וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז צפון: במשך שנים לא לקחו אחריות על ההילולה במירון, ברור שהמשטרה חלק מזה

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 14:56

ניצב שמעון לביא תיאר בעדותו את ליל האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם, והסביר שתפיסת העולם של המשטרה לאורך השנים הייתה להימנע מהגבלת קהל במתחם מחשש לאסון. "בוודאי שהיה ניתן למנוע את האירוע. כל הטיפול היה סוג של פלסתר, פשוט זרמו עם המצב"

מפקד מחוז צפון במשטרה, שמעון לביא, העיד היום (ראשון) בפני ועדת החקירה לאסון מירון, ותיאר את הסצינות הכאוטיות של אירועי אותו הלילה. הוא הסביר כי תפיסת העולם של המשטרה היא לא להגביל את הקהל באירועים בהר מירון, מחשש שהגבלת תוביל בעצמה לאסון.

"אנחנו בעיקרון במירון לא מגבילים קהל, זוהי תפיסת העולם לאורך השנים", אמר לוועדה, "אף מפקד מחוז לא הגביל קהל, מאחר שכל ניסיון להגביל קהל יכול לגרום לאסון יותר גדול".

"אני יכול לומר לך שבאירועי 2020 היו תקנות קורונה שהגבילו כניסה לכל מתחם הר מירון. על 300 איש הפעלתי 2,500 שוטרים כדי למנוע הגעת מאמינים מכל מיני מקומות, מתעלות, כפרים, באמבולנסים ועוד. היו כאלה שהחזרתי לצפת וכעבור שעתיים חזרו בחזרה", סיפר לביא, "כשאני מסיים את ההדלקות ב-2020, אני נוסע בדרך הביתה ואני מקבל טלפון שהכוח שנמצא שם לא מסתדר עם ההמון שהגיע לשם. היו שם אלפים פרצו שם את הגדרות".

"בסופו של דבר יש פה להט, תשוקה, מסורת", סיכם.

בווידאו: מפקד מחוז צפון במשטרה מעיד בפני ועדת החקירה לאסון מירון/צילום: לע"מ

הוא העריך שבשעת האירוע היו בהר מירון בין 60 ל-70 אלף בני אדם, 25 אלף מתוכם במתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרן, שם אירע האסון. "זה מספר סביר, כי אני מתייחס לסיטואציה. לא היה לחץ קהל, ולא היו יותר הדלקות משמעותיות מסביב", הסביר, וטען כי בסמוך למועד האסון "לא היתה כל אינדקציה לכך שהתנועה עומדת".

הוא הדגיש כי יש להסדיר אירועים דתיים, כך שייערכו גם הם עם רישיון, "כמו כל אירוע תחת כיפת השמיים, כמו הופעות, איצטדיונים. הכל היה צריך להיות מסודר ומאורגן, צריך גורם אחד שמתכלל הכל, מול החסידות, ומייצג את כל שטח ההר". הוא הסביר כי לא נעשה תחקיר במשטרה מפני שמח"ש אסרו על כך, בטענה שהדבר עשוי להוביל לשיבוש ראיות.

"אין לילה שאני לא חושב במהירות של 400 קמ"ש מה קרה שם. אני באמת לא יודע מה קרה שם. כנראה החלקה של קהל, סוג של מפולת שלגים", הוסיף. "בוודאי שהיה ניתן למנוע עת האירוע הזה - אם מסתכלים, זו הזנחה של עשרות שנים, חוסר לקיחת אחריות על האירוע. כל הטיפול הוא סוג של פלסתר. בוודאי שהמשטרה חלק מהעניין, אני מאשים פה תהליך, היו החלטות שלא מומשו לאורך שנים, פשוט זרמו עם המצב".

מפקד מחוז צפון במשטרה,  ניצב שמעון לביא: במהלך  דיוני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, ירושלים 22 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"ליבי עם הפצועים, עם המשפחות שלא התאוששו". לביא/פלאש 90, יונתן זינדל

עם זאת, הוא טען שהמשטרה הייתה גורם אחראי בעניין מירון. "בהרבה תחומים המשטרה נכנסה לוואקום, אין ספק שהמשטרה לאורך השנים עשתה הרבה מעבר למצופה ממנה", אמר. "המשטרה תפסה עם הזמן עוד עוד נתחים בנוגע לניהול האירוע".

"אם יש משהו שהטריד אותי זה סוגיית דוחק ולחץ קהל ונקטתי בכל הפעולות. הייתי מוטרד אבל לא ברמה שאני לא יכול לנהל את האירוע. היית משוכנע שהאירוע הזה יעבור בשלום. 30 שנה הוא עבר בשלום - אצלי המזל לא ביקר", סיכם.

דיוני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, ירושלים 22 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חברי ועדת החקירה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

הוא תיאר את השתלשלות האירועים, ולדבריו, סביב חצות נראה היה שהאירוע מתנהל כשורה. "לקראת חצות, חסידות תולדות אהרן מתחילים להתארגן לקראת ההדלקה שלהם. באיזור חצות, דקות ספורות לפני ההדלקה, אני עולה על הבמה, ומה שאני מזהה [זה] אירוע שגרתי לחלוטין. לא רואה בעיה, הכל עובד כרגיל. בסופו של דבר אני אומר למפקד המרחב לבדוק מה קורה במעגלים מסביב, בהר, בתנועה וכו'", סיפר.

"כשאני מגיע לחפ"ק מגיעים בשלב מסוים דיווחים מסוימים מהשטח על נפילה של אדם, עוד נפילה. אני כמובן לוקח את הנהג וטס לשם", סיפר. "מבלי להגיע לאירוע אני כבר מכריז על אירוע רב נפגעים, מגיע לזירה. הזירה - זירה קשה מאוד, בלתי נתפסת, אני מזהה עשרות אנשים שוכבים ליד אנשים, ושוטרים לצד חיילים שמפנים אזרחים. אתה חייב להיות מקצוען. המחשבה היחידה שלי זה שאי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה".

הוא המשיך לתאר את התמונות הקשות. "במקביל - עצירה של עשרות אלפי אנשים בדרך למירון, פינוי של 250 פצועים, וכמובן השורות שמתמלאות בהרוגים, השוטרים שמקיאים והרבה בכי, הפרות סדר שהתפתחו במתחם הקבר", סיפר, "זה אירוע קשה מאוד, היו שם ילדים. אני חושב שאין דבר יותר קשה מלאבד אח, ילד, אבא. ליבי עם הפצועים, עם המשפחות שלא התאוששו. בסופו של דבר אני מפקד האירוע ואני לא יכול לשקוע במחשבות, הוריתי למפקד כיבוי אש והוריתי לו שכל הכבאים יהפכו לשוטרים, נאלצתי לפנות את הגופות לישיבה, במקום שיש מיזוג".

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון/פלאש 90, דוד כהן

באסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, שהתרחש בחגיגות הילולת הרשב"י בליל ל"ג בעומר, בלילה שבין 29-30 באפריל, נספו 45 גברים וילדים ונפצעו יותר מ-100 בני אדם. זאת, עקב מעיכה וחנק שנגרמו בשל צפיפות קשה באחד המעברים במתחם.

עוד באותו היום קיבל לביא, כמפקד מחוז צפון במשטרה, את האחריות לתקרית. "לילה טראגי. אני נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע, ומוכן לכל בדיקה", הצהיר. הוא זכה לגיבוי מהמפכ"ל.

ב-20 ביוני, אישרה הממשלה את הקמתה של ועדת החקירה לאסון. עמדת הממשלה הקודמת, ובמיוחד זו של ראשי המפלגות החרדיות, היתה נגד הקמת ועדת החקירה, אך ההמלצות על הקמתה הוכנסו להסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד תחת סעיף מיוחד. את ההצעה להקמת הוועדה הביאו לאישור הממשלה שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ ושר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

מלבד לביא, ועדת החקירה הזמינה למתן עדות את קודמו בתפקיד, ניצב בדימוס אלון אסור, את מנהל אתר ההילולה, אלי פריינד, את מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שווינגר ואת הממונה על מחוז הצפון במרכז לפיתוח המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully