח של סאהר אסמאעיל, 15 באוגוסט/דוברות משטרת ישראל

במשטרה מציינים בכל הזדמנות את גודל המשימה ואת העשייה, ואומרים כי עד היום הוגשו 22 כתבי אישום בפרשות רצח מהשנה האחרונה (מתוך 79 רציחות, נכון להיום), וטוענים כי עוד תיקי רצח רבים נמצאים בתהליך של התקדמות חקירתית משמעותית, אך הם לא מפרטים בשל מגבלות צווי איסור פרסום. גם היום חוזרים ומבטיחים במשטרה כי היא "פועלת בשילוב זרועות עם כלל הרשויות במדינת ישראל במטרה למגר את תופעת האלימות בחברה הערבית, זו משימה לאומית, ואנחנו כמשטרה נמצאים בחזית שלה ונוביל את השינוי המיוחל".

עוד מזכירים במשטרה למשל ש-96% מתפיסות הנשק הלא-חוקי הן בחברה הערבית, וכי למעלה מ-16 אלף פריטי אמל"ח לא חוקיים נתפסו השנה בעבודה מאומצת של כלל יחידות המשטרה, ויותר מ-150 כלי נשק נתפסו בניסיונות הברחה דרך הגבולות. "גם בשבוע שעבר נתפסו עשרות כלי-נשק לא-חוקיים בחברה הערבית, וכל נשק כזה הוא סיכול רצח או סיכול פיגוע הוא סיכול של פגיעה בבני אדם", מתאר זאת גורם בכיר. אבל מדובר בטיפה בים: מספר כלי הנשק הלא-חוקיים במדינת ישראל מוערך בכ-300-400 אלף.

"גם אחד זה יותר מדי"

"אני מבין טוב מאוד את אלה ששואלים ואם אני במקומם גם אני הייתי שואל", אומר ניצב חכרוש, "זה בגלל שכולם רוצים תשובות ולמי יפנו אם לא אלינו. זה בסדר, אני שם את עצמי במקומם והייתי שואל אותה שאלה. אבל זה ברור לי וצריך להיות ברור לכולם שיש דברים שהוזנחו עשרות שנים ולא ניתן לפתור אותם בזבנג וגמרנו. אני לא כועס על אף אחד מהשואלים. אוי ואבוי אם לא היו שואלים. כמה דברים התחברו יחד וזו התוצאה הבלתי רצויה".

בנוגע למספרים ההולכים ומצטברים, חוזר ואומר ניצב חכרוש ולא בפעם הראשונה, כי "גם אחד זה יותר מדי". עם זאת, הוא מציין, "אין קשר בין המקרים החודש. בדקנו. במיוחד את המקבץ של סוף השבוע. לכל אחד יש לנו את הכיוונים שעליהם אני לא יכול לדבר, אבל לכל אחד מהם יש צוות חקירה מיוחד אז נקווה שבקרוב אפשר יהיה להודיע בו שבאים חשבון עם המבצעים. אבל אין שום קשר ביניהם, אלה של סוף השבוע וגם אלה שהיו לפניהם". אם כל כך הרבה אלימות רצחנית מתפרצת ספונטנית בכל כך הרבה מקומות באופן כל כך תכוף, איך בולמים אותה? "זה באמת דורש מאיתנו יותר עבודה ויותר מקצועיות, בגלל שזו לא פרשייה אחת עם ארגון אחד שעומד מאחוריה", הוא אומר.

הרכב בו נרצח אנאס אלוחאוח בזירת הירי בלוד, 28 באוגוסט 2021. לירן לוי
הרכב בו נרצח אנאס אלוחאוח, אתמול/לירן לוי

בכלל, מקטרגים יגידו שמלכתחילה משימת סיכול הפשיעה, כשם האגף והכתובת על סמלילו, הינה משימה בלתי אפשרית. חכרוש סבור אחרת. "אני מתכוון לזה ואנחנו רוצים לסכל, לעשות את הכל בשביל לסכל. אין דבר כזה בלתי אפשרי. יש קשה ויש קשה מאוד. אני יודע שזו משימה קשה מאוד לכן התפקיד שלי הוא גם לרתום את כל משטרת ישראל שתתכוון ליעד הזה. זה לא אני לבד. שנית גם אנחנו ערביי ישראל צריכים להתכוון ולדרוש את כל מה שמגיע מכל הבחינות, כי האלימות היא לא נושא עצמאי. האלימות והרצח הם תוצאה. לכל תוצאה יש גורמים. צריך לבוא ולחשוב מה הגורמים".

הוא אומר כי הוא מקבל את כל הגיבוי והמשאבים שהוא צריך. "אבל יש עוד גורמים ברקע. למשל האבטלה של הצעירים. לא הגיוני ולא תקין שיש לנו 40% אבטלה אצל בני 25-18, ומטבע הדברים כשכל כך הרבה צעירים ברחובות זה יכול לזלוג לכיוונים לא רצויים, ולכן צריך למצוא להם תעסוקה ולמצוא להם עתיד. זו דוגמה אחת לנושא שהוא לא נטו עבודה שלנו. גם החינוך מגיל צעיר. לא תשמע אותי אומר על שום דבר שזה לא עבודה שלנו כי כל דבר כזה קשור לשני, וכל אלה גורמים ולתוצאה הסופית שהיא העבודה שלנו".

הקשר בין רמת תעסוקה לרמת פשיעה

ח"כ רות וסרמן-לנדה (כחול לבן) שעומדת בראש השדולה בכנסת למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית ועוסקת בתחום כבר למעלה מעשור, מסכימה. רק אמש היא השמיעה דברים דומים. "הקשר שבין רמת תעסוקה נמוכה לרמת פשיעה גבוהה כבר הוכח במחקרים רבים", היא אומרת, "הצעתי לשרה לשוויון חברתי מירב כהן שנדאג לתיקון חקיקה במסגרת חוק ההסדרים לסעיף שעוסק במיקוד מציאת פתרונות תעסוקה לצעירים ערבים מגיל 25 ומעלה".

"בראייתי, חשוב לשים דגש דווקא על אוכלוסייה זו מגיל 18 ומעלה, שכן זו קבוצת הגיל המועדת ביותר לפורענות ול'נפילה' בידי ארגוני פשע". לדבריה, "הצערת גיל הגברים במגזר הערבי כיעד לאומי לתעסוקה היא עוד צעד חשוב בדרך למיגור האלימות והפשיעה במגזר הערבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully