וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דן בשחרור רומן זדורוב למעצר בית; ההכרעה - לא לפני יום שלישי

עודכן לאחרונה: 20.8.2021 / 12:36

למרות החלטת המחוזי לשחררו למעצר בית, הפרקליטות דרשה להשאיר את זדורוב מאחורי סורג ובריח במהלך משפטו החוזר בגין רצח תאיר ראדה בקצרין ב-2006, וכעת העליון יכריע. אם הערר יידחה, הוא צפוי לצאת מהכלא לאחר 15 שנים

בית המשפט העליון דן היום (שישי) בערר שהגישה פרקליטות המדינה, לפיו אין לאפשר לרומן זדורוב לצאת למעצר בית באיזוק אלקטרוני. אם השופט יידחה את הערר של הפרקליטות, זדורוב ישוחרר למעצר בית כ-15 שנה אחרי שנעצר, הורשע ונשלח למאסר עולם.

בערעור תדרוש הפרקליטות להשאירו במעצר מאחורי סורג ובריח במהלך ניהול המשפט החוזר, בטענה כי נשקפת ממנו מסוכנות ובשל חשש מבריחתו. בדיון, שיתנהל בפני השופט אלכס שטיין, זדורוב עצמו לא ינכח פיזית, אלא ישתתף בשיחת וידאו.

בפתח הדיון הודיע השופט אלכס שטיין כי ההכרעה בעניינו של זדורוב לא תתפרסם לפני יום שלישי. הצדדים הסכימו שהמעצר יוארך עד להחלטה. "ההחלטה תפורסם בצינורות המקובלים. יכול להיות שזה יקח עוד כמה ימים מעבר ליום שלישי כי יש כאן כמה מורכבויות", ציין השופט.

בערר, שהוגש באמצעות עו"ד איתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, נכתב כי המדינה סבורה שגם בשלב זה קיימות ראיות כבדות משקל נגד זדורוב. בחינת הראיות האלה מול הראיות החדשות שהביאו להחלטה על קיום משפט חוזר, נטען, לא שינתה את מארג הראיות הכללי ולא מצדיקה את השינוי באופן מעצרו. לטענת הפרקליטות, עצם ההחלטה על קיום משפט חוזר אינה מערערת על הראיות הקודמות, כפי שהסיק בית המשפט המחוזי, וכי על בית המשפט יהיה לבחון את משקל הראיות החדשות בלבד.

בווידאו: דיון ערר הפרקליטות בשחרור רומן זדורוב/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

השופט שטיין פנה לנציג המדינה, עו"ד איתמר גלבפיש, וביקש ממנו להתייחס בטיעונים שלו להחלטה של שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, שהורה על המשפט החוזר. "אדוני צריך לצאת מנקודת הנחה שאנחנו לא בסיטואציה רגילה אלא בסיטואציה של משפט חוזר שיש בו פוטנציאל לזיכוי", אמר.

גלבפיש השיב כי לא ניתן להסתכל רק על עצם ההחלטה לקיים משפט חוזר, אלא גם על השאלה מה הראיות שעליה ההחלטה מתבססת. "בכל תיק של משפט חוזר יש ראיה חדשה שמתווספת על הראיות לכאורה. השאלה היא מה המשקל של ההחלטה השיפוטית. אי אפשר למצוא בהחלטה של השופט מלצר אמירה כי מדובר בראיה שמשנה את התוצאות של המשפט החוזר. אם בית המשפט היה יכול, היה מסתפק בבירור דיוני בין חוות הדעת של המומחים. זה מה שיש לנו כאן - יש חוות דעת על הנעל". גלבפיש הדגיש כי ההחלטה של מלצר מדברת "על היתכנות של ספק - זה סטנדרט נמוך יותר ממה שאנחנו מכירים מהחלטות קודמות לקיומו של משפט חוזר, זו עמדתנו".

עוד בוואלה!

ביהמ"ש אישר את תנאי מעצר הבית של רומן זדורוב; הפרקליטות צפויה לערער

לכתבה המלאה
רומן זדורוב בערער המדינה על ההחלטה לשחרר אותו למעצר בית 20 אוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישוחרר היום מהכלא? זדורוב/פלאש 90, יונתן זינדל

השופט שטיין חזר שוב ושוב על שאלת החפות שעומדת לזכותו של זדורוב: "איך אתם מתמודדים עם החשש של כליאת שווא? אנחנו מאריכים מעצרים עד שנתיים בלי לזוז באי נחת בכסא, אחר כך זה הופך לשלוש שנים, חמש שנים - פה אני כבר לא מקבל את זה. יש ניהול סיכונים בהחלטות מהסוג הזו".

גלבפיש השיב: "הסיפור הוא איזונים. לדוגמה התיק של דני אייזן (שהורשע בהריגת בנו התינוק ובעקבות משפט חוזר הורשע בעבירה קלה יותר, י"פ) שלא היתה הצדקה להשאיר אותו במעצר. פה אנחנו במקום אחר, אנחנו נמצאים בתיק, נקודת המוצא היא מסוכנת- קשה לחלוק על כך".

גלבפיש עוד הדגיש כי קיימות שתי עילות להארכת מעצרו של זדורוב עד תום ההליכים: החשש כי הוא ימלט מהארץ מפני שצפוי לו מאסר עולם, וכן החשש ממסוכנות שנשקפת ממנו. "זה אדם שנמצא אשם בעבר ויש ראיות לכאורה נגדו. זה אדם שרצח לכאורה ילדה באופן אקראי בשירותי בית ספר באמצע היום החשש הוא שהנאשם לא ישלוט בעצביו ויפגע בילדה אחרת".

השופט שטיין ניסה להבין כיצד התנאים הקשוחים לשחרורו של זדורוב לא מספיקים - ערבויות כספיות, הפקדת דרכונים ואיזוק אלקטרוני. לכך גלבפיש השיב: "איזוק אלקטרוני לא הרמטי לא מונע ממנו מפגש עם אנשים, הוא מחזיר אותו לקהילה, לקצרין. הוא יכול לנקוט באלימות ואנחנו פוחדים פחד של ממש שהוא יפגע באחרים".

ערער המדינה על שחרור זדורוב למעצר בית 20 לאוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חזר שוב ושוב על שאלת חפותו של זדורוב. שופט העליון שטיין בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

גלבפיש תקף את החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שלטענתו לא התמודד עם שאלת המסוכנות של זדורוב. "בית המשפט לקח את שתי ההחלטות של רוצחי דני כ"ץ והשליך מהן על זדורוב. אבל רוצחי דני כץ היו בחופשות בזמן ההחלטה אפילו לשיטת המדינה לא היה חשש לבריחה ולא למסוכנות. לכן בית המשפט שגה".

עו"ד ירום הלוי, המייצג את זדורוב, הגיב וטען כי לא מדובר בחוות דעת שוליות: "הראיות שהובילו להחלטה של משפט חוזר הן ראיות הן ראיות של זיכוי עם סימן קריאה. בארבעת המשפטים החוזרים עד היום, המשפט הזה הוא בראש מצעד הפזמונים. זדורוב מתנהג טוב בכלא. הוא עובד בכלא. בפרקליטות טוענים שיש ריב של מומחים. אני אומר שיש תמימות דעים בין כל המומחים. לגבי הראיות המדעיות החדשות, הכל יתרכז לידי מחלוקת בדיון ארוך בעליון בפני השופט מלצר".

"אנחנו לא בשבלונה. כל תיק לגופו. אל לנו להיתפס לשבלונות. למה לא יכול להיות שהוא לא צריך לעבור תזכיר מבחן? לעניות דעתי למדתי את בית המשפט הנכבד שלא תהיה תרומה לשירות המבחן. להחלטה של כבודו הוא לא יתרום דבר, חוץ מעיכוב אפשרי של מרשי", הוסיף הלוי.

ערער המדינה על שחרור זדורוב למעצר בית 20 לאוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"המשפט הזה הוא בראש מצעד הפזמונים", עו"ד הלוי/פלאש 90, יונתן זינדל

בדיון האחרון שנערך בפניו, ביום רביעי האחרון, השופט עראפת טאהא אישר את ההסדר, לאחר שבדיון קודם כבר אישר לשחרר את זדורוב למעצר בית. עם זאת, ההחלטה לשחררו הושהתה למשך 48 שעות, בהן הפרקליטות הגישה את הערר.

עורכי דינו של זדורוב הציגו במהלך הדיון השבוע את בני המשפחה שאמורים לפקח על שהותו במעצר בית, בהם אשתו אולגה ואמה, ובהמשך הוצגה בפני בית המשפט חוות הדעת של מינהלת האיזוק האלקטרוני בנוגע לפיקוח שיוטל על זדורוב, באמצעי שינטר באופן רציף את נוכחותו בדירת הוריה של אשתו - המיקום שנקבע כדירה בה ישהה במעצר - וכן הערבויות שזדורוב נדרש להציג.

במקביל לדיון שהתקיים השבוע, השופט אשר קולה שיעמוד בראש ההרכב שינהל את המשפט החוזר, מתח ביקורת על הבקשה שהגישה הפרקליטות למתן ארכה של חודש להגשת כתב אישום מתוקן נגד זדורוב ולהשלמת פעולות החקירה, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת הורה למדינה להשלים את הפעולות עד ל-18 באוגוסט. יחד עם זאת, אמר כי יחכה לתגובת הסנגור לפני ההחלטה.

אשתו של רומן בערער המדינה על שחרור זדורוב למעצר בית 20 לאוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
אולגה זדורוב בעליון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

משפט חוזר - 15 שנה אחרי הרצח

תאיר ראדה נרצחה בתוך תא שירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין ב-6 בדצמבר 2006. כמעט שלוש שנים אחר כך, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב, אזרח זר ותושב קצרין, ברצח הנערה. הכרעת הדין פרשה מארג ראיות צפוף שהביא להרשעתו.

אולם, מאז המשיכה הפרשה להעסיק את התקשורת ואת דעת הקהל, ולמרות הכרעת הדין הנחרצת - שבה מערכת המשפט לדון בה עוד מספר פעמים ולהשאיר את ההרשעה על כנה. זדורוב, שעבד בעבודות ריצוף בבית ספרה של ראדה, נעצר מספר ימים אחרי הרצח, הודה ברצח ואף שיחזר אותו. אחר כך חזר בו מהודאתו, ועם התמשכות המשפט הצליחה ההגנה לעורר ספקות בקרב הציבור כי זדורוב הוא אכן הרוצח.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
נרצחה ב-2006. תאיר ראדה/ג'יני

בהמשך, הציגה ההגנה שתי חוות דעת חדשות, שבעקבותיהן הורה בית המשפט העליון כי על בית המשפט המחוזי לבחון את אותן חוות דעת שעסקו בסוג הסכין בו נרצחה ראדה, ובסוגיית הסימנים על מכנסי הנרצחת - שלפי חוות דעת מומחה התביעה מדובר היה בסימני סוליות נעליו של זדורוב.

בית המשפט המחוזי בחן את חוות הדעת, והחליט בסופו של יום להותיר את ההרשעה על כנה. עם זאת, צוות ההגנה של זדורוב ערער שוב לבית המשפט העליון וגם הפעם הורשע זדורוב ברצח - אך הפעם ההרשעה היתה בדעת רוב. השופטים יצחק עמית וצבי זילברטל הרשיעו את הנאשם, בעוד השופט יורם דנציגר זיכה אותו מחמת הספק.

לפני שנה הגיש זדורוב ערעור נוסף לבית המשפט העליון וכאמור, לפני כחודשיים קבע שופט העליון מלצר כי יש לערוך לזדורוב משפט חוזר. המשפט יתחיל במחצית הראשונה של חודש אוקטובר, וייערך ברציפות במשך כשנה בפני השופטים אשר קולה, דני צרפתי ותמר נסים שי. לפני כן, באמצע חודש ספטמבר, יתקיים בבית המשפט המחוזי דיון מכין לקראת המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully