וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב השקיעה מיליארדים בצבא אפגניסטן. עכשיו טליבאן זוכה בשלל היקר

במשך שני עשורים ניסה צבא ארה"ב להכין את הכוחות המקומיים ליום שאחרי, אך אלו קרסו במהירות הבזק, לעתים ללא קרב. כלי הנשק והציוד הרב שהניחו ממלאים את המצבורים של טליבאן כל הדרך לקאבול הבירה. "הנסיגה הפכה לתבוסה"

כלי נשק שתפס טליבאן בעיר הראת, אפגניסטן, 13 באוגוסט 2021. טוויטר, צילום מסך
זריקת מרץ משמעותית עבור טליבאן. כלי נשק שתפס הארגון בעיר הראת, אתמול/צילום מסך, טוויטר

ארצות הברית השקיעה מיליארדי דולרים בצבא אפגניסטן, וציידה אותו בכלי נשק מתקדמים אל מול איומים עתידיים של טליבאן. אלא שכוחות הביטחון קורסים במהירות, לעתים נכנעים ללא קרב, והארגון הקיצוני זוכה בשלל יקר.

"סיפקנו לשותפינו האפגנים את כל הכלים, אני אדגיש - את כל הכלים", אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת שהגן על החלטתו לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של אמריקה. הוא קרא לאפגנים להילחם על מולדתם, אולם הכוחות שאומנו במשך שני עשורים על ידי המערב הפגינו ברוב המקרים חוסר חשק להיאבק בטליבאן. במקרים רבים הם הניחו את נשקיהם בתמורה לחייהם, ומילאו את מחסני הנשק והתחמושת שלו באמצעים מתקדמים.

במהלך השבוע האחרון, שבו טליבאן כבש כמעט חצי מ-34 בירות הפרובינציות השונות, פורסמו תיעודים רבים ברשתות החברתיות שהציגו את המתנות שקיבלו לוחמי הארגון. אף שצבא ארצות הברית לקח במהלך הנסיגה את כלי הנשק והציוד המתוחכמים, טליבאן ליקט כלי רכב צבאיים, רובים ומקלעים, בנוסף לתחמושת רבה.

מומחים אומרים כי מצבורי הנשק, בנוסף לתמיכה מאחורי הקלעים של פקיסטן השכנה, הם זריקת מרץ משמעותית עבור טליבאן. רפאלו פנטוצ'י, עמית בכיר בבית הספר ללימודים בינלאומיים בסינגפור, אמר כי כלי הנשק לא רק יעזרו לארגון לכבוש את הבירה קאבול, אלא גם את סמכותו בערים שכבש. "זה משמעותי ביותר, זה פרס גדול עבורם", אמר.

חלק מהציוד הזה כבר מוצג לראווה על ידי טליבאן לקראת 11 בספטמבר, תאריך היעד לעזיבת כל הכוחות הזרים, שיהיה גם יום השנה ה-20 לפיגועי התאומים. אל-קאעדה, הארגון שריסק את המטוסים, נותר בעל ברית של טליבאן.

ג'ייסון אמרין, שהוביל את הכוחות האמריקנים המיוחדים בעת הפלת שלטון טליבאן ב-2001, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי וושינגטון נערכה לאפשרות שטליבאן יתפוס כלי נשק אמריקניים - אך הנפילה המהירה של ערי אפגניסטן הייתה התרחיש הקיצוני ביותר.

לוחמי טליבאן בסיור בעיר הראת, אפגניסטן, 13 באוגוסט 2021. טוויטר, צילום מסך
לוחמי טליבאן בסיור בעיר הראת, אתמול/צילום מסך, טוויטר

אחד היתרונות הגדולים ביותר של צבא אפגניסטן על טליבאן היה אמור להיות חיל האוויר שלו. אלא שמהר מאוד התבהר שהוא לא מסוגל לתפקד ללא התמיכה האמריקנית, במקביל לסדרת התנקשויות של טליבאן בטייסים אפגנים. לטליבאן אין טייסים משלו, ולכן כלי הטיס שנפלו ברשותו ישמשו בשלב זה למטרות תעמולה, כפי שעלה מתמונה מנמל התעופה בקונדוז שבה נראה אחד מלוחמי הארגון בוחן מסוק קרב.

הקריסה המהירה של הצבא המקומי, המצויד ומאומן על ידי ארצות הברית, מזכירה את האירועים בעיראק שלאחר הנסיגה האמריקנית ב-2011. דאעש כבש את העיר מוסול ב-2014, והשתלט על כלי נשק וכלי רכב מתוצרת אמריקנית. בעזרתם, ארגון הטרור התפשט לשטחים נוספים בעיראק ובסוריה, וכונן שלטון רצחני בטריטוריה בגודל של בלגיה.

"הנסיגה הופכת לתבוסה", אמר אקי פריץ, לשעבר מומחה ללוחמה בטרור ב-CIA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully