וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט הבטיח לביידן: לא אנהל קמפיין פומבי נגד חזרה להסכם הגרעין עם איראן

28.8.2021 / 19:20

רה"מ הבהיר לנשיא כי הוא מתנגד לחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין, אך בניגוד לקודמו הוא מעוניין לפתור מחלוקות בהידברות ולא בעימותים תקשורתיים. הבית הלבן אמר לנציגי ארגונים יהודיים כי ביידן מתכוון לנהוג באותה דרך: "הנשיא יהיה קשוח אם צריך, אבל רק בשיחות פרטיות"

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישתם אתמול (שישי) בבית הלבן כי למרות שהוא מתנגד לחזרה אמריקנית להסכם הגרעין, הוא אינו מתכוון לנהל קמפיין פומבי בנושא כפי שעשה קודמו בתפקיד בנימין נתניהו - כך אמרו לוואלה! שני גורמים אמריקנים שעודכנו בפרטי הפגישה.

הגורמים ציינו כי בנט העביר את המסר הזה גם בפגישותיו עם שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ביום רביעי. לדבריהם, בנט אמר שהוא מאמין שהידברות בין ישראל לארצות הברית תביא לתוצאות טובות יותר. בבית הלבן העריכו מאוד את ההבטחה של בנט בנושא ואת נכונותו לנהל את הדיונים בנושא האיראני בשיח אינטימי.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וראש הממשלה, נפתל בנט בפתח פגישתם בבית הלבן 27 באוגוסט 2021. אב אוחיון י, לשכת העיתונות הממשלתית
לפתור את המחלוקות בדיונים ישירים. בנט וביידן, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, אב אוחיון י

הנשיא ביידן ובכירי ממשלו הם בוגרי העימותים החריפים בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לבין נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה בנושא הפלסטיני ובנושא האיראני. המחלוקות בין הצדדים הפכו פעמים רבות לקרבות בוץ תקשורתיים שהגבירו את המתיחות בין הצדדים ופגעו ביחסים. הדברים הגיעו לשיא במהלך הקמפיין שניהל נתניהו נגד הסכם הגרעין בשנת 2015 והנאום שנשא בקונגרס האמריקני.

במהלך פגישותיו עם הנשיא ושאר בכירי הממשל הסביר בנט כי הוא רוצה לנהל את היחסים עם ארצות הברית כפי שהוא מנהל את היחסים בתוך ממשלתו, ולפתור את המחלוקות בדיונים ישירים ולא בהודעות ותדרוכים באמצעי התקשורת. "למרות שיש מחלוקות, אני רוצה שנעבוד לפי כללים של כנות והגינות", אמר בנט לביידן לפי בכיר ישראלי שהשתתף בפגישה ביניהם.

עוד בוואלה!

ביידן ובנט בהצהרה משותפת: "אם הדיפלומטיה עם איראן תיכשל, נשקול אופציות אחרות"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אם יש משהו שמפריע - אל תלכו לתקשורת". בנט ובלינקן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בפגישה עם בלינקן סיפר בנט על האווירה בממשלתו וביקש גם כן ללבן מחלוקות בשיח ישיר ולא בתקשורת. "לא חשבתי שאמצא את עצמי בממשלה עם מרצ ועם מפלגה מוסלמית", אמר בנט לשר החוץ האמריקני. "זה קשה לתפעול אבל זה עובד. הפילוסופיה שלי היא שכאשר משהו מרגיז או מעצבן לא הולכים לתקשורת אלא מרימים טלפון ומדברים. ככה אני ארצה שאנחנו נעבוד. אם יש משהו שמרגיז אותכם או מפריע לכם - אל תלכו לתקשורת, אלא תרימו אלינו טלפון".

בכיר ישראלי אמר כי בנט הבהיר בשיחותיו עם בכירי הממשלה כי הוא מתכוון לעמוד בתקיפות על עמדותיו ועל האינטרסים הישראלים בנושא האיראני - אך לעשות זאת בשיחות שקטות ואינטימיות.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

להוריד את הדרמה

בבית הלבן רואים עין בעין עם בנט את הדרך בה יש לנהל את היחסים בין הצדדים וכיצד יש ללבן את המחלוקות. אחת היועצות הבכירות של הנשיא ביידן, ברברה ליף, שהשתתפה בכל הפגישות של בנט בוושינגטון, סיפרה בשיחה עם נציגי ארגונים יהודים אתמול אחר הצהריים כי אחרי חמש שעות שבילתה עם בנט היא מרגישה שמערכת היחסים יצאה לדרך בצורה טובה למרות המחלוקות בנושא האיראני והפלסטיני, כך לפי שני גורמים אמריקנים שהשתתפו בשיחת הטלפון.

השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
בנט הבהיר כי יעמוד בתקיפות על האינטרסים הישראליים. שיחות הגרעין בווינה/רויטרס

ליף אמרה לנציגי הארגונים היהודיים כי הנשיא מסכים עם בנט על כך שמערכת היחסים צריכה להיות "נטולת דרמות" וכי אפשר לא להסכים בשיחות פרטיות בלי לפוצץ את הנושא בתקשורת בכל פעם. לפי הגורמים שהשתתפו בשיחה, ליף הדגישה כי במהלך המלחמה האחרונה בעזה ביידן ניהל מגעים שקטים אינטנסיביים מול ראש הממשלה דאז נתניהו בלי עימותים בתקשורת והדבר הביא לתוצאה טובה.

לדבריה, ביידן מתכוון לנהוג באותה דרך גם עם בנט. "ביידן יאמר דברים בכנות ויהיה קשוח אם צריך, אבל רק בשיחות פרטיות, ולא בתקשורת", היא אמרה.

ההבנות בין הצדדים לגבי "כללי ההתנהגות" לניהול היחסים עדיין לא עמדו למבחן משמעותי. אבל בשבועות הקרובים עלול מבחן כזה להגיע - גם סביב אישור הבנייה בהתנחלויות שהתעכב מעט בגלל שביתת עובדי המנהל האזרחי וגם בסוגיית הקונסוליה האמריקנית לירושלים שתתפוס תאוצה אחרי העברת התקציב בחודש נובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully