וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו בדיקות חייבים לעשות, ומתי כל הכיתה תיכנס לבידוד? מה שצריך לדעת על מתווה החינוך

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 15:27

העומס בתחנות הבדיקה והשינויים עליהם החליטו משרדי החינוך והבריאות עוררו בלבול רב בציבור. באילו תנאים יתקיימו הלימודים מהבית, מה השוני בין המתווה הראשון לזה שאושר, והאם קיימת חובה להגיע עם תוצאות הבדיקות לבית הספר?

חרף ההתייצבות בנתוני התחלואה שפורסמו היום (חמישי), במשרד החינוך מציגים את החזרה ללימודים ב-1 בספטמבר כעובדה מוגמרת. קדמה לכך החלטת קבינט הקורונה לפתוח את הלימודים במועד, אלא אם יחול שינוי משמעותי בנתונים. אלא שלמרות אישור מתווה החזרה - בלבול רב נותר סביב סוגיית הבדיקות המקדימות והבדיקות הסרולוגיות, בשל שינוי מתכונתן.

המתווה האחרון שאושר, מחמיר יותר מזה שהוצג לראש הממשלה לפני יותר משבועיים, והוא כולל עוד כמה "שכבות הגנה". ולמרות זאת, עדיין אל ברור אם ההגנה הזו תעמוד במבחן המציאות ותצליח למנוע את ההדבקות בבתי הספר. באילו תוספות מדובר? ומה השתנה מאז המתווה המקורי? וואלה! עושה סדר.

חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
במשרד החינוך מציגים את החזרה ללימודים ב-1 בספטמבר כעובדה מוגמרת. חזרה ללימודים באפריל/ראובן קסטרו

1. הלימודים ייפתחו ב-1.9 בכל שכבות הגיל

מה ההחרגה? השוני הבולט ביותר בין המתווה הראשוני לזה שאושר הוא הגבלה בערים אלה לכך שאם פחות מ-70% מהתלמידים בכיתה יהיו מחוסנים - אזי הלימודים יתקיימו מהבית, ברשת. יותר מ-70%? הלמידה תתקיים בכיתות.

החרגה זו יכולה להיות בעייתית עבור תלמידים המתגוררים כיום ביישובים האדומים. אם בתיכונים שיעור המתחסנים עומד כיום על כ-80%, בחטיבות הביניים מדובר בשיעור המתחסנים נמוך באופן משמעותי - על פי נתוני משרד החינוך רק 50% מהתלמידים בגילאים 15-12 מחוסנים. המשמעות היא שבישובים האדומים הלימודים יתקיימו ברוב התיכונים, זאת לעומת חטיבות הביניים שיצטרכו ללמוד מרחוק. נזכיר כי גם שנת הלימודים הקודמת תלמידי החטיבות למדו בעיקר בזום.

בגני ילדים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים ימשיכו ללמוד כרגיל במסגרות. אם יתגלה חולה מאומת - הכיתה עוברת ללמידה מרחוק עד סיום הבידוד.

בכיתות ה'-ז' מנהלי מוסדות החינוך יעברו לתוכנית למידה תוך "צמצום מגעים" (למידה במרחבי למידה בשטח פתוח, למידה משולבת מרחוק, למידה בקבוצות קטנות). אם יתגלה חולה מאומת - הכיתה עוברת ללמידה מרחוק עד סיום הבידוד.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: לאור התחלואה הגבוהה - נחשוב מחדש על פתיחת שנת הלימודים

לכתבה המלאה
ילדים מתכוננים לחזרה ללימודים, פתח תקווה, 22 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
הלימודים ייפתחו ב-1.9 בכל שכבות הגיל/ראובן קסטרו

2. בדיקות סרולוגיות? רק ביישובים מוגדרים

מה השוני? הוחלט לצמצם את היקפן והן יהיו חובה רק ביישובים מוגדרים.

מבצע הבדיקות הסרולוגיות שהחל השבוע כבר הספיק להצטמצם למספר יישובים בהם התחלואה עולה על 12% מהתושבים. זאת בשל המספרים הנמוכים מהצפוי של התוצאות החיוביות בבדיקות אלו. מתוך כ-320 אלף תלמידים מכל רחבי הארץ עברו בדיקות סרולוגיות רק כ- 30 אלף קיבלו תוצאה חיובית, כך שהם זכאים לתו ירוק - כ-9% מהנבדקים. זאת, בעוד במשרד החינוך ציפו לנתונים גבוהים יותר פי שניים לפחות. בימיו הראשון של המבצע הסרולוגי נרשמו עומסים כבדים ותקלות מחשוב במקודם רבים. הורים עם ילדיהם המתינו זמן רב לעיתים בחוץ ובצפיפות.

על אף שהמבצע הופסק ברוב אזורי הארץ מי שהספיק לקבל תו ירוק המיוחל - זכה לפטור מבידוד. עם זאת, לא ברור מה תהיה התועלת של הפטור ככל שבכיתות ישנו מספר נמוך של ילדים עם תו ירוק.

פתיחת שנת הלימודים בבית שמש 9 באוגוסט 2021. דוברות עיריית בית שמש, אתר רשמי
פתיחת שנת הלימודים בבית שמש, החודש/אתר רשמי, דוברות עיריית בית שמש

3. חיסונים יינתנו במוסדות החינוך

מה השתנה? הסעיף שעורר קרבות פוליטיים בין משרד הבריאות לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אושר רק לאחרונה בקבינט, לאחר שהאחרונה דרשה שהנושא יאושר בקבינט. לבסוף נקבע כי התלמידים יחוסנו בשטח בתי הספר, בשעות הלימודים. זאת, כמובן, בכפוף לאישור ההורים

4. בדיקות מהירות (אנטיגן) לפני פתיחת הלימודים

ההורים מתבקשים להעביר הצהרה כי ילדם נבדק ונמצא שלילי לקורונה. מדובר בבדיקות עצמיות שתתבצע ביום פתיחת שנת הלימודים, התלמידים עד גיל 12 יידרשו להציג אישור הורים לביצוע בדיקת אנטיגן שתוצאתה שלילית. עם זאת, בהתאם לחוק חינוך חובה, לא תימנע כניסת התלמידים לבתי הספר ולגני הילדים שלא יבצעו את בדיקת הקורונה.

כ-40% מכלל המאומתים הם ילדים, ולפי נתוני התחלואה הנוכחיים, ברביעי הבא עלולים להגיע לבתי הספר ולגנים אלפי ילדים שנדבקו וכך להכניס עשרות אלפי תלמידים וצוות הוראה לבידודים כבר ביום הראשון. במשרד החינוך בונים על שיתוף הפעולה מצד ההורים בנוגע לבדיקות האנטיגן ומאמינים כי באמצעותן ניתן יהיה להקטין את מספר החולים שיגיעו ללימודים ב-1 בספטמבר בכ-70%. מדובר בהערכה אופטימית יחסית, משום שלא מדובר בבדיקה שהיא חובה.

כ- 2 מיליון ערכות אנטיגן כבר הגיעו לארץ ונמצאים בדרכן לרשויות. לפי משרד החינוך, כבר הבוקר החלה חלוקת הערכות בחלק מבתי הספר, היא תמשך בשבוע הבא.

חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
חזרה ללימודים ללא מתווה הקפסולות, בי"ס "אחד העם", פתח תקווה, 18 באפריל 2021/ראובן קסטרו

5. מתווה "התו הירוק" על צוותי ההוראה

התו יחול על הצוותים בגני ילדים ובבתי הספר, וכן על הצוותים המטפלים במערכת החינוך. מדובר בסעיף בעייתי על אף שנדמה כי הוא זוכה בינתיים בתמיכת הגופים המייצגים את המורים - ארגון המורים והסתדרות המורים. הבעייתיות שלו נובעת ממספר גבוה יחסית של מורים שלא התחסנו ולא החלימו מנגיף הקורונה, כ-37 אלף. מחלקם יסכימו לבצע בדיקה פעמיים בשבוע כדי להמשיך להגיע ללמד, אבל חלקם - לא. נושא שלילת השכר עבור המורים הסרבנים שלא מוכנים לבצע בדיקות נמצא כעת על שולחנו של המשנה ליועמ"ש רז נזרי והוא זה שיכריע בנושא. כך או אחרת, משרד החינוך יצטרך למצוא פתרונות בדמות מורים מחליפים במידה ויהיה בכך צורך.

6. פיילוט הכיתה הירוקה

במשרד החינוך יזמו פיילוט לפיו תלמיד שנמצא חיובי לנגיף ייכנס לכיתות, בעוד שאר התלמידים שבאו עמו במגע ישובו לספסל הלימודים יבצעו בדיקות מדי יום ובמשך שבוע. התוצאה שלילית? התלמידים ימשיכו להגיע ללימודים ולא יידרשו לבידוד.

במשרד החינוך אומרים כי "הפיילוט מתקיים על פי התכנית ועל פי התכנון". מדובר בפיילוט שהתחיל במגזר החרדי בתחילת אוגוסט ואמור להתרחב למגזר הערבי בחודש ספטמבר. עם זאת, נכון להיום הוא מתקיים בשני מוסדות חינוך בלבד והשאלה היא אם היקפו יספיק כדי להסיק מסקנות עבור כלל האוכלוסייה. בתאריכים 15.10-29.9 הפיילוט צפוי לעבור לכלל למגזר הכללי.

7. שגרת הלימודים בצל קורונה

מה השתנה: הגדרות ברורות לאופן שבו יתנהלו הלימודים במוסדות החינוך
המתווה כולל עטיית מסיכה במקומות סגורים (החל מכיתות א'), שמירת מרחק, אוורור כיתות הלימוד, הקפדה על ניקיון מרחבי הלמידה, שמירה על היגיינה אישית, הצגת תו ירוק בכניסה למוסד החינוכי מצד הורים, מורים וכל באי בית הספר והגן, פרט לתלמידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully