וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לכיבוש אפגניסטן: טליבאן נכנס לבירה קאבול

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 17:51

הארגון הגיע לשערי הבירה, אחרי שהשתלט על כל הערים האסטרטגיות, והוא מנהל מו"מ על הסכם כניעה עם הממשלה. הנשיא גאני אמור להתפטר בתוך כמה שעות, ומנהיג טליבאן צפוי להגיע לבירה. ברקע, ארה"ב ומדינות מערביות מפנות את אזרחיהן מהעיר המכותרת

מסוק צ'ינוק אמריקני בשמי השגרירות האמריקנית בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. AP
מסוק אמריקני מפנה את עובדי השגרירות מקאבול, הבוקר/AP

לוחמי טליבאן נכנסו הבוקר (ראשון) אל קאבול, בירת אפגניסטן, אחרי שהשלימו הלילה את כיבוש כל הערים האסטרטגיות במדינה הקורסת. בארגון מנסים להימנע מלחימה, והם מנהלים משא ומתן עם הממשלה על העברת השלטון בדרכי שלום. לפי דיווחים, הנשיא אשרף גאני אמור להתפטר בהמשך היום, ובמקביל מנהיג טליבאן, מולא גאני בראדר, צפוי להגיע מקטאר לקאבול.

במקביל, ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות ממשיכות לפנות את אזרחיהן מהעיר המכותרת. מסוקים אמריקניים נראו בשמי הבירה בדרכם לפינוי עובדי השגרירות, במראות המזכירים את הנסיגה החפוזה מסייגון, בירת דרום וייטנאם ב-1975. גורם אמריקני אמר כי פחות מ-50 עובדי שגרירות יישארו בקאבול בשלב הזה, ורובם עובדים מנמל התעופה בעיר. גורם בנאט"ו אמר כי כמה דיפלומטים אירופים הועברו למקום סודי ובטוח בבירה.

לשכת הנשיאות של אפגניסטן מסרה בתחילת הבוקר כי היו חילופי אש בכמה מוקדים בסביבות קאבול, אך "המצב תחת שליטת כוחות הביטחון". גורם בארמון הנשיאות אמר כי גאני מקיים שיחות חירום עם השליח האמריקני למדינה ועם בכירים בנאט"ו.

בווידאו: כוחות הטלביאן נכנסים לקאבול/מתוך טוויטר ורויטרס

בטליבאן אמרו כי הארגון הורה ללוחמיו להימנע מאלימות, לאפשר מעבר בטוח לאזרחים ממנה ולבקש מנשים לעבור לאזורים בטוחים. "לא נפגע בחיים, ברכוש או בכבוד של אף אחד וחייהם של אזרחי קאבול לא יהיה בסכנה", הבטיחו בארגון.

דובר טליבאן, זביהוללה מוג'האד, אמר כי הארגון לא יחפש נקמה במי ששיתפו פעולה עם המשטר הנוכחי, למרות סדרת חיסולים בחודשים האחרונים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים וגורמי ממשל אחרים. לדברי בכיר אחר, מוחמד סהיל שאהין, זכויות הנשים יישמרו, והן יורשו לצאת מבתיהן, בניגוד לתקופת שלטונם הקודם. זאת חרף דיווחים מאזורים שבשליטתו, שמהם עולה כי נשים התבקשו שלא להגיע למקומות העבודה שלהן.

הוא הוסיף כי מדיניות הענישה, שבעבר כללה הוצאות להורג בסקילה וקטיעת ידיים לגנבים, תהיה נתונה לבתי המשפט.

חייל מצבא אפגניסטן בכלי רכב בבירה קאבול, 15 באוגוסט 2021. רויטרס
חייל אפגני עומד על כלי רכב עם מקלע בקאבול, היום/רויטרס

בקאבול נרשמה פאניקה רבה מאז שעות הבוקר, לאחר הידיעות על נפילת המעוזים ההאחרונים של הממשלה. אלפי עקורים נמלטו בימים האחרונים מרחבי המדינה אל הבירה. מאות העבירו את הלילה באוהלים או במרחבים פתוחים בעיר, לצדי הכביש או במגרשי חניה. "אפשר לראות את הפחד על פניהם", אמר אחד התושבים.

תושבים סיפרו כי רחובות רבים בבירה קאבול מלאים במכוניות של נוסעים הנסים לביתם או לנמל התעופה. "חלק מהאנשים השאירו את המפתחות במכוניות שלהם והחלו ללכת ברגל לנמל התעופה", סיפר אחד התושבים בשיחה עם רויטרס. אחר אמר: "אנשים הולכים הביתה מחשש ללחימה".

בטליבאן אמרו הלילה כי ההישגים המהירים של הלוחמים מוכיחים כי הארגון זוכה לאהדה רבה בקרב האזרחים, ושלחו מסרי הרגעה לתושבים ולאזרחים הזרים. "האמירות האסלאמית, תגן, כמו תמיד, על החיים, הרכוש והכבוד, ותיצור סביבה שלווה ובטוחה עבור אומתנו האהובה", נמסר בהצהרת הארגון, שהוסיף כי לעובדי סיוע ולדיפלומטים זרים לא יאונה כל רע.

מפת הלחימה באפגניסטן. AP
מפת הלחימה באפגניסטן/AP

מסע הכיבושים הדרמטי של הארגון הקיצוני עלה אפילו על התחזיות הקודרות ביותר לגבי יכולת ההישרדות של הכוחות האפגניים ללא סיוע הכוחות האמריקניים, המסיימים את נסיגתם מהמדינה לאחר 20 שנות לחימה. הבליץ של טליבאן הקיצוני החל עם תחילת הנסיגה האמריקנית במאי. עם זאת, בימים האחרונים כוחותיו שטפו את הערים הגדולות במדינה, ורוב הפרובינציות נפלו בזו אחר זו, אחרי שהצבא האפגני נכנע במקרים רבים ללא קרב.

לאורך שני העשורים האחרונים, ארצות הברית השקיעה מיליארדי דולרים בצבא אפגניסטן, וציידה אותו בכלי נשק מתקדמים אל מול איומים עתידיים של טליבאן, ועכשיו הוא נהנה מההפקר וזוכה בשלל יקר. אף שצבא ארצות הברית לקח במהלך הנסיגה את כלי הנשק והציוד המתוחכמים, טליבאן ליקט כלי רכב צבאיים, רובים ומקלעים, בנוסף לתחמושת רבה, שנתנו לו דחיפה נוספת מול הכוחות האפגניים.

רק בשבוע שעבר, המודיעין האמריקני העריך כי קאבול תוכל להחזיק מעמד לפחות שלושה חודשים, והדגיש כי נפילתה בידי טליבאן אינה עובדה מוגמרת.

ביידן מגן על הנסיגה, נשיא אפגניסטן מבודד

רבים באפגניסטן חשים שארצות הברית נטשה אותם, אך הנשיא ג'ו ביידן המשיך אתמול להגן על החלטתו לבצע את הנסיגה, כפי שקבע קודמו בתפקיד הנשיא דונלד טראמפ. ביידן אישר אמש לשלוח 5,000 חיילים לאפגניסטן, כדי לסייע בפינוי אזרחים אמריקנים בצורה "מסודרת ובטוחה". הוא הוסיף כי צבא אפגניסטן הוא זה שצריך להגן על השטח שלו.

"נוכחות אמריקנית אינסופית בלבו של סכסוך אזרחי במדינה אחרת לא הייתה מקובלת עליי", מסר הנשיא הדמוקרטי בהצהרה אתמול. הפעילות הצבאית האמריקנית במדינה אמורה להסתיים עד 31 באוגוסט. ביידן אמר כי נציגי ממשלו הזהירו את משלחת טליבאן בקטאר כי כל פעולה שתסכן אזרחים אמריקניים "תיענה בתגובה צבאית מהירה וחזקה".

נשיא אפגניסטן, שנשא אתמול נאום ראשון לאומה מאז תחילת המערכה של טליבאן, איבד בימים האחרונים את מרבית בעלי בריתו. מנהיגי מיליציות בצפון המדינה, שהיו אמורים להילחם בשם הממשלה נגד טליבאן, נכנעו או נמלטו מחוץ למדינה, וגאני נותר ללא אופציה צבאית של ממש. ביממה האחרונה נפלו מזרי-א-שריף בצפון וג'לאלאבאד שבמזרח.

עקורים מצפון אפגניסטן במתחם אוהלים בבירה קאבול, 14 באוגוסט 2021. AP
הבירה התמלאה בעקורים ממוקדי הלחימה במדינה. פליטים באוהלים בקאבול, אתמול/AP

אפגניסטן שוכנת באזור אסטרטגי, והיא גובלת בסין, באיראן וברפובליקות הסובייטיות לשעבר במרכז אסיה. רוסיה, שעוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות ואף קיימה בימים האחרונים תרגיל צבאי גדול בטג'יקיסטן השכנה, אמרה כי אין בכוונתה לפנות את השגרירות בקאבול. בשנים האחרונות אירחה מוסקבה כמה משלחות של טליבאן, שפעל נמרצות להרגעת המעצמות האזוריות.

גם איראן השיעית, שיחסיה עם משטר טליבאן הסוני היו מתוחים ואף הגיעו לסף מלחמה, הנמיכה את הטון נגד הארגון הקיצוני ששלח את נציגיו לטהראן בשבועות האחרונים. בשנים האחרונות דווח על שיתוף פעולה ביניהם נגד שלוחת דאעש באפגניסטן, שבה הם רואים איום משותף. בנוסף לכך, טהראן שואפת ליציאת כל הכוחות האמריקניים ממרכז אסיה והמזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully