וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נכנעו כמו כבשים": כך הנדס טליבאן את קריסת ממשלת אפגניסטן

19.8.2021 / 19:33

הרבה לפני הישגי השבוע האחרון, שהפתיעו גם את אנשי הארגון, טליבאן כבר הניח את הבסיס לניצחונו. השיטה: טיפוח יחסים עם גורמים פוליטיים וצבאיים באפגניסטן, פעילות מתחת לרדאר וסדרה של רציחות ממוקדות של אנשי ביטחון אפגנים. "רצו להביא לקריסה פוליטית"

לקח לטליבאן ימים ספורים בלבד לשטוף את ערי אפגניסטן ולתפוס שטחים שהם לא שלטו בהם עדיין, וזאת כמעט ללא התנגדות.

על אף שהרבה נעשה כדי למוטט את הצבא האפגני, ריאיונות עם מנהיגיו של ארגון הטרור, פוליטיקאים אפגנים ודיפלומטים אחרים מצביעים על כך שהתנועה האסלאמית הניחה את הבסיס לניצחונה הרבה לפני אירועי השבוע האחרון.

במשך חודשים אמרו המורדים שהם טיפחו מערכות יחסים עם גורמים פוליטיים וצבאיים ברמה נמוכה כמו גם עם זקני השבטים, בזמן שהם מתכוננים למאבק קשה על שליטתם מחדש על אפגניסטן.

לוחמי טליבאן בלשכת הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. AP
לוחמי הארגון בלשכת הנשיאות בקאבול/AP

זה, בשילוב עם הנסיגה של כוחות אמריקניים מאפגניסטן, כ-20 שנה לאחר התבססותם שם, ניפץ את האמון בממשל הנתמך על ידי המערב בקאבול, ועודד אנשים לערוק.

"טליבאן לא רצה להילחם בקרבות", אמר אספנדיאר מיר, אנליסט ביטחון בדרום אסיה המזוהה עם אוניברסיטת סטנפורד. "במקום זאת הם רצו לגרום לקריסה פוליטית". מהירות ההישגים של טליבאן הפתיעה אפילו אותם. בשבוע שעבר ערים ועיירות נפלו כמו דומינו, אפילו בצפון המדינה שבה טליבאן באופן מסורתי חלש יותר, והשיא הגיע בכיבוש הבירה קאבול.

מפקד טליבאן במחוז מרכז גזני אמר כי ברגע שכוחות הממשלה יכלו לראות את ארצות הברית סוף סוף עוזבת, ההתנגדות התפוררה. תוך שבוע בלבד נפלו כל הערים הגדולות באפגניסטן, מקונדוז בצפון ועד קנדהאר בדרום. "זה לא אומר שהמנהיגים האפגנים האלה שנכנעו לנו השתנו, זה בגלל שלא היו יותר דולרים", אמר והתייחס לתמיכה כלכלית שקיבלה הממשלה והצבא מהמערב במשך כמעט שני עשורים. "הם נכנעו כמו עזים וכבשים", הוסיף.

עוד בוואלה!

טליבאן הרג מפגינים, נשיא אפגניסטן המודח נמלט לאמירויות

לכתבה המלאה
בווידאו: מנהיג טלביאן שב לאפגניסטן אחרי 20 שנה בגלות/צילום: רויטרס

הנשיא הנתמך על ידי המערב, אשרף גאני, ברח לחו"ל ורוב חברי הממשל האחרים הסתתרו ואי אפשר ליצור עמם קשר. שר ההגנה של גאני עצמו מתח ביקורת על כניעתו.

בדוח של חברת SIGAR, מטעם הקונגרס, ושנועדה לפקח על משימת ארצות הברית באפגניסטן, נכתב כי באזורים מסוימים כוחות אפגניים התנגדו במידה מסוימת, "בעוד שבאחרים הם נכנעו או ברחו באי סדר".
מולא עבדול גאני באראדר, אחד מאדריכלי הניצחון העיקריים כראש המשרד הפוליטי של טליבאן בדוחא, אמר כי מדובר בניצחון שהגיע באופן בלתי צפוי. "הגענו לסיטואציה שמעולם לא צפינו אותה".

לוחמי טליבאן עומדים מחוץ למשרד הפנים בקאבול, אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. רויטרס
לוחמי טליבאן מחוץ למשרד הפנים בקאבול/רויטרס

טליבאן העדיף להפיץ פחד בערים באמצעות פיגועי התאבדות

לאחר שהודח מהשלטון על ידי ארצות הברית ב-2001, טליבאן נבנה בהדרגה מחדש, כשמדיניותו הייתה להימנע ממפגשים גלויים בהיקפים גדולים, כל עוד הצבא האמריקני היה לצד הצבא האפגני. במקום זאת הם העדיפו להרים מרכזים מרוחקים ומחסומים מבודדים ולהפיץ פחד בערים באמצעות פיגועי התאבדות.

בינתיים, הם השתלטו על אזורים פרובינציאליים רבים עם בתי משפט ומערכות מס משלה.

לאורך כל ההתקדמות שלו הצליח הארגון לשמר חזית מאוחדת בין ההנהגה הפוליטית שלו ללוחמים ברחבי הארץ. "ראשי האבטחה שלנו ובכירי ועדות אחרות, כולם ממוצא אתני", אמר דובר טליבאן בדוחא סוהיל שאהין. "זו הסיבה שהם הצליחו לקחת את כל המחוזות האלה למרות משא ומתן ושיחות".

כלי נשק שתפס טליבאן בעיר הראת, אפגניסטן, 13 באוגוסט 2021. טוויטר, צילום מסך
כלי נשק שנפתסו ע"י טליבאן בעיר הראת/צילום מסך, טוויטר

בדרך לשלטון, טליבאן ביצע סדרה של רציחות והשתלטות על כפרים

ברגע שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר את ההסכם עם טליבאן שנחתם על ידי הממשל הקודם בוושינגטון, המערכה הארוכה במחוזות של הארגון לאורך השנים השתלמה ודי במהירות.

למרות הסכמי שלום שנחתמו לקראת הנסיגה האמריקנית, מפקדים אמריקנים וסוכנות הביון של ארצות הברית הצביעו על סימנים ברורים שטליבאן הגביר את ההתקפות על מרכזים מחוזיים, וחיפשו לנתק כבישים מרכזיים כהכנה לתקיפה של ערים פרובינציאליות.

בנוסף, סדרה של רציחות ממוקדות של אנשי ביטחון מרכזיים באפגניסטן לרבות טייסים בוצעה "במטרה להחליש את המורל ולערער את אמון הציבור בממשלה", אמר המפקח הכללי של משרד החוץ בדוח.

לאחר שהשתלטו על שטחים של אזורים כפריים נידחים, הבטיחו טליבאן גם את תפיסתם בעמדות בגבול, ובכך ניתקו מקור הכנסה ממשלתי ותמיכה משבטים מקומיים שהממשלה גבתה מהם באופן מסורתי נתח מהיטלי המכס בתמורה לנאמנותם.

האסטרטגיה החלישה את הממשלה בראשותו של גאני, אקדמאי בעל הכשרה מערבית המגובה על ידי וושינגטון, אך עם מעט תמיכה עממית מחוץ לקאבול ויחסים גרועים אפילו עם כמה ממפקדיו שלו.
לאחר שנמלט מהארמון ביום ראשון, שר הביטחון שלו, הגנרל ביסמילה מוחמדי, צייץ כי הנשיא "קשר את ידינו מאחורי גבנו ומכר את ארצנו".

גאני שהסתמך על תמיכתם של מנהיגים שגייסה ארצות הברית כדי להביס את הטליבאן בשנת 2001, כללו את עטה מוחמד נור, מושל מחוז בלך לשעבר, ומנהיג אתני אוזבקי ראשיד דוסטום. אך בעת שטליבאן הגיעו לעיר מזר-א-שריף, השניים ברחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully