וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורים ארוכים ומחסור בציוד: הסיבות לכשלים במבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים

עודכן לאחרונה: 24.8.2021 / 21:00

גם ביום השלישי למבצע נמשכות הבעיות הרבות, כשברקע משרד הבריאות שוקל לבטל אותו לחלוטין. בפיקוד העורף מצביעים על הסיבות לכשלים ומתחייבים להשתפר. 5,000 חובשים נוספים גויסו, השרתים שקרסו יוחלפו והגישה כלפי הילדים תשתנה. "כבר ביממה הקרובה יהיה שינוי"

גם ביום השלישי למבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים נמשכות הבעיות הרבות, בין היתר תורים ארוכים שעלולים לגרום להדבקה, מחסור בציוד וחוסר היערכות. בינתיים, במשרד הבריאות שוקלים לבטל את המבצע לחלוטין.

בצל התקלות והביקורת החריפה שהתגלו במבצע, קצינים במילואים חשפו הבוקר כי אמש התקיימה הערכת מצב בפיקוד העורף והוצגו בה כמה מהפערים שגרמו לקשיים בבדיקות ולסרבול שלהן. כחלק מהפקת הלקחים, בוצעו כמה שינויים משמעותיים, בתקווה לשיפור משמעותי בתהליך.

התקלות נבעו בין היתר מעומס על השרתים של חברת "טארגט", המתמחה בבדיקות PCR, והתבקשה לסייע בבדיקות הסרולוגיות. כתוצאה מהעומס על השרתים וקריסת האפליקציה החלו הצוותים הרבים ברחבי הארץ לעבור לרישום ידני. בשל כך, הוחלט כי כבר ביממה הקרובה תוחלף החברה שמתעסקת בנושא.

מתחם הבדיקות הסרולוגיות לילדים, קרל נטר ירושלים, 22 באוגוסט 2021. שלו שלום, TPS
השרתים יוחלפו. מבצע הבדיקות הסרולוגיות, השבוע/TPS, שלו שלום

נוסף על כך, התברר כי הפערים והקושי לעמוד בלחץ של היקף הבדיקות נבע ממחסור בכוח אדם מיומן, כלומר חובשים, שכתוצאה ממנו לא היה מי שיבצע בדיקות לעומדים בתור. בפיקוד העורף ובמשרד הבריאות הבהירו בלילה לגורמים במשרד הביטחון כי גויסו 5,000 חובשים לעמדות הבדיקות הסרולוגיות ברחבי הארץ, וכי כבר ביממה הקרובה ניתן יהיה לראות שינוי.

פער נוסף שגרם לכשל בבדיקות נבע מכך שסרטון ההדרכה לחובשים לא תאם את ערכת הבדיקה שהגיעה מחו"ל, מה שגרם למספר גדול מאוד של בדיקות להיזרק לפח. בלילה, בוצעה התאמה בין סרטון ההדרכה לערכה המתאימה. גורם ביטחוני אמר לוואלה! כי "לקח זמן להבין את הבעיה בערכת הבדיקה וכשהיא התגלתה, הפער נסגר יחסית מהר על ידי הטמעת הסרטון החדש ובדיקה כפי שמצופה מהצוותים בעמדות".

עוד בוואלה!

מנכ"ל משרד הבריאות: "נשקול את ביטול הבדיקות הסרולוגיות"

לכתבה המלאה
מתחם הבדיקות הסרולוגיות לילדים, קרל נטר ירושלים, 22 באוגוסט 2021. שלו שלום, TPS
הגישה כלפי ילדים תשונה. בדיקות סרולוגיות השבוע/TPS, שלו שלום

עוד התברר כי חלק מהעמדות ברחבי הארץ לא נפתחו בזמן, למרות לוחות הזמנים עליהם התחייבו פיקוד העורף ומשרד הבריאות לציבור, מאחר והיה מחסור בציוד רפואי. לדברי אותם גורמים בוצעו השלמות ציוד וכבר היום יהיה ניתן לראות יותר עמדות כדי לעמוד בעומס.

פער נוסף שיצר עיכובים נבע מהגישה כלפי הילדים שבאו להיבדק. "כל ילד שהגיע לבדיקה ראה ילד יוצא בוכה או מפוחד, למרות שהבדיקה נעשתה במהירות וברגישות. לכן, הוחלט ליצור חציצה בין אלו שנכנסים ליוצאים מהבדיקה", הסביר קצין במילואים והוסיף כי "גם עצם הבדיקה והישיבה על כיסא בליווי הורים הייתה בעייתית בהתחלה. יש כאן תהליך למידה ומנסים לרכך את האווירה לילדים הנבדקים באמצעות ארטיקים ודברים נוספים".

יחד עם זאת, הדגישו גורמי ביטחון וקצינים במילואים כי הפערים שהתגלו הוגדרו כחבלי לידה של מבצע בזק. ולראייה, לדבריהם, רק אתמול נבדקו למעלה מ-100,000 ילדים.

בדיקות סרולוגיות לילדים, בית אבא חושי חיפה, 22 באוגוסט 2021. ללא, אתר רשמי
"הילדים איבדו את הסבלנות". בדיקות סרולוגיות בחיפה, השבוע/אתר רשמי, ללא

אניה, אם לשניים ממיתר, סיפרה לוואלה! על החוויה במתחם הבדיקות אתמול: "היינו צריכים להזמין תור דרך האפליקציה, אך היא לא עבדה. לאחר הרבה מהמורות הצלחנו לקבוע תור ל-17:30. חצי שעה לפני כן קיבלנו הודעה שנגמרו הבדיקות. הגענו בכל זאת למתחם הבדיקות, ואמרו לנו לחזור עוד שעה וחצי".

"כשחזרנו התחיל מלא בלאגן, כי הרבה לא הספיקו את התור שלהם. הילדים איבדו את הסבלנות והתחילו צעקות ובכי היסטרי מכל צד", סיפרה אניה. "פתאום אחד המילואימניקים שהיה שם החל לצעוק 'אם אתם לא מתרחקים אני מבטל את הבדיקות להמשך הערב'".

"רק בשעה 21:00 הגיע תורנו לבדיקה. היו שני חיילים, החייל לקח את הבדיקה והחיילת כתבה את הפרטים שלנו על איזה פתק מאולתר באופן ידני", תיארה האם, שטרם קיבלה תשובות. גם אם נקבל תוצאות חיוביות, אחרי כל התהליך הזה האמינות שלהן לא נראית לי מדייקת. תמיד חשבתי שהצבא צריך לנהל את כל הפנדמיה הזאת, אחרי מה שראיתי הבנתי שאין לו יכולת לעשות את זה. לחיילים בכלל לא היה אכפת והמילואימניקים פשוט שתו קפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully