וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן: המלחמה באפגניסטן הסתיימה; הארגון הניף את דגלו בארמון בקאבול

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 6:11

לוחמי הארגון השלימו את ההשתלטות על בירת אפגניסטן, וכינסו מסיבת עיתונאים ממקום מושבו של הנשיא הנמלט גאני. ארה"ב הודיעה כי כל אנשי השגרירות פונו בבטחה אל שדה התעופה בקאבול. גאני: "עזבתי כדי למנוע שפיכות דמים". טליבאן: רוצים לפתח קשרים עם הקהילה הבינלאומית

אנשי טליבאן טענו הלילה (שני) כי המלחמה באפגניסטן הסתיימה, שעות לאחר שהניפו את דגל הארגון בארמון הנשיאות בקאבול, עם השלמת כיבוש בירת אפגניסטן והמדינה כולה. בין הלוחמים שנכנסו לארמון היו כמה חמושים ברובי M-16 אמריקניים, ולפי רשת אל-ג'זירה, שקיבלה גישה בלעדית למקום, אחד הבכירים בטליבאן שישב לשולחן הנשיאות הוחזק בעבר במתקן הכליאה האמריקני בגואנטנמו.

בד בבד, הנשיא הנמלט אשרף גאני הגיב הערב לראשונה על בריחתו מהמדינה וכתב בפוסט בפייסבוק כי החליט לעזוב "על מנת למנוע עימותים שיגררו שפיכות דמים". גאני לא מסר פרטים על מיקומו. עם זאת, רשת "אל-ג'זירה" דיווחה מפי שומרו האישי של הנשיא כי הוא, אשתו, הרמטכ"ל והיועץ לביטחון לאומי נמצאים בטשקנט שבאוזביקסטן.

בתוך כך, נמשכים מאמצי הפינויים של אזרחים, עובדי שגרירות ודיפלומטים מערביים מאפגניסטן. משרד החוץ האמריקני מסר הלילה כי כל אנשי השגרירות האמריקנית בקאבול פונו בבטחה וכי הם נמצאים בשדה התעופה הבינלואמי חמיד קרזאי. "שדה התעופה מאובטח על ידי צבא ארצות הברית", אמר בהצהרה דובר משרד החוץ, נד פרייס.

לוחמי טליבאן בארמון הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. אל-ג'זירה, צילום מסך
כבשו את הארמון בקאבול. לוחמי טאליבן הערב/צילום מסך, אל-ג'זירה

דובר המשרד הפוליטי של טליבאן, מוחמד נאיים, אמר בריאיון לרשת אל-ג'זירה שהמלחמה באפגניסטן הסתיימה וכי צורת המשטר שתתקיים במדינה תתבהר בקרוב. "אנו מוכנים לקיים דיאלוג עם כל הבכירים האפגנים ונבטיח להם את ההגנה הנדרשת", אמר. לדבריו, הארגון יספק ביטחון לאזרחים ולגופים דיפלומטים. הוא הוסיף כי טליבאן מתייחס ברצינות לכל צעד ומעוניין בהשגת שלום עם כל הצדדים.

נאיים ציין כי הארגון לא לקח בחשבון את אפשרות הימלטותו מהמדינה של הנשיא גאני וכי "אפילו אלו הקרובים אליו לא ציפו לכך". עוד אמר כי טליבאן קוצר את פירות המאמצים וההקרבה שהשקיע במשך 20 שנה. "הגענו למה שחיפשנו, שהוא החופש של המדינה שלנו והעצמאות של העם שלנו".

"אף אחד לא ישתמש באדמות שלנו כדי לפגוע באף אחד, ואנחנו לא רוצים לפגוע האחרים", אמר נאיים. "אנחנו לא חושבים שכוחות זרים יחזרו שוב על ניסיונם הכושל באפגניסטן", הוסיף, וציין כי הארגון לא רוצה להיות מבודד אלא לפתח את קשריו עם הקהילה הבינלאומית. "אנו מבקשים מכל המדינות והישויות לשבת איתנו כדי לפתור כל בעיה". עוד אמר כי הארגון מכבד את הזכויות והחופש של נשים ומיעוטים לאור חוקי השריעה.

עוד בוואלה!

נשיא אפגניסטן נמלט מהמדינה, טליבאן השתלט על ארמון הנשיאות בקאבול

לכתבה המלאה
בווידאו: לוחמי טליבאן בדרכם לארמון הנשיאות בקאבול/מערכת וואלה!

מחלקת המדינה והפנטגון הודיעו כי כוחות של צבא ארצות הברית ישתלטו על התנועה במרחב האווירי בשדה התעופה בקאבול וירחיבו את האבטחה במקום, "כדי לאפשר יציאה בטוחה של אנשי ארצות הברית ובעלות הברית מאפגניסטן באמצעות טיסות אזרחיות וצבאיות". עוד נמסר כי הפנטגון אישר ל-1,000 חיילים נוספים לסייע בפינויים מקאבול של אזרחים אמריקנים ואפגנים שעבדו עבורם. לדברי בכיר אמריקני, רוב הדיפלומטים המערביים כבר עזבו את קאבול.

בתוך כך, יותר מ-60 מדינות פרסמו הודעה משותפת לפיה יש לאפשר לאפגנים ולאזרחים בינלאומיים לעזוב את אפגניסטן אם הם מעוניינים בכך, והוסיפו כי יש להשאיר את שדות התעופה ומעברי הגבול פתוחים. הממשל בארצות הברית ומדינות כמו אוסטרליה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, קוריאה הדרומית, קטאר ובריטניה אמרו בהצהרה המשותפת כי "אלו שבעלי תפקידי כוח וסמכות ברחבי אפגניסטן נושאים באחריות להגנה על חיי אדם ורכוש, ולשיקום מידי של הביטחון והסדר האזרחי". עוד נאמר כי "לעם האפגני מגיע לחיות בתחושת מוגנות, ביטחון וכבוד. אנו בקהילה הבינלאומית מוכנים לסייע להם".

מחר, צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להיפגש עם דיפלומטים אפגנים. בינתיים, נמשכים חילוצי האזרחים הזרים שנקלעו להפיכה. צרפת הודיעה כי תשלח בלילה שני מטוסי תובלה לאיחוד האמירויות, עבור פינוי אזרחיה שנמצאים באפגניסטן.

בתוך כך, טורקיה הודיעה כי השגרירות שלה בבירה קאבול תמשיך לפעול: "עשינו את ההכנות הדרושות עבור אזרחינו שמעוניינים לעזוב את המדינה", אמר שר החוץ הטורקי.

חייל אפגניסטני ברחובות עיר קאבול אפגניסטן, 15 באוגוסט, 2021. רויטרס
עיר הבירה נכבשה. חייל אפגני בקאבול, היום/רויטרס

מוקדם יותר, בכירים בטליבאן, שכבש את רוב שטחי המדינה בימים האחרונים, דחו את הרעיון של הקמת ממשלת מעבר כפי שדווח בתחילת היום. הארגון הקיצוני אמר כי הוא מתכנן להכריז מארמון הנשיאות על הקמת האמירות האסלאמית של אפגניסטן. זה היה שמה הרשמי של המדינה בתקופת שלטונו הקודמת בין 1996 ל-2001.

הממשלה הרשמית, או מה שנותר ממנה, טרם התייחסה להכרזה על נפילת המשטר, אך עבדוללה עבדוללה, ראש צוות המשא ומתן עם טליבאן, התייחס לגאני כאל הנשיא לשעבר בהצהרה שפרסם והאשים אותו במצב במדינה.

טליבאן דרש את לכתו של הנשיא, שבו ראה בובה מערבית, ואת העברת השלטון לידיו בתוך ימים על מנת להימנע מהסתערות על קאבול. אחרי בריחת הנשיא, הארגון הורה לאנשיו להיכנס לאזורים בעיר שמהם נסוגו כוחות הביטחון כדי למנוע "כאוס" ומעשי ביזה.

לוחמי טליבאן בעיר הראט, 14 באוגוסט, 2021. רויטרס
כבשו את רוב שטחי המדינה בתוך ימים. לוחמי טאליבן העיר הראט, אתמול/רויטרס

רבים באפגניסטן ובמערב חוששים שההתקדמות שנעשתה בשני העשורים האחרונים תירמס על ידי טליבאן, שבימי שלטונו הקודם אסר על נשים לצאת מבתיהן ללא ליווי של בן משפחה זכר וסקל באבנים מי שעבר על חוקי השריעה. ברמז למה שאולי עתיד לבוא, פרסומות קיר של נשים בקאבול נצבעו הבוקר ונמחקו, אף שבאופן רשמי הארגון מנסה להציג פנים מתונות יותר.

מוחמד סהיל שאהין, בכיר בארגון, אמר לרשת BBC כי טליבאן יגן על זכויות נשים וכן על חופש העיתונות והדיפלומטים הזרים. לדבריו, נשים יורשו לצאת מבתיהן ללא ליווי וללכת לעבודה, אך יידרשו לחבוש כיסוי על ראשן.

"אנחנו מבטיחים לאזרחים, במיוחד בעיר קאבול, שהרכוש והחיים שלהם בטוחים", אמר. "ההנהגה שלנו הנחתה את הכוחות שלנו להישאר בשערי קאבול, ולא להיכנס לעיר. אנחנו ממתינים להעברת שלטון חלקה". הוא הוסיף כי הוא מצפה שזה יקרה בתוך ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully