וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאבול ביום שאחרי כיבוש טליבאן: הרוגים בנמל התעופה, הרחובות נטושים

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 20:02

צבא ארה"ב ירה באוויר כדי להרחיק את המוני האזרחים הנואשים לברוח מאפגניסטן. לפחות 5 אנשים נהרגו בכאוס, בהם שני חמושים. ברחובות העיר שורר שקט מתוח, והתושבים נערכים למשטר החדש. "בדקתי עם אשתי אם יש מספיק בורקות עבורה ועבור הבנות"

בווידאו: אלפים מנסים להימלט מקאבול נתלים על מטוס/תיעוד גולשים שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

רחובות קאבול היו נטושים הבוקר (שני), יום אחרי שלוחמי טליבאן השתלטו על בירת אפגניסטן ללא קרב, בעוד שבנמל התעופה הבינלאומי בעיר נרשמו כאוס ומהומה ולפחות חמישה הרוגים בכמה תקריות. לפי גורם אמריקני, בין ההרוגים שני חמושים. לא ברור אם יתר ההרוגים נפגעו מירי או מהעומס הרב על שער היציאה היחיד מהמדינה, שעליו צבאו אלפי אזרחים החוששים מעליית הארגון האסלאמיסטי הקיצוני.

גורם אמריקני אחר אמר מוקדם יותר כי הכוחות האמריקניים, שנשלחו לאבטח את הפינוי של הדיפלומטים מקאבול ושולטים על נמל התעופה, נאלצו לירות באוויר כדי למנוע מהאזרחים לעלות על טיסות צבאיות. הגורם אמר כי הטיסות הצבאיות נועדו אך ורק לפינוי דיפלומטים ועובדי שגרירות.

בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו מאות אנשים נוהרים לעבר הטרמינל עם חפציהם כשברקע נשמעו יריות. בתיעודים אחרים נראו אזרחים נאבקים להשיג מקום באחד המטוסים שעל מסלול ההמראה.

המראות הללו חיזקו את התחושה בקרב רבים באפגניסטן כי ארצות הברית נטשה אותם, אחרי 20 שנות מלחמה בטליבאן שהסתיימו במפלה צבאית מהדהדת. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סופג אש מכל הכיוונים בשל החלטתו לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה האמריקנית, אך הוא התעקש שהכוחות האפגניים היו צריכים להילחם על ארצם.

מטוס אפגניסטן בקאבול 16 באוגוסט 2021. מתוך טוויטר, אתר רשמי
אזרחי אפגניסטן רצים אחרי מטוס של ארה"ב, היום/אתר רשמי, מתוך טוויטר

תושבים בבירה סיפרו כי משרדי הממשלה נותרו ריקים הבוקר, והרובע הדיפלומטי ווזיר אכבר חאן היה נטוש ברובו. כמעט כל הדיפלומטים הזרים ומשפחותיהם עזבו כבר את העיר או נמצאים בנמל התעופה וממתינים לטיסה. עם זאת, כמה מדינות ממשיכות בפעילות שלהן כרגיל, בהן רוסיה, טורקיה ואיראן.

הרובע הדיפלומטי היה אחד המבוצרים ביותר בעיר, אך עמדות בידוק רבות לא היו מאוישות היום. חלק מהנהגים יצאו מהמכוניות שלהם כדי להסיר את המחסומים לפני שהמשיכו בנסיעתם.

"זה מוזר לשבת כאן ולראות רחובות ריקים, בלי שיירות דיפלומטיות עמוסות במכוניות גדולות ומקלעים", אמר גול מוחמד האקים, אחד האופים המוכרים ביותר בעיר. "אני אהיה כאן כדי לאפות לחם, אבל ארוויח מעט מאוד כסף. המאבטחים היו חברים שלי, והם הלכו".

הוא לא קיבל הבוקר לקוחות חדשים, והוא עדיין מחמם את התנור שלו בציפיה לבואם. "הדאגה הראשונה שלי הייתה לגדל את הזקן שלי ואיך לגדל אותו מהר", אמר. "גם בדקתי עם אשתי אם יש מספיק בורקות עבורה ועבור הבנות".

לוחמי טליבאן עומדים מחוץ למשרד הפנים בקאבול, אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. רויטרס
השלימו את כיבוש המדינה בתוך קצת יותר משבוע. לוחמי טליבאן מחוץ למשרד הפנים בקאבול, היום/רויטרס

בזמן שלטון טליבאן הקודם בין 1996 ל-2001, הגברים לא הורשו לגלח את זקנם והנשים נדרשו לכסות את הפנים ואת גופן בציבור ונערות לא הורשו ללכת לבתי הספר. רבים חוששים שההתקדמות שנעשתה בשני העשורים האחרונים בתחום זכויות הנשים יימחקו במהירות, למרות הבטחות טליבאן שהוא יאפשר להן ללכת לעבודה.

הבוקר תועדו נערות הולכות לבית ספר בקאבול, אך עדיין לא ברור כיצד ייראה המשטר החדש שטרם התבסס רשמית.

ברחוב "העוף" בעיר, שהיה אהוב על תיירים מערביים בשנות ה-70, חנויות השטיחים, עבודות היד, התכשיטים ובתי קפה קטנים היו סגורים היום. שרזד קרים סטנכזאי, בעלי חנות שטיחים ובגדים, אמר כי הוא החליט לישון בתוך החנות הסגורה שלו כדי להגן על הסחורה.

"אני בהלם מוחלט", אמר. "פחדתי מהכניסה של טליבאן, אבל זה ש(הנשיא) גאני עזב את כולנו במצב הזה, זה הדבר הכי גרוע". לדבריו, "איבדתי שלושה אחים בתוך שבע שנים במלחמה הזאת, ועכשיו אני צריך להגן על העסקים שלי".

הוא אמר כי הוא לא יודע מאין יגיעו הלקוחות הבאים. "אני יודע שלא יהיו עוד זרים שיגיעו עכשיו לקאבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully